نکته هایی برای آشنایی بانوان با ضرورت هیسترکتومی


نکته هایی برای آشنایی بانوان با ضرورت هیسترکتومی

یک متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: خیلی از موارد هیسترکتومی ممکن است در حین زایمان و زمانی که مادر باردار است و به دلیل خونریزی های خیلی شدید که با سایر اقدامات لازم غیر قابل کنترل است، انجام شود.

دکتر بهار قماشچی در گفت و گو با ایسنا گفت: هیسترکتومی عبارت است از تخلیه رحم ولی در بسیاری از موارد تخلیه رحم همراه با درآوردن تخمدان ها صورت می گیرد.

وی با اشاره به مواردی که فرد نیاز است هیسترکتومی انجام دهد، افزود: خونریزی های غیرقابل درمان که به درمان های دارویی جوابگو نیستند، بیمارانی که به علت خونریزی از آنها نمونه برداری صورت گرفته و نتیجه پاتولوژی افزایش ضخامت آندومتریک را گزارش کرده و جواب پاتولوژی لزوم تخلیه رحم را تایید می کند از جمله این موارد است.

متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: خیلی از موارد هیسترکتومی ممکن است در حین زایمان و زمانی که مادر باردار است و به دلیل خونریزی های خیلی شدید که با سایر اقدامات لازم غیرقابل کنترل است، انجام شود، حتی ممکن است که خانمی که به تازگی زایمان طبیعی انجام داده یا سزارین شده گاهی متخصصان زنان را مجبور می کند که جهت کنترل خونریزی رحم را خارج کنند.

وی ادامه داد: از دیگر موارد هیسترکتومی می توان به میوم های بزرگ رحمی اشاره کرد که معمولا میوم ها اگر به خودی خود سیر افزایش رشد نداشته باشند، یا علت خونریزی نباشند، نیاز به هیسترکتومی پیدا نمی کنند ولی اگر میوم ها سیر رشد سریع یا سایز خیلی بزرگی داشته و در جای نامناسبی باشند که برای بیمار خونریزی های غیرقابل کنترل ایجاد کند، پزشک مجبور است که برای بیمار هیسترکتومی انجام دهد.

به گفته قماشچی، بیماری های آندومتریوز و آدنومیوز که بافت رحم در آنها افزایش پیدا کرده و بیمار خونریزی و دردهای لگنی دارد و نیازمند تخلیه رحم است.

وی افزود: از موارد دیگر نیازمند تخلیه رحم، می توان به پرولاپس رحم که در اثر زایمان های متعدد و بر اثر نوع نسج بیمار که نسج شلی دارد یا فشار داخل شکمی زیاد بوده یا بر اثر سوتغذیه رحم نمی تواند در جای خودش بماند و از واژن بیرون میاید اشاره کرد.

دکتر قماشچی در ادامه عنوان کرد: خونریزی مهم ترین عامل زنگ خطر برای هیسترکتومی است؛ یعنی بیمار خونریزی هایی دارد که در زمان غیر از عادت ماهیانه اتفاق افتاده، حجم زیادی داشته و یا بیمار دوره عادت ماهیانه طولانی دارد.

وی بیان کرد: از دیگر علائم می توان به احساس فشار در لگن و دردهای لگنی اشاره کرد یعنی ممکن است بیمار به واسطه میوم های بزرگ لگنی یک فشار و دردی را احساس کند؛ پس هر نوع درد لگنی و هر نوع خونریزی می تواند یک علامت هشدار برای خانم ها باشد که نزد متخصص زنان و زایمان بروند و معاینات سالیانه شان را انجام دهند.

وی با اشاره به این‌که رحم فقط یک کیسه ای است که جهت بارداری بوده و اگر خانمی قصد بارداری ندارد، نباید صرفا برای هیسترکتومی دچار نگرانی و اضطراب شود، افزود: بسیاری از بانوان از هیسترکتومی می ترسند چرا که فکر می‌کنند که قوای زنانه را از دست می دهند، اما وقتی که رحم تخلیه می شود و تخمدان در جای خودش باقی می ماند فرد دچار پروسه یائسگی نمی شود، چون تخمدان همچنان در حال ترشح هورمون های زنانه است.

این متخصص زنان گفت: عمل هیسترکتومی معمولا در دهه پنجم زندگی اتفاق میفتد که نزدیک به زمان یائسگی است و خیلی به ندرت اتفاق می افتد که فردی زیر سن 40 سالگی نیازمند عمل هیسترکتومی باشد و اگر هم نیاز پیدا کرد با درمان های جایگزین ممکن است مقداری دچار خشکی واژن شود و در پروسه روابط زناشوئی هیچ اختلالی ایجاد نمی کند و با یک سری درمان های موضعی هم این مساله برطرف می شود.

دکتر قماشچی افزود: عوارض هیسترکتومی شامل عوارض زودرس و دیررس است؛ عوارض زودرس شامل عفونت، خونریزی، هماتوم و آسیب به دستگاه ادراری بوده و عوارض دیررس نیز شامل اختلال در خواب، گرگرفتگی، خشکی واژن و پوست، اختلال در خلق و خوی خانم ها در صورت تخلیه تخمدان ها همزمان است و با درمان داروهای مکمل مثل کلسیم، ویتامین D و مصرف یک سری از داروها که از پوکی استخوان جلوگیری می کند می توان از این فرایند جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته نظریه ای وجود داشت که هیسترکتومی باعث ایجاد بیماری های قلبی و عروقی در خانم ها می شود که در حال حاضر این نظریه رد شده است.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

امدادرسانی هلال احمر کردستان در شرایط برف و کولاک