یک دارابی کشاورز نمونه بین‌المللی در مصرف آب شد


یک دارابی کشاورز نمونه بین‌المللی در مصرف آب شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب از معرفی یکی از کشاورزان این شهرستان، به عنوان کشاورز نمونه بین المللی در جشنواره کمیته بین المللی آبیاری و زهکشی watsave 2021 خبر داد.

احمدرضا صالحی در گفت و گو با ایسنا گفت: کمیته بین المللی آبیاری و زهکشی هر ساله بر اساس آیتم های مشخص شده صرفه جویی مصرف آب، از بین کارشناسان و بهره برداران، افرادی را انتخاب می‌کند و بعد از بررسی و اعلام نظر نهایی، افراد منتخب به کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی ICID، معرفی می‌شوند.

او افزود: امسال غلامرضا انصاری به نمایندگی از شرکت تعاونی پنبه کاران داراب در زمینه فناوری صرفه جوییانه در مصرف آب، که با حمایت و نظارت کارشناسان این مدیریت به ویژه اداره آب و خاک و امور فنی و زیر بنایی شهرستان و همچنین حمایت های سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، شناسایی و به کمسیون بین المللی آبیاری و زهکشی ICID، معرفی و از سوی این کمیسیون به عنوان کشاورز نمونه بین المللی انتخاب شد.

صالحی در ادامه اجرای طرح افزایش عملکرد گندم در نظام های تولید گندم بنیان با رویکرد کشاورزی حفاظتی و مدیریت بهم پیوسته آب و خاک را مهمترین عامل انتخاب انصاری به عنوان نمونه بین المللی، بیان کرد.

وی ادامه داد: انصاری این طرح را در مساحت ۵ هکتار در روستای ماریان شهرستان داراب اجرا کرده و با حفظ حداقل ۳۰ و حداکثر ۵۰ درصد بقایای گیاهی در سطح پشته ها باعث افزایش رطوبت خاک، افزایش ماده آلی خاک از ۱.۰۳ به ۱.۳۲ درصد و در نتیجه کاهش مصرف آب مصرفی در مزرعه گندم شده است.

صالحی خاطر نشان کرد: با نصب کنتور حجمی و اندازه گیری میزان آب مصرفی در طول دوره رشد گندم، نتایج نشان داد با تغییر سیستم آبیاری از غرقابی به قطره ای (تیپ) میزان آب مصرفی مزرعه گندم فوق به ۳۷۵۰متر مکعب در هکتار رسید، که کاهش ۳۰درصدی مصرف آب و افزایش ۲۵ درصدی عملکرد را به همراه داشته است.

معاون سازمان جهادکشاورزی فارس و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب انتخاب این کشاورز دارابی را افتخاری بزرگ برای استان فارس و کشور دانست و این موفقیت را به همه بهره برداران بخش کشاورزی و خانواده بزرگ جهاد کشاورزی تبریک گفت.

صالحی به کشاورزان توصیه کرد که از روش های نوین آبیاری و اجرای طرحهای کشاورزی حفاظتی که منجر به توسعه پایدار بخش کشاورزی می شو د استفاده کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید