واقعیت اتوبوس خوابی در تهران/ وقتی مترو خوابی در نیویورک دیده نمی شود


واقعیت اتوبوس خوابی در تهران/ وقتی مترو خوابی در نیویورک دیده نمی شود

اتوبوس خوابی در تهران واکنش هایی را به همراه داشت که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در روز‌های گذشته اخباری مبنی بر اتوبوس خوابی شبانه در اتوبوس‌های بی ار تی سطح شهر تهران منتشر شد که در این اخبار گفته شده افرادی که سرپناهی برای خواب شبانه ندارند، مجبور هستند برای فرار از سوز سرمای هوا به اتوبوس‌های بی ار تی مراجعه کنند و شب را با پرداخت مبلغی در این اتوبوس‌ها به صبح برسانند.

امکان تشخیص مسافران وجود ندارد

ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران در واکنش به اخبار اتوبوس خوابی در سطح شهر تهران به رسانه‌ها گفت: این پدیده به شدتی که عنوان شده، نیست و از گذشته نیز شاهد خوابیدن معتادان روی صندلی اتوبوس بوده‌ایم.

وی ادامه داد: ما وجود این پدیده را انکار نمی‌کنیم، اما این مساله یک اتفاق اجتماعی و اقتصادی است و شرکت واحد اتوبوسرانی در آن نقشی ندارد.

وی گفت: راننده اتوبوس امکان تشخیص مسافر از اتوبوس‌خواب را ندارد و براساس پروتکل‌های اتوبوسرانی، همه مسافران باید در انتهای خط، اتوبوس را ترک کنند.

در شرایطی که صحبت از اتوبوس خوابی در تهران مطرح است که شهرذاری با در نظر گرفتن گرمخانه هایی در سطح شهر در نظر گرفته است تا افراد بی خانمان و معتادان شب را در آنجا سپری کنند.

در این گرمخانه ها امکاناتی مانند حمام و غذای گرم برای مراجعه کنندگان در نظر گرفته شده است.

همچنین شهرداری تهران اتوبوس های ساکنی را در نقاط مختلف شهر در نظر گرفته است تا افراد بی سرپناه بتوانند شب را در این اتوبوس ها بخوابند.

با التماس افراد را به گرمخانه می بریم

علیرضا زاکانی شهردار تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خبر اتوبوس خوابی در تهران، گفت: گرمخانه‌های شهرداری آماده هستند، ولی متاسفانه افراد آسیب دیده به گرمخانه‌ها نمی‌روند و به علت اینکه شهرداری حکم قانونی ندارد، نمی‌تواند به اجبار این افراد را به گرمخانه‌ها منتقل کند و با خواهش این کار را انجام می‌دهیم.

زاکانی دریافت هزینه برای اتوبوس خوابی را تکذیب کرد و گفت: ما برای انتقال افراد به گرمخانه‌ها التماس می‌کنیم.

سوله های مدیریت بحران میزبان افراد آسیب دیده و بی خانمان

محمد امین توکلی زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خبرهایی مبنی بر اتوبوس خوابی شهروندان در تهران ، گفت: اینکه گفته شود به علت نبود مکانی جهت استراحت افراد بی خانمان، این افراد مجبور هستند با پرداخت هزینه در اتوبوس بخوابند حرف غلطی است.

وی افزود: عده ای هستند که بر هر دلیلی تمایل رفتن به گرمخانه‌ را ندارند، برای این افراد تدابیری اندیشیده شده است، که به وسیله ی اتوبوس هایی که در مناطق مختلف سطح شهر مستقر شده است می‌توانند از ساعت های پایانی شب در این اتوبوس ها که مددکار هم حضور دارد استراحت کنند، تا آسیبی به این افراد وارد نشود.

توکلی گفت: شهرداری امکانی را برای کسانی که حتی یک شب جای خواب ندارند فراهم کرده است، همانند همراه‌سراها که برای همراه بیمار‌ها تدارک دیده شده است و یا برای بی‌خانمان‌ها و در راه ماندگان مددسراها هستند، که افراد می‌توانند به محل‌های مشخص شده مراجعه و استراحت کنند.

وی تصریح کرد : اقدامات انجام شده، کاملا خلاف این است که گفته شود عده ای به علت نبود مکان با پرداخت پول در اتوبوس درحال حرکت می‌خوابند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: شهردار تهران دستور دادند سوله های بحران آماده پذیرش افراد آسیب دیده و بی‌خانمان جامعه باشد، که اگر همه‌ ظرفیت‌های ما در محل‌‌های مختلف پر شد، درب سوله های بحران را در شب‌هایی که خیلی سرد است باز کنیم تا کسانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند از امکان مددسرا،همراه سرا،اتوبوس‌شب‌خواب استفاده کنند به سوله های بحران هدایت کنیم، این درحالیست که هنوز ظرفیت محل های موجود پر نشده است که بخواهیم از سوله های بحران استفاده کنیم، اما باز هم اگر با نیاز جدیدی مواجه شویم حتما ظرفیت جدیدی در نظر گرفته می‌شود.

راه اندازی اتوبوس، خواب در تهران

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، از جانمایی ۲۰ اتوبوس در سطح تهران به‌صورت موقت برای حمایت از افراد بی‌خانمان خبر داده است.

احمدی‌صدر در این خصوص به رسانه‌ها گفت: این سازمان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی افراد بی‌خانمان در شهر تهران برنامه‌های جامعی را با دستور شهردار تهران در دستور کار قرار داده است که تشکیل قرارگاه اجتماعی ازجمله آنهاست. برنامه این است که ضمن جمع‌آوری و جذب متجاهران از شهر تهران آن‌ها به مراکزی بروند، که با یک مکانیسم تربیتی نگهداری و سپس به جامعه بازگردند که اگر برای اجرای این طرح‌ها برنامه فرهنگی و تربیتی نداشته باشیم، نتیجه ثمربخشی را نمی‌گیریم. آن‌ها در این پروسه پس از دریافت برنامه‌های تربیتی و فرهنگی سم‌زدایی می‌شوند و سپس با آموزش مهارت‌های لازم مقدمات اشتغال‌زایی برایشان فراهم خواهد شد. رویکرد طرح زمستان گرم نمونه دیگری برای اهداف این برنامه است. در واقع افرادی که به هر دلیل دچار آسیب شده‌اند و خانه و آشیانه‌ای ندارند در این طرح ساماندهی می‌شوند.

وی افزود: اکنون برای حمایت و در راستای اهدافمان ۲ نوع خدمات دیگر پیش‌بینی شده که نتیجه آن در طولانی مدت قابل ارزیابی است. قدم اول، خدمات سرویس‌های گشت در مناطق ۲۲گانه تهران است؛ چنانکه خودرو‌ها به هنگام گشت‌زنی، افراد بی‌خانمان را مشاهده کنند و یا از طریق سامانه ۱۳۷، پاتوقی به آن‌ها اطلاع داده شود در اسرع زمان مراجعه و اقدام به جمع‌آوری و انتقال آن‌ها به گرمخانه‌ها می‌کنند.

اقدام دیگر سازمان در شب‌های سرد، جانمایی ۲۰اتوبوس در نقاط شلوغ شهر است، تا این افراد دسترسی راحت‌تری برای مراجعه به یک سرپناه را در شهر داشته باشند. این طرح تا زمانی ادامه دارد که سرما جان و سلامت کارتن‌خواب یا معتاد متجاهری را تهدید نکند.

اتوبوس خوابی در شورای شهر تهران پیگیری می‌شود

در ادامه واکنش‌ها نسبت به این موضوع زهرا شمس احسان عضو شورای اسلامی شهر تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: هرچند که موضوع اتوبوس خوابی، یک مسأله جدید و البته فراگیر نیست، اما کرامت شهروندی بدین معناست که حتی یک نفر نیز نباید برای نداشتن جای خواب مناسب، اینچنین شب را به صبح برساند. در شورای شهر این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

البته پدیده اتوبوس خوابی را نباید محدود به ایران بدانیم و چندی پیش نیز رسانه‌های غربی در گزارشی جامع درباره بحران بی‌خانمان‌ها در نیویورک آمریکا به سراغ چند ایستگاه بزرگ قطار در این شهر رفته و تصاویری از تلاش بی‌خانمان‌ها برای پیدا کردن جای خواب و استراحت در این دو ایستگاه منتشر کرده اند.

عکس‌هایی که از این ایستگاه‌های قطار در نیویورک منتشر شده، تلاش بی‌خانمان‌های درمانده آمریکایی برای خوابیدن در کف زمین‌ها، روی پله‌ها و حتی نزدیک زباله‌دانی‌ها را به تصویر کشیده است.

واقعیت اتوبوس خوابی در تهران/ وقتی مترو خوابی در نیویورک دیده نمی شود

واقعیت اتوبوس خوابی در تهران/ وقتی مترو خوابی در نیویورک دیده نمی شود

واقعیت اتوبوس خوابی در تهران/ وقتی مترو خوابی در نیویورک دیده نمی شود

واقعیت اتوبوس خوابی در تهران/ وقتی مترو خوابی در نیویورک دیده نمی شود

واقعیت اتوبوس خوابی در تهران/ وقتی مترو خوابی در نیویورک دیده نمی شود

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند