معاون قوه قضاییه: 18 اقدام ثبتی در دست برون‌سپاری است


معاون قوه قضاییه: 18 اقدام ثبتی در دست برون‌سپاری است

کرمان - ایرنا - رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه الکترونیکی کردن فرآیندها و استفاده از مدیران باانگیزه در مبارزه با فساد پیگیری می‌شود گفت: در دوره جدید مدیریت این سازمان 18 اقدام در حوزه ثبت شرکت‌ها، مالکیت‌های معنوی و صدور اسناد در دست برون سپاری قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا حسن بابایی روز چهارشنبه در نشست مشترک با رییس کل دادگستری و اعضای شورای قضایی استان کرمان افزود: تحقق هوشمندسازی به عنوان یکی از اصول مورد تاکید در سند تحول و تعالی قضایی با کاهش مراجعات مردم به دفاتر ثبتی از بروز مفسده ها جلوگیری می کند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید به سمت ثبت نوین و هوشمند حرکت کنیم گفت: به منظور مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری باید به موضوع بازرسی ها توجه لازم صورت گیرد و در صورت توسعه نظارت ها حدود ۸۰ درصد از فسادها رفع خواهد شد.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: به منظور ارتقای سلامت و مبارزه با فساد باید موضوع هوشمندسازی به صورت ویژه در سطح قوه قضاییه دنبال شود.
بابایی با اشاره به اینکه ثنا پایه بودن خدمات در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نهادینه شده است تاکید کرد: ۲۰ طرح و لایحه از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری قرار دارد.
وی گفت: نداشتن اعتبار اسناد عادی و اعتباربخشی به اسناد رسمی نیز موضوعی است که در مجلس شورای اسلامی در دست رسیدگی قرار دارد و تاکید داریم اعتبار اسناد عادی را به حداقل برسانیم.
بابایی با اشاره به مشکلات موجود در مسیر اجرای کاداستر اراضی زراعی عنوان کرد: قوانین متعددی در حوزه اراضی داریم و باید مشکلات حوزه اجرای این بخش را نیز حل کنیم.

به گزارش ایرنا رییس کل دادگستری استان کرمان نیز گفت: در استان حدود ۱۷ میلیون هکتار زمین ملی است که از این میزان ۱۵ میلیون هکتار یا جانمایی یا سند تک برگ آنها صادر شده است که اقدام بزرگی در صیانت از حقوق بیت المال به شمار می رود.
یدالله موحد با اشاره به اینکه تا زمانی که طرح کاداستر در حوزه شهری بدرستی اجرا نشود، آثار و برکات اجرای قانون برای مردم مشخص نخواهد بود، گفت: اجرانشدن طرح کاداستر در زمین های حاشیه شهرها و بروز حاشیه نشینی در برخی از این مناطق موجب بروز چالش ها شده و پرونده های زیادی در این خصوص به دستگاه قضایی وارد می شود.
وی با اشاره به اینکه ۴۰ قرارداد به منظور اجرای کاداستر در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان منعقد شده اما مساله تعرض به اراضی دولتی در حاشیه شهرها رفع نشده است، تاکید کرد: آماده تقویت ثبت اسناد برای برداشتن قدم های بزرگتر در حوزه کاداستر شهری هستیم.
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان بیان کرد: موضوع اعتباربخشی به اسناد رسمی بزرگترین گرفتاری نظام حقوقی کشور است و باید برنامه های در دست اقدام این حوزه با سرعت بیشتری دنبال و اعتبارزدایی از اسناد عادی و اعتباربخشی به اسناد رسمی با حساسیت ویژه تری انجام شود.
موحد بر توسعه واحدهای ثبتی در استان کرمان تاکید کرد و ادامه داد: در استان کرمان ۲۱ واحد ثبتی، ۲۲۹ دفترخانه اسناد رسمی، ۱۱۹ دفترخانه ازدواج و ۶۰ دفتر طلاق در حال فعالیت هستند.
رییس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید طرح و برنامه جامعی را در پیش گیرد که دستگاه قضایی با پرونده های کمتری بویژه در حوزه مالکیت ها روبه رو باشد.
موحد به مشکلات اسناد وثیقه بانک ها نیز اشاره و بیان کرد: انتظار می رود سازمان ثبت اسناد و املاک زمینه ای را فراهم کند که قرادادهای بانکی کنترل و دینفعان ارشاد شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال