حاصل زیارت اربعین و همه عزاداری‌ها این است که انسان به امام وصل شود


 حاصل زیارت اربعین و همه عزاداری‌ها این است که انسان به امام وصل شود

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند با زائران سیدالشهدا(ع) برخورد همراه با رحمت فراوان دارد، گفت:‌ حاصل زیارت اربعین و همه عزاداری‌ها این است که انسان به امام برسد و به او وصل شود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام حمید میرباقری به مناسبت دهه پایانی ماه صفر در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخت و گفت: آیات عجیبی در باب فرشتگان آسمانی نسبت به کربلای معلی و سیدالشهداء(ع) داریم.

وی افزود: به عنوان مثال در روایتی از امام صادق(ع) است که از مرقد نورانی سیدالشهداء(ع) تا آسمان هفتم محل رفت و آمد فرشتگان آسمانی است. چهار هزار فرشته آسمانی ثابت کنار حرم سیدالشهداء(ع) در حال زیارت هستند، تعدادی دیگر سیار هستند غروب آفتاب می‌آیند و طلوع صبح عروج می‌کنند. درباره آن چهار هزار فرشته می فرماید هیچ زائری به زیارت امام حسین(ع) نمی‌آید مگر اینکه فرشتگان به استقبال و و بدرقه او می‌روند. زائر امام حسین(ع) از دنیا نمی رود مگر اینکه فرشتگان در نماز او شرکت و از خداوند برای او طلب مغفرت می‌کنند.

حجت‌الاسلام میرباقری بیان کرد: روز قیامت کسانی که به زیارت امام حسین(ع) نرفتند با حسرت فراوان آرزو می‌کنند کاش من زائر امام حسین(ع) بودیم. چرا که می‌بیند خداوند با زائران سیدالشهدا(ع) برخورد همراه با رحمت فراوان دارد.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: امام صادق(ع) در دعا می‌فرمودند خدایا تو کسی هستی که به ما کرامت عطا کردی و وعده شفاف به ما دادی. در روز قیامت جانشینی پیامبر(ص) را به ما عنایت کردی، علم گذشته و آینده را به ما دادی. قلوب مردم را هم به سوی ما متمایل کردی حالا که به ما چنین جایگاهی عطا کرده‌ای همه ما را ببخش هم برادران ما را و مغفرت ما را شامل حال زائران امام حسین(ع) و کسانی که در این راه اموال خود را برای امام حسین(ع) خرج کردند قرار ده.

وی گفت: متوکل عباسی ۱۷ مرتبه قبر امام حسین(ع) را تخریب کرده و حتی به قطع اعضای زائران هم دست زده است اما مردم همه دارایی و حتی جان خود را برای زیارت امام‌حسین(ع) قرار می‌دادند. امام صادق(ع) می‌فرمایند کسانی که بدن‌های خود را به سختی می اندازد به امید آنکه در آنچه در نزد تو است و آنچه در نزد ماست اجابت شوند.

حجت‌الاسلام میرباقری با بیان اینکه از دلایلی که دشمن اجازه نمی داد مردم امام حسین(ع) را زیارت کنند این بود که قلوب مردم را با نشاط نگه می‌داشت و ولایت و برائت از دشمنان را به صورت آشکار نشان می‌داد، عنوان کرد: حول محور امام حسین(ع) قیام های زیادی در طول تاریخ انجام شده است.

استادحوزه علمیه در ادامه دعای امام صادق(ع) بیان کرد: حضرت می فرمایند خدایا به آن صورت‌هایی که در راه زیارت امام حسین(ع) آفتاب خورده و رنگ آن تغییر کرده و به آن صورت‌هایی که بر قبر سید الشهداء(ع) گذاشته و برداشته شده رحم کن. خدایا به آن چشم هایی که دلسوزانه برای امام حسین(ع) اشک ریختند و بر دل هایی که برای ما سوختن رحم کن. آن کسانی که در آسمان‌ها برای زائران سیدالشهداء(ع) دعا می‌کنند به مراتب از کسانی که در روی زمین هستند بسیار بیشتر هستند. مبادا به خاطر ترس زیارت سیدالشهداء(ع) را ترک کنید.

وی با بیان اینکه شیعیان در طول تاریخ با ترس و خوف و وحشت برای زیارت امام حسین(ع) می‌آمدند، عنوان کرد: حفظ شریعت و دین در نگهداری زیارت، نام و یاد سیدالشهداء(ع) است. کسانی که زیارت امام حسین(ع) را رها می‌کنند در روز قیامت بسیار حسرت می‌خورند چراکه چهارده معصوم دعاگوی کسی هستند که زائر سیدالشهداء(ع) است.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام باقر(ع) ابراز کرد: حضرت می‌فرمایند ملاک و معیار اهل بهشت بودن محبت ما را در قلب داشتن است اگر قلب و دلی محبت ما را پذیرفت او مومن است. محبان و دوستداران ما نشانه‌ای دارند یک نشانه مهم آنها این است که عاشق زیارت امام حسین(ع) هستند.

حجت‌الاسلام میرباقری با استناد به روایت دیگری بیان کرد:‌ هر کس زیارت سیدالشهداء(ع) نرفته و هیچ دلیل قانع کننده ای برای آن نداشته ایمان او ناقص خواهد بود و اگر هم وارد بهشت شود در پایین ترین درجه از بهشت قرار می گیرد. او در بهشت مهمان اهل بهشت است خانه و مسکن برای خود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه زیارت امام حسین(ع) یک شرط مهم دارد که به عرش برسد، عنوان کرد: شرط آن معرفت به جایگاه سیدالشهداء(ع) است، امام صادق(ع) درباره زیارت امام رضا(ع) و امام حسین(ع) می فرماید اگر کسی فرزندم را در خراسان زیارت کنند در حالی که عارف به حق او هست من خودم در قیامت دست او را می‌گیرم وارد بهشت می‌کنم اگرچه گناه کبیره در کارنامه او باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حق جایگاه امام رضا(ع) و امام حسین(ع) کجاست، گفت: اینکه بداند امام واجب الاطاعه است. زیارت و محبتی ارزشمند است دستورات امام محور زندگی زائر باشد. اگر کسی برای زندگی خود ملاک و محوری از امام نداشته باشد زیارت او چندان ارزشی نخواهد داشت. معرفت به جایگاه امام ست که زیارت انسان را به عرش می‌برد.

حجت‌الاسلام میرباقری با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) ابراز کرد: حضرت(ع) می فرماید پایه اول دین معرفت است هر کسی دین‌شناس‌تر باشد ارزش نماز او بیشتر است. شناخت و معرفت نسبت به امام ارزش اعمال انسان را بالا می برد. مسیری که ما را به دین شناسی می‌رساند از طریق امام است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) می فرمایند هرکس امام زمان خود را نشناسد هر عمل خیلی انجام بدهد ارزش ندارد و او همچون جاهل مرده است، گفت: امام صادق(ع) می فرماین ولایت امیرمومنان امام علی(ع) نزد من محبوب تر از این است که من فرزند او باشم؛ چرا که ولایت امیرالمومنین امام علی(ع) بر ما واجب و لازم است که ما را هدایت کند اما این که من صرفا فرزند امیرالمومنین امام علی(ع) باشم شاید سبب هدایت من نشود. هر کس هر فضیلتی داشته باشد اما ولایت اهل بیت(ع) را نداشته باشد این فضیلت هیچ ارزشی ندارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گاهی برخی انسان ها معرفت را در خود تقویت کرده بیشتر می‌‌کنند و برخی آن را ضعیف کرده و نابود می‌کنند، اظهار کرد: انسان به آنچه می داند عمل کند خداوند آنچه را که نمی داند به او عنایت می کند. همه عالم می دانند که دروغ، آبروریزی و لقمه حرام بد است اگر ما به آنچه که می‌دانیم عمل نکنیم توفیق معرفت به امام را هم از دست می‌دهیم. رسیدن به دین از طریق امام ممکن است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حاصل زیارت اربعین و همه عزاداری ها این است که انسان به امام برسد و به او وصل شود اگر کسی عزاداری کرد اما به امام نرسید عزاداری‌های او ارزش ندارد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات