فراق 2 ساله شد؛ ایلامی ها بیقرار پذیرایی از زائران اربعین


فراق 2 ساله شد؛ ایلامی ها بیقرار پذیرایی از زائران اربعین

ایلام - ایرنا - اکنون 2 سال است از دیدن خیل زائران مشتاق و عاشقی که پای پیاده، با سربندهای رنگی، پرچم حسینی و کوله ای بر دوش راهی کوی یار می شوند، حجم ترافیک و خودروهایی که در جاده راهی مرز مهران می شدند، محرومیم و چقدر بی تاب دیدن لحظه عبور زوار و پذیرایی از آنهاییم.

به گزارش ایرنا، اربعین فرا رسید و هر لحظه دل ها بیشتر از قبل بی قرار می شود و نمی توان توصیفی برای این بی قراری و جذبه عشق به کربلا و اباعبدالله(ع) یافت، باز امسال برای دومین سال متوالی بسیاری از عاشقان و مشتاقان از حضور در پیاده روی اربعین به دلیل کرونا محروم اند و چقدر این فراغ اجباری سخت و ملال آور است.

دیدن زوار عاشقی که کیلومترها جاده را پیموده اند اما لذت دیدن یار با وجود مشقت راه از اشتیاق آنان چیزی نکاسته است در قاموس کلمات نمی گنجند.

شور و شوق جوانانی که با تمامی وجود خاک پای زائران را طوطیای چشم خویش می کنند و در طول شبانه روز از زوار پذیرایی می کنند و در موکب ها مشتاقانه به استقبال زوار می رفتند، چه لذت بخش بود.

خستگی و مشقت سفر در این راه معنا نداشت و هر کسی به هر طریقی دلش می خواست کاری کند تا در این اجر معنوی پذیرایی از عاشقان حسینی شریک شود.

اینجا ایلام است، عروس زاگرس، همجوار با کشور عراق و نزدیکترین فاصله تا کربلای معلی را دارد و شهر مهران که روزگار نه چندان دور دفاع مقدس، مشهد شهیدان بود و سالها بعد از سقوط رژیم صدام به معبر و شاهراه زوار کربلا و عاشقان حسینی مبدل شده است، راوی هزاران قصه دلدادگی است.

اینجا شاهد هزاران قصه عشق و عاشقی با معشوق بوده از قصه آن دختری که به نیابت پدر شهیدش راهی کربلا شده بود تا آن پیرزن و پیرمردی که شوق زیارت هر دم توانی بر تن نحیفشان و قوتی بر پاها و تن خمیده شان می داد و باز هم خستگی در این راه برایشان معنا نداشت.

انگار قیامتی برپا شده بود و عزیز زهرا (س) دوباره به مسلخ رفته بود و هرکسی با هر وسیله ای خودش را به مرز می رساند تا ارادت خویش را به دلدار نشان دهد و همه جاده و پارکینگ ها و مرز مملو می شد از آدم و خودرو و این تصاویر چقدر دیدنی بود.

قصه مردان و زنانی که عاشقانه از استان های دیگر برای خدمت به زوار در موکب ها ساعت ها به خدمتگذاری مشغول بودند، خود ماجرای دیگر است.

امسال به دلیل محدودیت های کرونایی پس از رایزنی مقامات جمهوری اسلامی با کشور عراق تنها مجوز حضور ۶۰هزار نفر از طریق هوایی صادر شد.

اما هنوز هستند خیل زیادی که مشتاق تر از همیشه با دلهای بیقرار در انتظار تلاش مقامات برای بازگشایی مرزهای عبور به عتبات عالیات هستند اما فعلا جوازی برای تردد صادر نشده است و کسانی که آمده بودند به دلیل بسته بودن مرز، عودت داده شدند.

وقتی در پیک پنجم کرونا به دلیل شدت گرفتن آمار ابتلا و مرگ و میر اعداد فوتی های بسیاری از استان ها چهار رقمی شد و موجی از نگرانی برای حفظ سلامت همه جامعه را فراگرفت، دیگر نمی شد بی مهابا و بدون در نظر گرفتن سلامت و شرایط موجود به خطر ابتلا و گسترش شیوع کرونا را با برگزاری راهپیمایی اربعین دامن زد.

یکی از شهروندان ایلامی گفت: ما هم دلتنگ زوار و دیدن آنها هستیم و از اینکه دو سال است نمی توانیم به آنها خدمت کنیم و میزبان آنان باشیم بسیار ناراحتم و بی صبرانه در انتظار روزی که مجدد این مسیر پر از هیاهوی عاشقان حسینی شود.

مریم کرم پور اظهار داشت: در سالهای قبل به همراه مادرم در موکب ها به تهیه غذا و بسته بندی و توزیع و خدمتگزاری به زوار مشغول بودیم و اکنون دو سال است که از این نعمت محروم شده این و مشتاقانه در انتظار روزی که باز خداوند فرصت خدمتگزاری به زور اباعبدالله(ع) را به ما عنایت فرماید، هستیم.

وی افزود: دیدن شور و اشتیاق زائران و میزبانی از آنان لطف بزرگی است که شامل حامل مردم ایلام شده بود و امیدواریم با ریشه کنی کرونا دوباره آن روزهای پر هیجان میزبانی از زوار فرا برسد.

یکی دیگر از شهروندان ایلامی گفت: تا حالا سه بار با پای پیاده به کربلا سفر کرده ام و سفر معنوی اربعین لذت بخش ترین سفر زندگی ام بوده و در انتظار تکرار این سفر هستم.

علی قربانی اظهار داشت: ما در هیات علی ابن ابی طالب(ع) استان فعالیت می کنیم و در ایام محرم و صفر همواره به زواری که از مسیر مهران تردد می کردند خدمت می کردیم.

وی تهیه غذا، اسکان، پذیرایی و خدمتگذاری به زوار را از مهمترین افتخارات خود برشمرد و افزود: امیدوارم دوباره آن روزها هرچه زودتر از راه برسد.

قربانی گفت: همه مردم ایلام که میزبان زوار اباعبدالله الحسین (ع) بوده اند اکنون دلتنگ و بیقرار آن روزها هستند و خدمتگذاری به زوار را موهبت الهی می دانند.

وی ابراز امیدواری کرد: هر چه سریعتر با انجام واکسیناسیون و از بین رفتن کرونا دوباره شاهد تردد زوار حسینی باشیم.

یکی دیگر از شهروندان ایلامی با قدردانی از همه عاشقان و مشتاقان و علاقمندان به اباعبدالله الحسین (ع) که به فکر سلامت مردم هستند و امسال از لذت معنوی سفر اربعین خود را محروم کرده اند، گفت: همه ما بیقرار زیارت آقا امام حسین (ع) هستیم اما نباید با انجام سفر به دلیل مسدود بودن مرزها موجب به خطر افتادن سلامت هم وطنان شویم.

رضا شاکرمی اظهار داشت: از مسئولان می خواهیم که با تلاش خود و انجام واکسیناسیون یک شرایط ایمن برای حفظ سلامت مردم فراهم کنند تا سال آینده شاهد حضور پر شور زوار باشیم.

وی تاکید کرد: به فرموده شهید سلیمانی همه ما ملت امام حسین(ع) هستیم و عشق اباعبدالله(ع) در خون و جان ما نهادینه شده است.

همه عاشقان و مشتاقان اباعبدالله با وجود همه دلدادگی و بی تابی و بی‌قراری در انتظار لحظه دیدار و روزی برای برقراری دوباره تردد کاروانهای زیارتی به کربلا و حضور معنوی پیاده‌روی اربعین هستند.

استاندار ایلام: مرز مهران بسته است/ زائران به استان‌های خود برگردانده می‌شوند

استاندار ایلام گفت: مرز مهران همچنان بسته است و تمام تمهیدات و برنامه‌ریزی های لازم در مرز مهران برای بازگشت زوار اندیشیده شده و همه زائرانی که در مرز و شهر مهران حضور دارند به استان خود برگردانده می‌شوند.

محمد نوذری اظهار داشت: مرز مهران همچنان بسته است ، تمام تمهیدات و برنامه ریزی های لازم برای بازگشت زوار اندیشیده شده و همه زائرانی که در مرز و شهر مهران حضور دارند به استان خود عودت داده می شوند.

وی با بیان اینکه کرونا و صدور مجوز از سوی دولت عراق ۲ موضوع مهم و تاثیرگذار در برنامه ریزی های ستاد اربعین هستند، افزود: طبق برنامه ریزی قبلی ۶۰ هزار نفر از مسیرهای هوایی به عراق سفر کرده و پیش بینی می شود ۹۰ درصد از این افراد از مرز مهران برگردند که ضرورت دارد برنامه ریزی لازم بدین منظ‌ور انجام شود.

استاندار ایلام تاکید کرد: با توجه به انبوه جمعیتی که در مرز، شهر و ورودی مهران و نیز حجم جمعیت بازگشت در روزهای آینده مشاهده می شود، ضرورت دارد کلیه دستگاه‌ها و مدیران برنامه ریزی ها، تدابیر و تمهیدات لازم را بیاندیشند.

نوذری با تاکید بر برنامه ریزی برای پذیرایی و انجام خدمات لازم برای زائران، یادآور شد: معاونان استاندار، فرماندار مهران، اعضای ستاد و سایر مدیران زمینه کار را فراهم آورده تا موکب داران و سایرین بتوانند بصورت هماهنگ شده پذیرایی و خدمات مورد نیاز به زائران را انجام دهند.

وی با تاکید بر آماده باش کامل مدیران، امکانات و تجهیزات برای اربعین اضافه کرد: کلیه مدیران عضو ستاد اربعین تا پایان روز جمعه مورخ نهم مهرماه موظف به استقرار در مهران و مکلف به انجام خدمات پیش بینی شده برای تسهیل در تردد زائران هستند.

استاندار ایلام با بیان اینکه اربعین آبروی نظام و استان بوده و در سالیان گذشته جمعیت میلیونی از مرز تردد داشته اند و مردم استان نیز همواره بعنوان خادم الحسین خدمات مطلوبی را به انجام رسانده اند، بر همکاری و هماهنگی در استان بعنوان باب الحسین و برنامه ریزی و تمهیدات لازم توسط مدیران برای تسهیل در تردد زائران و ارائه خدمات تاکید کرد.

زوار اربعین پس از تست کرونا در برگشت وارد مهران می شوند

معاون سیاسی ، امنیتی استاندار ایلام گفت: تمامی زوار اربعین در پایانه مهران پس از انجام تست کرونا به کشور وارد می شوند و افرادی که مبتلا باشند، قرنطینه و بصورت مجزا به شهرهای محل سکونت خود ارجاع داده می شوند.

الیاس فتاحی اظهار داشت: تمامی تمهیدات لازم برای بازگشت زوار از مرز مهران نظیر استقرار تیم دانشگاه علوم پزشکی برای گرفتن تست از زائران ورودی به کشور، قرنطینه و استقرار اتوبوس برای اینکه زوار را به شهرهای محل سکونت خود انتقال دهند، بطور کامل اندیشنده شده است.

وی افزود: تمامی زوار که وارد پایانه مرزی مهران می شوند بلافاصله توسط اتوبوس های مشخص شده راهی شهرهای محل سکونت خود شده و به رانندگان نیز تاکید می شود از مسیر کمربندی حرکت کنند.

معاون استاندار ایلام ادامه داد: برای جلوگیری از افزایش شیوع کرونا و در راستای اجرای قانون منع ورود زائران به مرز مهران به تمامی مهمانسراها تاکید شده هیچ زائری را پذیرش نکند.

فتاحی تاکید کرد: دستگاه انتظامی از ورود افراد طبق ابلاغیه ستاد ملی کرونا و ستاد اربعین به مرز همچنان ممانعت می کنند، اما برای زواری که در مسیر برگشت به مرز مهران مراجعه می کنند اتوبوس تا مقصد در نظر گرفته شده و هماهنگی لازم در این راستا توسط کمیته های هماهنگی اربعین استان اتخاذ شده است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین: بازگشت زائرین حسینی از روز سه شنبه آغاز می‌شود

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی از آغاز بازگشت زائران از روز سه شنبه این هفته خبر داد و گفت: دستگاه‌های مسئول با آمادگی کامل در مرز مهران از زائرین حسینی پذیرایی می‌کنند.

احمد محمدی فر با اشاره به برگزاری جلسه امروز - یکشنبه - ستاد مرکزی اربعین با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی ربط در محل وزارت کشور اظهار کرد: در این جلسه مقدمات و زمینه سازی های لازم برای بازگشت زوار حسینی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: تمام دستگاه‌های ذی ربط درخصوص بازگشت زوار از مرز مهران آمادگی‌شان را در ارائه خدمات مختلف بهداشتی، تغذیه و حمل و نقل اعلام کردند.

محمدی فر افزود: پیش بینی ستاد مرکزی اربعین حسینی بر این است که بازگشت زائرین حسینی از روز سه شنبه آغاز می‌شود و تلاش بر این است که با آمادگی کامل از زائرین حسینی در مرز مهران پذیرایی و در صحت و سلامتی وارد استان‌ها و شهرهای خود شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام: ۲۵ گیت نمونه‌گیری کرونا در مرز مهران دایر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام از راه‌اندازی ۲۵ گیت نمونه‌گیری و غربالگری کرونا در مرز مهران برای بررسی سلامت زائران در بازگشت به کشور خبر داد.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: به منظور جلوگیری از تجمع افراد در بازگشت به کشور سعی شده است تعداد گیت‌های غربالگری و نمونه‌گیری زیاد باشد.

وی تاکید کرد: اگر با حجم جمعیت زیاد مواجه باشیم، بدون شک تعداد این گیت‌ها را افزایش خواهیم داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: همه پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های لازم برای بررسی سلامت و پیشگیری از شیوع کرونا در بازگشت زوار ابلاغ شده است و نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها هستیم تا زائران به سلامت به کشور بازگردند.

کریمیان تاکید کرد: افرادیکه تست کرونای آنها مثبت شود در مکان دیگر و با خودروهای مناسب به شهر خود اعزام می‌شوند.

وی همچنین از مردم خواست: در این هفته اخیر بشدت از حضور در بازار و اجتماعات، رستوران‌ها و مراکز مختلف به دلیل وجود زائران پرهیز کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: استان‌های ایلام و خوزستان با بالاترین خطر برای پیک بعدی کرونا مواجه‌اند و مردم باید بیشتر از همیشه از خود مراقبت کنند.

به گزارش ایرنا، مرز بین‌المللی مهران به عنوان تنها مرز زمینی برای بازگشت زائران از پیاده‌روی اربعین در نظر گرفته شده است.

بر اساس موافقت مسئولان عراقی امسال تنها ۶۰ هزار زائر از طریق هوایی مجوز حضور در پیاده‌روی اربعین دریافت کردند که بسیاری از آنها تنها بلیط رفت داشتند و بدون شک برای بازگشت از مسیر مرز مهران به کشور باز می‌گردند.

مرز مهران به دلیل امنیت و کوتاهی مسافت یکی از مرزهای پرتردد کشور برای سفر به عتبات عالیات است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)