17 پرونده قضایی تصرف و تخلف منابع طبیعی در اردستان تشکیل شد


17 پرونده قضایی تصرف و تخلف منابع طبیعی در اردستان تشکیل شد

کاشان - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان گفت: 17 پرونده تصرف زمین و تخلف منابع طبیعی در 9 ماهه سال جاری از سوی این اداره در دادگستری شهرستان تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا، مجید خداپرستان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تبیین عملکرد ۹ ماهه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان افزود: از مجموع پرونده‌های قضایی تشکیل شده، سه پرونده مربوط به چرای غیرقانونی دام، ۶ مورد قطع درخت تاغ، قاچاق چوب و زغال و هفت مورد تصرف اراضی ملی است.

وی ادامه داد: یک پرونده تخلف در مورد کشف و ضبط بیش از ۱۱۰ کیلوگرم چوب سبز تاغ از سوی ماموران کلانتری مرکزی اردستان در محور ورودی شهر اردستان و دستگیری فرد متخلف به همراه یک دستگاه پژو ۴۰۵ تشکیل و به دادگاه ارجاع شده است که‌ از تلاش‌های فرماندهی و ماموران کلانتری مرکزی شهرستان در این زمینه قدردانی می‌شود.

به گفته وی، از ۶ مورد کشف چوب و زغال درخت تاغ، یک هزار و ۵۷۰ کیلوگرم چوب و ۳۰۰ کیلوگرم زغال کشف و ضبط شده، چهار پرونده رسیدگی و حکم قطعی صادر شده و بقیه در حال رسیدگی است، همچنین از مجموع سه پرونده تخلف چرای دام ۲ پرونده مختومه شده و یک پرونده در دست رسیدگی است.

خلع ید افزون بر ۹۷۰۰ مترمربع از زمین‌های ملی

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان تصریح کرد: از مجموع هفت پرونده تصرف زمین های ملی، تخریب، بوته کنی و آتش زدن افزون بر سه هکتار از زمین‌های ملی، ۹ هزار و ۷۲۴ مترمربع زمین با حکم دادگاه خلع ید شده و به اموال بیت المال باز گشته، سه پرونده رسیدگی و حکم قطعی صادر شده و چهار پرونده در حال رسیدگی است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به بیابانی و کویری بودن دو سوم وسعت اردستان، نگهداری جنگل‌های تاغ و کشت درخت برای جلوگیری از تخریب خاک و حفظ محیط زیست اولویت خاصی دارد.

خداپرستان اضافه کرد: افزون بر ۱۰۰ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت تاغ از سال ۱۳۵۰ تاکنون در منطقه کویری شهرستان کاشته و عرصه بیابانی به جنگل تبدیل شده و نقش مهمی در جلوگیری از توفان شن و گرد و خاک داشته است.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح کاداستر (سند تک برگ) اقدام به اخذ سند برای زمین‌های ملی در اردستان شده است، تصریح کرد: در ۹ ماهه امسال برای افزون بر ۹۵۰ هزار هکتار از زمین‌های ملی سند تک برگی صادر شده و فقط اراضی موات باقی مانده سنددار نشده که در حال پیگیری است.

۲ طرح مشارکتی تولید چوب در اردستان در حال اجراست

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان با بیان اینکه امسال ۲ طرح مشارکتی تولید چوب در این شهرستان در حال اجرا است، اظهار داشت: در مرحله نخست طرح ۲۰ هکتاری کشت درخت اکالیپتوس در مجتمع آب شیرین کن مهاباد ۱۰ هکتار زمین واگذار شده و در صورت موفقیت ۱۰ هکتار دیگر واگذار خواهد شد، همچنین طرح سه هکتاری کشت اکالیپتوس مجتمع بین راهی آسمان در مرحله واگذاری زمین قرار دارد.

خداپرستان درباره مقدار اعتبارهای سال جاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان گفت: اعتبار پیش‌بینی شده از محل تملک دارایی ۷۲۵ میلیون تومان از محل ردیف نفت و گاز است که محقق نشده است و از ردیف درآمد عمومی ۱۷۵ میلیون تومان برای تجهیز و تعمیر ساختمان در نظر گرفته و ۸۳ درصد محقق شده است.

اجرای طرح آبخیزداری روستای نیسیان

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان یادآور شد: طرح آبخیزداری شهید سیدحسن طباطبایی‌نسب روستای نیسیان آذر ماه امسال با اعتبار افزون بر۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با حضور مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به بهره برداری رسید که قنات‌های این منطقه با اجرای این طرح تقویت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حوضه آبخیز نیسیان با مساحتی افزون بر ۱۰۵۱ هکتار مشتمل بر سه زیرحوضه است، افزود: طول آبراهه حوضه اصلی این روستا هفت کیلومتر است و برای اجرای این طرح ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

خداپرستان ادامه داد: با اجرای این طرح ۱۱ مزرعه، ۲ روستا، ۱۱ رشته قنات و سطح زیر کشت ۳۰۰ هکتار از اثرات این طرح برخوردار خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: حجم عملیات خاکی این طرح بالغ بر ۳۵ هزار مترمکعب، عملیات سنگی ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب و حجم آبگیری آن ۲۵۰ هزار متر مکعب است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری اردستان از انجام مطالعات و مناقصه حوزه آبخیز روستای درباغ به مساحت ۱۱ هزار هکتار با اعتبار ۹۵ میلیون تومان خبرداد و اظهار داشت: جانمایی محل اجرای طرح آبخیز داری روستای بغم با اعتبار پیش‌بینی شده ۲ میلیارد تومان و روستای سفیده انجام شده و عملیات آبخیزداری پس از تکمیل مطالعه‌های اجرایی و تامین اعتبار آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: طرح مشارکتی ذخیره نزولات به مساحت ۲ هزار هکتار با مشارکت شرکت تعاونی شترداران زواره برای ساخت گوراب در منطقه کویر شهرستان اجرا می‌شود.

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۳ هزار نفرجمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!