اومیکرون و درگیری کودکان


اومیکرون و درگیری کودکان

مشهد- ایرنا- مبتلایان به سویه اومیکرون که اکنون در قالب موج ششم کرونا در کشور سیر فزاینده ای به خود گرفته است، بیش از موجهای گذشته، کودکان را در خراسان رضوی و کشور درگیر خود کرده است.

به گزارش ایرنا، بر طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر کودکان ۲۰ درصد از مبتلایان به اومیکرون را به خود اختصاص داده اند.
این در حالی است که واکسیناسیون که به عنوان بهترین راهکار مقابله با اومیکرون شناخته شده تنها برای کودکان بالای ۹ سال در حال انجام است و هنوز تصمیم گیری برای واکسیناسیون زیر این گروه سنی در کشور انجام نشده است.

ابتلای کودکان به سویه امیکرون بالاست

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در خراسان رضوی در این خصوص گفت: سویه اومیکرون میزان ابتلا و بستری بیشتری در کودکان ایجاد کرده است و از همین رو دریافت واکسن کودکان راهکاری برای پیشگیری از ابتلا و وخامت حال آنان به شمار می رود.
دکتر علیرضا صداقت افزود: طبق بررسی های انجام شده در کشور، ۲۰ درصد افراد بستری بر اثر کرونا کودکان هستند.

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: میزان بستری کودکان در موج ششم کرونا بالا پیش بینی شده است و با توجه به این که در پاندمی کرونا نکته حائز اهمیت واکسیناسیون اطفال کمتر از ۱۲ سال است و با توجه به این که در کشورهای مختلف دنیا تجربه زیادی در این حوزه وجود ندارد کمیته کشوری مبنا را بر روی مطالعات بین المللی قرار داده است.

افزایش مراجعان سرپایی کرونایی به بیمارستان اطفال اکبر در مشهد

رییس بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر مشهد هم در این خصوص گفت: مراجعه سرپایی کودکان مبتلا و یا مشکوک به کرونا به این بیمارستان در روزهای اخیر افزایش ۳۰درصدی نسبت به گذشته داشته است.
دکتر سید علی جعفری افزود: سوش اومیکرون قدرت سرایت پذیری بالایی دارد و به همین دلیل میزان مراجعات سرپایی به مراکز درمانی و درمانگاه ها افزایش یافته است .
وی اضافه کرد: بر اساس مطالعه انجام شده ویروس اومیکرون ۷۰ برابر بیشتر از سویه دلتا در راه های هوایی تکثیر می یابد و به همین منظور لازم است که والدین مراقبت بیشتری از فرزندان خود داشته باشند.
رییس بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر مشهد با بیان این که اومیکرون علاقه بیشتری به التهاب ریه ها در کودکان دارد گفت: به دلیل باریکتر بودن راه های هوایی کودکان و تکامل کمتر در صورت ابتلا به اومیکرون، با سهولت بیشتری توسط مخاط تنگ و مسدود می شود و باعث خس خس سینه و خروسک می شود.
جعفری افزود: سیستم ایمنی ذاتی کودکان قوی تر از بالغان است بنابراین ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا در کودکان نادر است.
وی ادامه داد: علائم اومیکرون به بیماری آنفلوآنزا شباهت دارد و این در حالی است که میزان ابتلا به نوع شدید و یا حتی مرگ در کودکان در آنفلوآنزا بیشتر از اومیکرون است.
رییس بیمارستان فوق تخصصی اکبر مشهد در عین حال از آمادگی این بیمارستان برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد.

واکسیناسیون کودکان بالای ۹ سال در حال انجام است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان ابتلای افراد زیر ۱۸ سال در اوجگیری ششم کرونا نسبت به موجهای قبلی افزایش یافته است و لازم است که والدین توجه بیشتری نسبت به مراقبت از فرزندان خود داشته باشند.
دکتر محمد علی کیانی افزود: بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا، واکسیناسیون کودکان ۹ سال به بالا آغاز شده است که با رضایت والدین نسبت به آن اقدام می شود.
وی اضافه کرد: سویه اومیکرون که در اوجگیری ششم به سویه غالب تبدیل شده است، قدرت سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و واکسیناسیون کامل مهم ترین راهکار مقابله با این سویه است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از هنگام ورود به موج ششم کرونا تعداد بیماران سرپایی در خراسان رضوی ۱۰۰ درصد و تعداد بیماران بستری نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.
کیانی افزود: انتظار می رود روند افزایشی بیماران بستری و سرپایی چهار هفته و روند کاهشی آن نیز چهار هفته زمان ببرد.

واکسیناسیون دانش آموزان در مشهد سه هفته زمان می برد

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روند واکسیناسیون دانش‌آموزان در قالب گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال در منطقه جغرافیایی زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی ۲ تا سه هفته زمان خواهد برد.
دکتر محمد احمدیان افزود: عملیات ایمن‌سازی این گروه سنی در برابر ویروس کرونا از ۲ روز پیش در مراکز واکسیناسیون فعال در کلانشهر مشهد با تزریق واکسنهای پاستوکووک و سینوفارم آغاز شده و در جریان است.
وی ادامه داد: ۳۵۰ هزار دانش‌آموز ۹ تا ۱۲ ساله در ۱۶ شهرستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال تحصیل هستند.
مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گرچه ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا در بین دانش‌آموزان زیاد نیست ولی ممکن است این طیف سنی افراد ناقل بی‌علامت باشند که امکان انتقال ویروس را به دیگران دارند.
احمدیان افزود: سه گروه در معرض خطر ابتلا به سویه اومیکرون شامل نوجوانان، مادران باردار و سالمندان هستند به طوری که میزان کنونی نتایج مثبت آزمایشهای طبی در هر سه گروه یکسان است اما فعلا با دیگر گروههای جامعه تفاوت چندانی ندارد.
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: واکسیناسیون کودکان بالای ۹ سال از ۱۰ بهمن ماه در مناطق زیر پوشش این دانشگاه آغاز شده است.
دکتر علی حسینی افزود: واکسن های مورد تایید برای این گروه سنی شامل سینوفارم و پاستوکووک و میزان تزریق و فاصله بین ۲ نوبت مشابه سایر گروه های سنی دیگر است.
وی اضافه کرد: واکسیناسیون گروه های سنی کمتر از ۹ سال در مراحل بعدی آغاز و از طریق منابع معتبر اطلاع رسانی خواهد شد.
او ادامه داد: شهروندان می توانند برای اطلاع از نزدیکترین مرکز واکسیناسیون و موجودی نوع واکسن مورد نظر با شماره ۱۹۱ تماس بگیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر سنگ قبر | 130 متن برای سنگ مزار درگذشتگان پدر و مادر و دیگران