رویکرد انقلابی و عقلانی باید در تمام سطوح مدیریتی نمود پیدا کند


رویکرد انقلابی و عقلانی باید در تمام سطوح مدیریتی نمود پیدا کند

شیراز- ایرنا- استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز گفت: برای بازگشت به ارزش‌های انقلاب اسلامی، لازم است که رویکرد انقلابی، عقلانی و مردمی در تمام سطوح مدیریتی نمود پیدا کند.

سید سعید زاهد زاهدانی، چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به دیدار اخیر هیات دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب و توصیه‌های معظم له به دولتمردان افزود: توصیه‌هایی که رهبر معظم انقلاب در آن دیدار به دولت سیزدهم داشتند تقریبا همان توصیه‌هایی است که دیگر دولت‌ها هم داشته‌اند اما اینگونه نصایح و رهنمودها در دولت‌ها متناسب با میزان انقلابی بودن آنها عملیاتی می‌شد و هرجا که این نصایح نادیده گرفته شد، دولت وقت، شرایط کشور را به سمتی سوق داد که هم عدالت ضربه دید و هم اعتماد عمومی دچار آسیب و خدشه شد.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم با توجه به نوع انتخابی که مردم داشته‌اند و همچنین وزرایی که توسط رئیس دولت به مجلس معرفی و با رای بالایی نیز انتخاب شدند دارای خصلت انقلابی است و امیدواریم که این دولت رهنمودهای رهبری را در عمل اجرا کند.
او اظهار داشت: توصیه مردمی بودن به دولت چیزی است که به طور کامل اعتماد و امیدی که لازم است مردم به کارگزاران خود داشته باشند را تامین می‌کند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی مانند نظام سرمایه‌داری و شاهنشاهی نیست که مسئولان با امتیاز قائل شدن برای خودشان و فاصله ایجاد کردن بین خودشان و مردم برای خود احترام ایجاد کنند، در دولت اسلامی مسئولان با ساده زیستی و بودن در میان مردم و لمس مشکلات آنها از نزدیک، اعتماد ایجاد می‌کنند و این تصویه‌ای است که رهبر معظم انقلاب به دولت سیزدهم داشتند که برای احیاء اعتماد مردم و ایجاد امید در آنها مردمی باشید و به قول خودتان وفا کنید.
زاهد زاهدانی، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم بازسازی انقلابی و عقلانی مدیریت‌ها گفت: دولت سیزدهم باید یک دولت اسلامی شود، دولت قبل به دلیل رویکرد غیر انقلابی که داشتند از عدالت اسلام فاصله گرفت و دچار تجمل‌گرایی و شاخص‌های فاصله‌گذار بین مردم و مسئولان شد.
او ادامه داد: عدالت و مبارزه با فساد بخشی از دولت اسلامی است، یعنی دولت اسلامی و رژیم انقلابی برای این روی کار آمده که عدالت را در جامعه تسری دهد و با فساد مبارزه کند، وقتی که دولتی می‌آید و برعکس این عمل می‌کند طبیعی است که آن دولت دولت غیر انقلابی است.
استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز افزود: امیدواریم که دولت سیزدهم، خصلت فساد ستیزی و عدالت محوری را داشته باشد، خصلتی که آقای رییسی در قوه قضاییه از خود نشان داد مبارزه با فساد و عدالت ورزی بود که امیدواریم همین روحیه و جهت گیری در دولت سیزدهم هم مشاهده شود و و توصیه مقام معظم رهبری به انجام برسد.
زاهد زاهدانی گفت: دولت اگر این کار را به انجام برسانند انسجام و اقتدار و اشراف دولت حاصل می‌شود، یعنی اگر دولتی بخواهد عدالت محور، مردمی و فساد ستیز باشد حتما باید انسجام و بر مسائل تسلط و اشراف داشته باشد که تحول آفرینی و جوان سازی دولت لازمه این کار است.
وی تصریح کرد: وقتی به میانگین سنی اعضای هیات دولت سیزدهم نگاه می‌کنیم می‌بینیم که به جوانگرایی در انتخاب وزرا توجه شده و همه وزرای انتخابی دارای رویکرد تحولی نیز هستند و از همین روی امید است که این توصیه رهبر معظم انقلاب هم در دولت سیزدهم عملیاتی و اجرایی شود.
او گفت: در کنار توصیه‌های عمومی و کلی، رهبر معظم انقلاب اولویت‌های کاری را نیز برای هیات دولت در نظر گرفتند که مهمترین آن مقابله با کرونا و تامین سلامت جامعه بود.
وی، با بیان اینکه ساختار فرهنگی جامعه دچار مشکل شده گفت: این همان مساله تهاجم فرهنگی است که دهبر معظم انقلاب از اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ به آن اشاره داشتند و که در دولت قبل تشدید شد و ساختارهای فرهنگی ما آسیب بسیار دید و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب فرمودند که باید این ساختار فرهنگی بازسازی شود.
او افزود: در بحث روابط با دیگر کشورها نیز طبیعی است که ما نمی‌خواهیم یک کشور منزوی باشیم و به دنبال برقراری روابط هستیم اما نه با کسانی که می خواهند بر ما سلطه داشته باشند و ما را خوار و ذلیل خود کنند.
استاد دانشگاه شیراز اضافه کرد: ما می‌خواهیم با دیگر کشورها ارتباط برقرار کنیم اما با عزت، احترام، مصلحت و حکمت و به همین دلیل افزایش تحرک دیپلماسی هم از توصیه‌های اولویت رهبر معظم انقلاب به دولت سیزدهم بود.
زاهد زاهدانی، حل مشکلات اقتصادی مردم را از دیگر موارد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: امروز شرایط طبقه پایین جامعه را به شدت آزار می‌دهند، عده‌ای آنقدر ثروتمند شده‌اند که نمی‌دانند با ثورت خود چه کنند و عده‌ای هم به شدت درگیر مشکلات معیشتی و اقتصادی هستند.
وی افزود: گره نزدن اقتصاد جامعه به تحریم از دیگر مواردی بود که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند، ما اگر بخواهیم منتظر باشیم که دیگران مسائل ما را حل کنند نه تنها حل نخواهند کرد بلکه هر روز سعی می‌کنند که بر مسائل و مشکلات ما بیافزایند.
او گفت: بنابراین توصیه رهبر معظم انقلاب این بود که نگاه به درون برای توسعه و رونق اقتصادی شکل گیرد و دولت سیزدهم با یک رویکرد درون گرا با استفاده از امکانات غنی کشور، اقتصاد ایران را رونق بخشد.

حضرت‌ آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شنبه ششم شهریورماه جاری همزمان با هفته دولت در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای دولت جدید، با تأکید بر لزوم استفاده کامل دولت از هر ساعت فرصت گذران خدمت به مردم، تمرکز دولت بر بازسازی «انقلابی، عقلانی و خردمندانه» در همه عرصه‌های مدیریتی کشور را ضروری خواندند و با اشاره به اولویت مسائل اقتصادی، نکات و توصیه‌های مهمی را درباره «مردمی بودن»، «عدالت‌ورزی»، «فسادستیزی»، «احیای امید و اعتماد مردم» و «انسجام و اقتدار و اشراف دولت» بیان کردند.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت است که متاسفانه تا حدی آسیب دیده است و راه ترمیم آن، «یکی شدن حرف و عمل مسئولان» است.باید در صحبت‌ها بسیار مراقب بود و اگر وعده‌ای داده شد، حتماً به آن عمل شود زیرا دادن وعده و عمل نکردن به آن موجب سلب اعتماد مردم خواهد شد.
ایشان، حرکت بر ریل انقلاب و ایجاد تحرک انقلابی در همه بخش‌های «مدیریت اقتصادی، سازندگی، خدمت‌رسانی، سیاست خارجی، فرهنگ، آموزش و دیگر بخش‌ها» را ضروری خواندند و در عین حال تأکید کردند: انقلابی بودن حتماً باید با عقلانیت و اندیشه‌ورزی و خردمندی همراه باشد و این شیوه جمهوری اسلامی از آغاز بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام