خطر ابتلا به اومیکرون با چاشنی نگرانی لابلای دورهمی‌های شهروندان فارس


خطر ابتلا به اومیکرون با چاشنی نگرانی لابلای دورهمی‌های شهروندان فارس

شیراز - ایرنا- هر روز که می‌گذرد موج نگرانی ها از احتمال افزایش موج اومیکرون بیشتر می شود ، نگرانی ها از دورهمی های خانوادگی و کاهش شیوه نامه های بهداشتی در استان فارس رنگ و بوی هشدار گرفته و بیم آن می‌رود که این میهمان ناخوانده خود را بیش از پیش در جمع خانواده ها جا کند.

دکتر سید وحید حسینی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز شنبه با اشاره به این نگرانی ها تاکید کرد : کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی، موج جدید کرونا را به همراه دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در نشست روزانه ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید۱۹، گفت: کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در برابر کرونا، خطر ایجاد موج جدید این بیماری را به همراه دارد.

وی گفت: سرعت گسترش و سرایت پذیری بالای سویه اومیکرون و روند افزایشی موارد ابتلا به این بیماری در فارس، در کنار کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی، خطر موج جدید کرونا را در پی دارد.

او با اشاره به روند افزایشی ابتلا به کرونا در فارس، از آمادگی تمامی مراکز درمانی استان برای مواجهه احتمالی با موج جدید کرونا خبر داد و افزود: آمار بیماران مبتلا و دارای علائم کرونا در فارس در حال افزایش است و با وضعیتی نگران کننده مواجه هستیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به شیوع گسترده اومیکرون، بر رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی در برابر این ویروس تاکید کرد و افزود: خطر اومیکرون تمامی گروه های سنی را تهدید می کند و هر گونه بی توجهی و سهل انگاری این خطر را تشدید می کند؛ بنابراین در شرایط کنونی مشارکت، همکاری و همدلی بیش از پیش مردم می تواند در جلوگیری از ورود به وضعیت بحرانی استان، نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

دکتر حسینی همچنین خواستار همکاری بیشتر مسوولان دستگاه های اجرایی استان در پیشگیری از ایجاد موج جدید کرونا شد و ادامه داد: با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به کرونا در استان، ضرورت دارد بازدیدها و نظارت های دستگاه ها و سازمان های مرتبط بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی و اجرای دقیق شیوه نامه های بهداشتی به ویژه در اماکن پرتردد در استان افزایش یابد.

مسوول ارشد حوزه سلامت فارس با اشاره به اهمیت فعالیت مراکز ۱۶ ساعته استان در بیمار یابی و تشخیص اولیه ابتلا به کرونا بر افزایش انجام تست های تشخیصی تاکید کرد و افزود: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک به کرونا به مراکز ۱۶ ساعته در سطح استان مراجعه کنند تا در صورت قطعی شدن ابتلا به این بیماری، از گسترش آن در سطح جامعه جلوگیری شود.

دکتر «سید وحید حسینی» همچنین با توجه به نقش مهم واکسیناسیون علیه کرونا در پیشگیری از ابتلا به این بیماری و فوت ناشی از آن، بر تکمیل واکسیناسیون به ویژه تزریق دُز سوم واکسن علیه این ویروس تاکید کرد.

انجام بیش از یک میلیون و ۸۸۳ هزار تست تشخیصی کرونا در فارس

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز طی اطلاعیه ای، آخرین وضعیت کرونا در استان فارس را از ابتدای شیوع تا امروز شنبه، دوم بهمن ۱۴۰۰، اعلام کرد.

به گزارش ایرنا در اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز،آمده است:از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۸۸۳ هزار و ۸۲۴ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۵۱۸ هزار و ۸۷۲ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۵۹۷ هزار و ۲۳۷ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۴۵۳ هزار و ۳۷۴ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون ۲۸۶ هزار و ۵۸۷ مورد تست سریع انجام شده و ۶۵ هزار و ۴۹۸ بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری ۷۷ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۳۷۰ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۵۱ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته سه هم استانی دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به هفت هزار و ۴۶۲ نفر رسید.

همچنین از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۵۰۸ هزار و ۶۶ هم استانی مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به هفت میلیون و ۱۲۱ هزار و ۲۵۸ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۲۶۴ هزار و ۶۸۰ دُز نوبت اول، دو میلیون و ۹۸۵ هزار و ۵۴ دُز نوبت دوم و ۸۷۱ هزار و ۵۲۴ دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها