خیاط تالشی با دور زدن کرونا برای 37 نفر شغل ایجاد کرد


خیاط تالشی با دور زدن کرونا برای 37 نفر شغل ایجاد کرد

آستارا - ایرنا - داور علی‌نیا خیاط جوان اهل تالش با وجود ممنوعیت فعالیت کارگاه خیاطی اش در دوره اوج شیوع کرونا، چرخ‌ها و ابزارهای خیاطی را به خانه‌ها برد و برای 37 نفر اشتغال و درآمدزایی خانگی ایجاد کرد.

این خیاط تالشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خود را متولد سال ۶۴ معرفی کرد و از ۱۰ سال سابقه فعالیت خود در حرفه دوزندگی و خیاطی خبر داد و گفت: به همراه همسرش دوره های مهارت خیاطی را فراگرفته و این حرفه را به ده ها نفر دیگر آموزش داده است.

به گفته علی نیا کارگاه خیاطی او در وضعیت قرمز شیوع کرونا تعطیل شده بود و از سوی دیگر تاثیر منفی کرونا بر کسب و کار و اجاره بهای کارگاه، مایه دردسر شده بود تا اینکه به فکرش زد چرخ های خیاطی را به خانه ها ببرد و حرفه خود را به صورت زنجیره شغلی در سطح شهر مدیریت کند.

این چنین شد که او تهدید کرونا برای حرفه اش را به فرصت تبدیل و با تمرکز بر فعالیت در خانه ها، برای ۲۷ نفر به صورت مستقیم اشتغال خانگی ایجاد کرد و اکنون که با لحاظ شرایط زرد کرونا و با رعایت پروتکل های بهداشتی، کارگاه خیاطی اش نیز فعال شده است، حدود ۱۰ نفر نیز در داخل کارگاه به دوخت و دوز مشغول هستند.

این جوان کارآفرین گفت: چرخ خیاطی مورد نیاز حدود نیمی از آن ۲۷ خیاط و دوزنده را خودم خریداری کرده و در اختیار آنها قرار دادم و بقیه خیاطان نیز چرخ ها و ابزارهای لازم را خودشان تهیه کرده اند.

علی نیا به افزایش تقاضا از سوی دستگاه های اداری و بخش خصوصی برای دوخت انواع لباس و کاور اشاره و اضافه کرد : به اتفاق همکارانم لباس های نیروهای آتش نشانی، جایگاه های سوخت، انواع لباس نسوز، کاور اداره کار، لباس پلیس، انواع لباس ورزشی و پیش بند را می دوزیم و هر سفارش دیگری را نیز می پذیریم.

خیاط تالشی به رضایت خود، همسرش و خیاطان دیگر از این حرفه و درآمد آن اشاره و یادآوری کرد: کارهای مربوط به برش پارچه ها و مقدمات دوخت آنها را در کارگاه انجام می دهیم و سپس برای دوخت و دوز به خانه ها منتقل می کنیم و بعد از پایان کار، دوباره به کارگاه برمی گردانیم تا بسه بندی شده و به متقاضی تحویل یا ارسال شود.

به گفته او بیشتر خیاطان فعال در خانه ها بانوان هستند و همسر وی برای انتقال پارچه های برش داده شده و تحویل لباس های آماده با آنها در ارتباط است و خیاطان مرد نیز با خود آقای علی نیا ارتباط کاری دارند.

او به ضرورت تامین تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه زنجیره شغلی خود اشاره و خاطرنشان کرد: پنج سال قبل ۴۰۰ میلیون ریال وام دریافت کرده بودم و آن را تسویه حساب کرده ام و اکنون به ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای اشتغالزایی بیشتر نیاز دارم.

وی به بیمه بودن سه نفر از خیاطان در کارگاه اشاره کرد و قول داد در صورت تامین وام و توسعه کار، بقیه همکاران خیاط را زیر پوشش بیمه ببرد تا آنها نیز بدون دغدغه به حرفه خود مشغول باشند.

علی نیا اشتغالزایی برای ۱۲ متقاضی کار خیاطی در زندان و ۱۲ نفر از افراد تحت پوشش اداره بهزیستی را از برنامه های خود اعلام کرد که در صورت تامین تسهیلات، زمینه کار و درآمدزایی را برای آنها فراهم خواهد کرد.

خیاط تالشی با دور زدن کرونا برای 37 نفر شغل ایجاد کرد

حمایت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کارآفرینان

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تالش اشتغالزایی داور علی نیا را مصداق طرح پشتیبان این اداره اعلام کرد و گفت: در قالب طرح پشتیبان از ایده های کارآفرینی و درآمدزایی جوانان و افراد خلاق حمایت می کنیم.

داوود قوی پنجه به قصد خود از حمایت مالی از این خیاط جوان تالشی اشاره و خاطرنشان کرد: مقدمات معرفی او به اداره کل برای تخصیص تسهیلات لازم انجام شده است و به زودی به همراه کارشناس اعزامی از استان، از کارگاه مرکزی و زنجیره شغلی او در تالش بازدید خواهیم کرد.

وی پوشاک تولیدی در کارگاه های تولید پوشاک تالش را در حد تامین نیاز داخلی و محلی دانست و بر برندسازی این قبیل تولیدات برای توفیق در بازاریابی و پایداری اشتغال و درآمد تاکید کرد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تالش از جوانان و افراد خلاق و دارای ایده اشتغالزایی دعوت کرد برای بهره مندی از طرح پشتیبان و عملیاتی کردن ایده خود به این اداره مراجعه کنند.

شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا