از نامه وزیر علوم به دانشگاه‌ها درباره حضوری شدن آموزش‌ها تا استاد ایرانی که برنده جایزه مصطفی شد


از نامه وزیر علوم به دانشگاه‌ها درباره حضوری شدن آموزش‌ها تا استاد ایرانی که برنده جایزه مصطفی شد

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای وام‌های دانشجویی پیش بینی شد

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: زمان ثبت نام وام‌های دانشجویی نیمسال اول تحصیلی پس از تشکیل کامل کلاس‌های آموزشی در دانشگاه‌هاست و صندوق رفاه با ابلاغ بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها زمان دقیق ثبت نام را اعلام می‌کند.

وی با اشاره به نحوه پرداخت وام‌های دانشجویی در نیمسال جدید تحصیلی گفت: برخی شرایط پرداخت وام‌ها تسهیل شده و تلاش ما این است که در کمترین زمان پس از ارسال درخواست، وام‌ها پرداخت شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان تاکید کرد: بخشنامه مربوط به وام‌های دانشجویی به موقع ارسال خواهد شد و تصمیم داریم هیچ لیست وامی از سوی دانشگاه و دانشجویان بی پاسخ نماند و هیچ دانشجوی وام‌گیرنده واجد شرایطی از وام محروم نشود.

مطیعی در خصوص اعتبارات در نظر گرفته شده برای وام‌های دانشجویی نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۰ گفت: برای نیمسال اول تحصیلی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای وام‌های دانشجویی پیش بینی شده که نسبت به سال تحصیلی قبل ۳۰ درصد افزایش دارد و ترکیب وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید تغییری نخواهد داشت.

آمادگی دانشگاه‌های غیرانتفاعی برای آموزش حضوری

علی آهون منش رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آمادگی موسسات غیرانتفاعی کشور برای آموزش حضوری، اظهار کرد: این موسسات آمادگی آن‌ را دارد که با رعایت دستورالعمل‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به سمت آموزش حضوری برود. رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال فاصله‌گذاری در زمان آموزش حضوری برای سلامت دانشجویان حائز اهمیت است.

او در ادامه افزود: در زمان آموزش حضوری دانشجویان و اساتید باید ۲ دز واکسن خود را دریافت کرده باشند و دانشجویان با ارائه کارت واکسن می‌توانند در کلاس شرکت کنند، همچنین برای کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی قرار بر این است که به‌صورت تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی برگزار شوند و خوابگاه‌ها با رعایت پروتکل‌ها و اعمال فاصله‌گذاری با ۵۰ درصد ظرفیت به فعالیت ادامه دهند.

۵۵۲ موسسه پژوهشی در کشور زیر نظر ذره بین وزارت علوم برای پیشگیری از تقلب

برزگر معاون دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فعالیت موسسات پژوهشی غیر مجاز اظهار کرد: در کشور هیچ موسسه پژوهشی که به صورت غیر مجاز فعالیت کنند، نداریم.

او افزود: موسسات پژوهشی کشور که برای تشکیل پرونده به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌آیند از ما مجوز می‌گیرند و روند کاری آن‌ها مطرح می‌شود و سپس دفتر گسترش وزارت علوم مجوز فعالیت آن‌ها را برای شکل گیری موسسات پژوهشی صادر می‌کند.

برزگر تصریح کرد: ما فقط مسئول ایجاد و توسعه موسسات پژوهشی هستیم. حدود ۵۵۲ موسسه پژوهشی در کشور موجود است که در قالب آن‌ها ۱۷۰ موسسه پژوهشی خصوصی وجود دارد و ما همه این موسسات را از سوی وزارت علوم ارزیابی و نظارت می‌کنیم و زیر نظر ذره بین ما قرار دارند و اگر ببینیم که هیچ امتیازی برای رتبه بندی به دست نیاورده اند را لغو امتیاز می‌کنیم.

معاون دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: گروه نظارت ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روی فعالیت‌های موسسات پژوهشی نظارت می‌کند که آن‌ها روی ۱۰۰ شاخص‌های مانند: تعداد اعضای هیئت علمی، تعداد کارمندان، تعداد قرداد‌های خارجی از موسسه، حجم قرارداد‌ها و ... را مورد بررسی قرار می‌دهند.

برزگر تاکید کرد: کتابی به نام شاخص‌های نظارت و ارزیابی وجود دارد که بر اساس آن شاخص‌ها عملکرد موسسات پژوهشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و نمره به آن‌ها داده می‌شود که اگر امتیاز لازم را به دست نیاورده باشند لغو امتیاز خواهند شد.

نامه وزیر علوم به دانشگاه‌ها در خصوص آموزش حضوری ترم جدید

محمد علی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها اعلام کرد: در پی مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا و ضرورت آغاز و تداوم آموزش‌های حضوری دانشجویان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور مقتضی است:

۱- آموزش‌های حضوری به‌گونه‌ای تدریجی و با توجه به شرایط منطقه موردنظر و میزان واکسیناسیون دانشجویان و شرایط خوابگاهی برقرار شود تشخیص این امر بر عهده شورای مدیریت استانی آموزش عالی است.

۲- موضوع در جلسات فوق‌العاده شورای مدیریت استانی آموزش عالی مطرح و تصمیمات لازم متناسب با وضعیت مؤسسات آموزش عالی مستقر در استان اتخاذ شود.

۳- تصمیمات شورا با امضای رئیس شورا به مؤسسات ابلاغ شود و مؤسسات ملزم به اجرای آن‌ها هستند.

۴- مسئولیت نظارت و پیگیری برنامه برگزاری آموزش‌های حضوری در سطح وزارت برعهده معاون آموزشی است.

وضعیت بورسیه‌های دانشجویان فاقد شرایط علمی از زبان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی/ رشته امر به معروف و نهی از منکر راه اندازی می‌شود

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راه اندازی رشته امر به معروف و نهی از منکر ویژه دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: قرار است که رشته‌ای به نام امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه‌ها ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی تاسیس شود.

او افزود: تاسیس رشته مقطع دکتری نیازی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد و باید سازمان گسترش آموزش عالی وزارت علوم این موضوع را تایید کند، اما بنده اطلاعات دقیقی از این موضوع ندارم.

عاملی درباره دانشجویان بورسیه شده از سال‌های ۸۵ تا ۹۲ گفت: ۳۰۲۶ دانشجو را بورسیه کرده ایم که بر حسب نظر عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود ۳۰ نفر آن‌ها هنوز تعیین تکلیف نشده اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مابقی دانشجویانی که ۳۰۲۶ نفر به عنوان بورسیه بوده اند تعیین تکلیف شده اند، یعنی عضو هیئت علمی شده اند و برای آن‌ها جایابی صورت گرفته است، ولی تعداد کمی هستند که هنوز تعیین تکلیف نشده اند، چرا که موقعیت شغلی متناسب با رشته شأن فراهم نشده یا ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی علمیشان توسط دانشگاه‌ها احراز نشده است.

عاملی گفت: باید گفت که ۹۹ درصد بورسیه‌ها تعیین تکلیف شده اند و مابقی را هم در دستور کار داریم.

آخرین تصمیمات درباره تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی

مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم خطاب به اعضای هیأت علمی متقاضی تبدیل وضعیت اعلام کرد: بنا بر پیگیری‌های بعمل آمده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در جهت تسریع و تسهیل در فرآیند تبدیل وضعیت اعضا هیأت علمی در جلسه امروز دوشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰، هیأت عالی جذب مصوب ای داشت که این مصوبه به شرح زیر است:

«شرایط علمی اعضای هیأت علمی متقاضی تبدیل وضعیت پیمانی به رسمی آزمایشی و نیز رسمی آزمایشی به رسمی قطعی تا تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۰ همانند قبل (مطابق ابلاغیه ۱۹۶ هیأت عالی جذب) بوده و پس از آن مطابق مصوبات ۲۶۳ مورخ ۲۱ بهمن ۹۹ و ۲۶۷ مورخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ هیأت عالی جذب اقدام خواهد شد.»

استادی ایرانی برنده جایزه مصطفی شد

پرفسور کامران وفا استاد دانشگاهی ایرانی آمریکایی در برنامه جایزه مصطفی ۲۰۲۱ اظهار کرد: خوشبختم که توانسته ام با پژوهشگران تراز اول در رشد علمی کشور سهمیم باشم.

او افزود: توسعه علم تشابه زیادی به رشد گلها در یک باغ دارد، تنها کار رشد گل فراهم کردن خاک، آب و نور کافی مناسب است و باقی آن به صورت طبیعی پرورش داده می شود.

وفا تصریح کرد: رشد علم هم محتاج محیط مناسبی است که از جمله آن ارج نهادن به کار علمی و آزاد گذاشتن استعداد های علمی در جهت یافتن علم و ایجاد تسهیلاتی برای فراهم کردن زندگی مناسب است.

استاد دانشگاه ایرانی آمریکایی ادامه داد: جنبه معنوی این جایزه یعنی جایزه مصطفی را تقدیم به همسر عزیزم آفرین صدر می کنم که توانسته ام با پشتیبانی و حمایت ایشان باعث پیشرفت و رشد علمی شوم. همچنین، تمام جایزه مادی و نقدی این جشنواره را به بنیاد حمایت از علوم بنیادی تقدیم خواهم کرد.

اعظای جایزه به بنیادی عام المنفعه در عرصه علوم بنیادی

او در حاشیه چهارمین دوره اعطای این جایزه در جمع خبرنگاران افزود: بنده با علم وپرسشگری در سنین نوجوانی و در مدرسه البرز آشنا شدم، بعد از اخذ دیپلم به خارج از کشور برای ادامه تحصیل رفتم و در آنجا درجات بعدی را طی کردم.

او با اشاره به اینکه همواره خانواده مشوق وی در ادامه تحصیل و اخذ درجات علمی بوده است، گفت: در این سال‌ها خانواده ام و به ویژه همسرم من را همراهی کردند، هویت معنوی این جایزه را به همسرم و مادی آن را به بنیاد عام المنفعه‌ای در ایران برای حوزه علوم بنیادی که توسط همکارانم در ایران در حال راه اندازی است اعطا می‌کنم، این موضوع می‌تواند به رشد علوم پایه در ایران و کشور‌های همسایه کمک کند.

وفا با بیان اینکه یک چهارم جمعیت جهان، مسلمان هستند، افزود:، اما متاسفانه یک چهارم علم متعلق به مسلمانان نیست و امیدوارم با تلاش دانشمندانی که در کشور‌های اسلامی زندگی می‌کنند، جبران شود و از نظر علمی به سطح سایر دنیا برسند.

این دانشمند ایرانی با تاکید بر اینکه علم برای جامعه مسلمانان غریبه نیست و در گذشته نه چندان دور کشور‌های اسلامی دوران طلایی علم را گذرانده‌اند، یادآوری کرد: در آن زمان‌ها دانشمندان نامداری در ایران داشته‌ایم و این نشان می‌دهد علم می‌تواند بسیار نزدیک به جامعه ما باشد، هرچند که در حال حاضر کمی از جامعه اسلامی دور شده است.

برگزیده این دوره از جایزه مصطفی (ص) در خصوص پژوهش خود در زمینه «نظریه F» با تاکید بر اینکه پژوهشی که من انجام می‌دهم در حال حاضر هیچ نمودی در جامعه و اثر مستقیمی بر زندگی بشر ندارد، ادامه داد: علم لزوما برای این ساخته نشده که در همان لحظه روی زندگی بشر تاثیر گذار باشد، بلکه می‌تواند سرمایه‌گذاری برای آینده بشر باشد.

این برگزیده جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۱ ادامه داد: نتایج کاری که در قرن ۱۹ انجام دادیم، امروز می‌بینیم، بنابراین سرعت در علم جایی ندارد، حوزه‌ای که من در آن کار می‌کنم یعنی «نظریه ریسمان» در حال حاضر هیچ تاثیری بر زندگی بشر ندارد، تنها فهم ما را از جهان بیشتر می‌کند.

کامران وفا استاد ایرانی-آمریکایی فیزیک در دانشگاه هاروارد، امسال جایزه مصطفی را از آن خود کرد؛ او در سال ۱۳۳۹ شمسی در تهران به دنیا آمد؛ تحصیلاتش را در دبیرستان البرز به پایان رساند همچنین مدرک کارشناسی خود را در فیزیک و ریاضی از ام‌ای تی بدست آورد.

وفا در سال ۱۹۸۵ میلادی موفق به دریافت درجه دکتری خود با سرپرستی ادوارد ویتن از دانشگاه پرینستون شد.

یکی از جایزه‌های این دوره جایزه مصطفی برای دانشمندان مسلمان غیرمقیم کشورهای اسلامی به صورت مشترک به کامران وفا برای زحماتش در تئوری میدان‌ها و محمد زاهد حسن برای زحماتش در زمینه نیمه‌فلزات ویل فرمیونی تعلق گرفت.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام