کارشناس تئاتر کودک و نوجوان: این حوزه نیازمند اتاق فکر است


کارشناس تئاتر کودک و نوجوان: این حوزه نیازمند اتاق فکر است

بجنورد- ایرنا- کارشناس تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه هنرمندان سفیران فرهنگی هستند گفت: از لحاظ فرهنگی باید هنر در تمامی بخش ها فعال باشد که این نیازمند اتاق فکر است.

خدیجه مهدوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بجنورد اظهار داشت: متن های تکراری در بیشتر نمایشنامه ها دیده می شود هرچند که نمایش نامه ها باید تکرار شوند اما این ویژیگی نمایشنامه نباید به این حوزه ضربه بزند.

وی با بیان اینکه فیلم نامه برای یکبار نوشته شده و براساس آن کار فرهنگی تدوین و ساخته می شود، گفت: اما نمایشنامه یکبار نوشته می شود و چندین بار اجرا می شود.

وی افزود: مسوولان باید در حوزه فرهنگ و هنر به نمایش و آینده آن توجه ویژه ای داشته باشند زیرا جوانان بسیاری وارد این عرصه می شوند اما سراغ نمایشنامه های خارجی می روند و به راحتی برای آنها مجوز صادر می شود.

وی افزود: این درحالی است که ادبیات کهن و افسانه های کشور به فراموشی سپرده شده است.

کارشناس تئاتر کودک و نوجوان گفت: همچنین در مقوله ادبیات جنگ باید برای نمایشنامه و نمایش در حوزه کودک و نوجوان مجوز داده شود زیراجنگ فقط کشت و کشتار نیست؛ حکایت های عاشقانه و احساسی در آن گنجانده شده است.

مهدوی گفت: ایجاد اتاق فکر زمینه آرامش و خلاقیت را میسر می کند و می توان به راحتی در دیگر حوزه ها ازجمله ادبیات جنگ پرداخت.

وی اظهار داشت: ادبیات جنگ فقط به هفته دفاع مقدس معطوف نشود بلکه می توان در زمان های دیگر نیز با حکایت های آن و شجاعت شهدا صبر همسران و فرزندان آنان را به نمایش گذاشت.

نمایش با روحیه و ذهن کودک طراحی شود

پژوهشگر، طراح و کارگردان تئاتر در ادامه با بیان اینکه نمایش باید با روحیه و ذهن خلاق کودک طراحی و اجرا شود گفت: بزرگان هنر از نمایش به عنوان قوی ترین قلب هنر در جهت پرورش کودک و نوجوان یاد می کنند.

مهدوی گفت: کودکان از همان ابتدا با بازی و همزاد پنداری بزرگ می شوند و زندگی می کنند.

کارشناس تئاتر کودک و نوجوان همچنین گفت: نمایش هنری است با قابلیت‌های مختلف که در حوزه‌های گوناگون می‌تواند در خدمت اهداف انسانی خصوصا آموزش و تعلیم و تربیت قرار گیرد و در واقع هدف اصلی تئاتر تعلیمی، تربیتی به عنوان یک ابزار آموزشی ایجاد تغییرات مثبت و سازنده در کودکان و نوجوانان است.

وی افزود: تئاتر و نمایش می‌تواند کاربردهای زیادی در نهادهای مختلف آموزشی در سطوح مختلف داشته باشد به‌ویژه تئاتر تعلیمی، تربیتی کودکان و نوجوانان که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. باوجود بعد زیبایی‌شناختی تئاتر و توجه به ابعاد سرگرم‌کنندگی آن می‌توان گفت که تئاتر پداگوژی (فن تعلیم) با توجه به تفاوت‌هایی که با دیگر تئاترها دارد به‌خوبی به مانند یک ابزار آموزشی قادر است در جهت آموزش و تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.

وی گفت: آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانش آموزان و بروز خلاقیت می تواند از هنر نمایش استفاده کند.

خراسان شمالی ۱۸ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شامل ۹ مرکز ثابت و ۹ مرکز سیار دارد که ۱۱ هزار نفر در آنها عضویت دارند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن با افزودن سیر و پیاز به غذاها