فیس‌لیفت دنا ایران خودرو با چهره‌ای مدرن؛ دنا IQ رندر اختصاصی خودروبانک


فیس‌لیفت دنا ایران خودرو با چهره‌ای مدرن؛ دنا IQ رندر اختصاصی خودروبانک

ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور بیشترین سهم را در بازار خودرویی ایران دارد. این خودروساز به دلیل محدودیت‌های موجود و نبود پلتفرم‌های جدید، بیشتر روی سدان‌هایی با پایه پژو 405 و پژو 206...

ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور بیشترین سهم را در بازار خودرویی ایران دارد. این خودروساز به دلیل محدودیت‌های موجود و نبود پلتفرم‌های جدید، بیشتر روی سدان‌هایی با پایه پژو 405 و پژو 206 مانور می‌دهد و به طور مثال خودروهایی چون سمند، پژو پارس و یا دنا از نوادگان همین پژو 405 هستند. از بین این خودروهای سدان، دنا جزو محبوب‌ترین محصولات ایران خودرو است که در مدل‌های مختلفی چون دنا پلاس و یا دنا پلاس توربوشارژ عرضه شده که البته همگی از نظر ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر هستند، اما به نظر می‌رسد که دیگر زمان آن فرا رسیده تا این خودروساز بزرگ جاده مخصوص، دستی به سر و روی دنا بکشد و آن را مطابق با طراحی‌های مرسوم دنیا، بازطراحی کند.

با توجه به اینکه روند بازطراحی و معرفی یک فیس‌لیفت حتی در موارد جزئی، نیاز به زمان زیادی در خودروسازان داخلی دارد، ما در خودروبانک دست به کار شدیم و یک فیس‌لیفت جدی از دنا را طراحی و به صورت رندر دیجیتالی معرفی کردیم. این خودرو که به نام دنا IQ است، از هر جهت دستخوش تغییرات شده و در نمای جلو، جانبی و عقب بسیار متفاوت از نسخه کنونی شده است.

در نمای جلو شاهد یک جلو پنجره بزرگ و مشبک هستیم که اکثر خودروهای مدرن دنیا از چنین جلوپنجره‌هایی استفاده می‌کنند. همچنین چراغ‌های اصلی به یک نوار طویل در بالای سپر منتقل شده که بسیار شبیه به جیپ چروکی است. همچنین در زیر هر چراغ، یک نوار دو تکه‌ای برای چراغ مخصوص روز قرار داده شده که در کنار نوار بالایی، مه‌شکن نیز جایگذاری شده است.

در مورد رینگ‌ها نیز طراحی آن‌ها به کلی تغییر کرده و با رنگ مشکی مات و البته سایز 18 اینچی جایگزین شده‌اند تا نمای کناری را به خوبی اسپرت و جدی نمایش دهند.

فیس‌لیفت دنا ایران خودرو با چهره‌ای مدرن؛ دنا IQ رندر اختصاصی خودروبانکفیس لیفت دنا

اما نمای عقب نیز به کلی تغییر کرده و با چراغ‌هایی مواجه هستیم که با یک نوار ممتد در بالای درب صندوق به یکدیگر متصل شده‌اند. چراغ‌هایی که حالت و طراحی X گونه آن‌ها بسیار شبیه به چراغ‌های مخصوص روز جلویی است و هارمونی خوبی بین آن‌ها پیاده‌سازی شده است.

اما به بخش فنی می‌رسیم، جایی که سال‌ها است محصولات ایران خودرو با موتورهای محدودی چون TU5 عرضه می‌شوند. اگرچه چندی پیش این خودروساز یک موتور جدید 3 سیلندری را معرفی کرده، اما به نظر می‌رسد که دنا IQ بهتر است با پیشرانه مشابه دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ عرضه شود تا از نظر قدرت و شتاب همخوانی خوبی با چهره خود داشته باشد.

در انتها لازم به ذکر است که این طراحی تنها یک رندر دیجیتالی توسط خودروبانک است تا یک ایده جدید برای طراحی فیس‌لیفت دنا را هم‌سو با طراحی‌های به روز دنیا معرفی کرده باشیم.



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی هیوندای i20 N، هاچ‌بک داغ 200 اسبی کره‌ای‌ها