قلعه فورگ درمیان در بارندگی‌ها آسیب‌پذیر است


قلعه فورگ درمیان در بارندگی‌ها آسیب‌پذیر است

بیرجند - ایرنا - معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: قلعه فورگ درمیان یکسری مشکلات ساختاری از زمان ساخت دارد و با توجه به قرار گرفتن در دامنه کوه، در بارندگی‌ها آسیب‌پذیر است.

علی شریعتی‌منش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بدنه یکی از برج‌های قلعه تاریخی فورگ شهرستان درمیان بر اثر بارندگی‌های رگباری هفته گذشته تخریب شد و این در حالی است که مرمت این اثر تاریخی از سال ۱۳۷۵ شروع شد و همچنان ادامه دارد.

وی گفت: از سال‌های گذشته برج‌های قلعه مرمت شد و بخش‌هایی هم که تخریب شده را دوباره مرمت و تا حدودی استحکام‌بخشی کردیم.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی بیان کرد: اتفاق اخیر نیز در اثر بارش‌های هفته گذشته و ساختار خود برج بوده که یکی از قسمت‌های یکی از برج‌های این اثر تاریخی تخریب شده است.

وی افزود: ناظر میراث فرهنگی پس از این اتفاق، از اثر تاریخی بازدید داشت تا با بررسی‌های لازم و رفع خطر، کار مرمت و استحکام‌بخشی برج را آغاز کنیم، چون این اثر در دامنه کوه قرار دارد و برج‌ها و دیوارها مرتفع‌تر است، آسیب‌پذیرتر است.

شریعتی‌منش گفت: سال گذشته اعتباری برای مرمت این اثر اختصاص نیافته است و در بارندگی‌های چند سال قبل هم یکی از برج‌های قلعه تخریب شد.

وی اظهار داشت: سال گذشته تعدادی از خانه‌های اهالی روستای پایین دست قلعه را تخلیه کردیم تا در صورت وقوع حادثه به آنان آسیب نرسد، از تهران هم قول‌هایی برای مرمت قلعه فورگ داشته‌ایم که برج تخریب شده هرچه سریعتر بازسازی شود.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی افزود: هرچند روند مرمت قلعه تاریخی فورگ از سال ۱۳۷۵ هیچ گاه متوقف نشده اما مرمت کامل این اثر تاریخی نیازمند اعتبارات بیشتر است.

وی گفت: مرمت قلعه فورگ همیشه در برنامه‌های مرمت این اداره کل بوده به گونه‌ای از سال ۱۳۷۵ تاکنون حدود یک میلیارد تومان در زمینه مرمت و استحکام‌بخشی این اثر تاریخی هزینه کرده‌ایم.

شریعتی‌منش عنوان کرد: قلعه تاریخی فورگ یکی از قلعه‌های باشکوه در شرق کشور است که هر سال گردشگران داخلی زیادی همچنین گردشگران خارجی را به خود جذب کرده است.

وی با اشاره به مرمت ۴۰ اثر تاریخی از ابتدای سال جاری با اعتبار سه میلیارد تومان افزود: با اعتبارات جدید که از مرکز اختصاص یابد، مرمت تعداد بیشتری از آثار تاریخی استان را در دستور کار قرار خواهیم داد.

قلعه فورگ در جبهه شمالی روستای فورگ شهرستان مرزی درمیان با وسعت حدود ٩ هزار و ٣٠٠ متر مربع قرار دارد و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این اثر بر بالای صخره‌ای سنگی همراه با ۱۸ برج پس از سال‌های متمادی همچنان قامت خود را استوار نگه داشته و از سنگ، آجر، خشت، گچ، آهک و ساروج ساخته شده و پایه آن را سنگ‌چین کرده‌اند.

بنای نخستین قلعه در زمان نادرشاه افشار بنا شد و بعد از قلعه الموت مهمترین مقر حضور فداییان اسماعیلیه بود. این قلعه طی چند سال گذشته توسط مجموعه میراث فرهنگی مرمت و بخش‌هایی از آن کاوش شده است.

روستای فورگ در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند قرار دارد که علاوه بر داشتن قلعه تاریخی از بافت سنتی ارزشمند نیز برخوردار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند