تعداد کَل و بزهای خرمنه سر طارم 11.5 درصد افزایش یافت


تعداد کَل و بزهای خرمنه سر طارم 11.5 درصد افزایش یافت

زنجان - ایرنا - رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: شمار کَل و بزها در بخش کوهستانی منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم، 11.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

پرویز رستمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بر اساس سرشماری انجام شده از سوی ۲۰ نفر از کارشناسان و محیط بانان این اداره کل تعداد کَل و بزهای این منطقه به ۷۳۲ راس رسیده است.

وی تصریح کرد: پارسال تعداد ۶۳۴ راس کل و بز در این منطقه از استان زنجان مشاهده و مورد سرشماری قرار گرفت که امسال به دلیل مساعد بودن شرایط زیستی، جمعیت این حیوانات افزایش یافته است.

رستمی اظهار داشت: در گذشته در حین سرشماری کل و بزهای این منطقه، پلنگ نیز مشاهده و فیلمبرداری شد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم، محیطی مستعد و مناسب برای زیست این گونه جانوری شاخص است، گفت: اگر مردم کمک و همراهی های لازم را داشته باشند و شکارچیان غیرمجاز نیز دست به شکار نزنند، به حتم جمعیت کل و بز این منطقه در سال های آتی می تواند به بالای ۲ هزار راس نیز برسد.

منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از اول آبان ماه سال ۸۱ شکار ممنوع اعلام شده در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز در شهرستان طارم واقع شده که این محدوده بین ۴۸ درجه و ۴۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه تا ۴۹ درجه و۱۰ دقیقه و ۳۴ ثانیه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۴۵ دقیقه و ۱۰ ثانیه تا ۳۷ درجه و ۴ دقیقه و ۵ ثانیه عرض شمالی واقع شده است.

وسعت منطقه حدود ۷۷ هزارو ۸۸۵ هکتار بوده و دامنه تغییرات ارتفاع آن از ۳۰۰ تا حداکثر ۲ هزارو ۸۰۰ متر و حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرمها است و از گونه های گیاهی نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، راش، آلبالوتلخه، بادام کوهی و انواع گون برخوردار است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مرمت و نگهداری موزه شهدای زنجان به میراث فرهنگی واگذار شد