5 نکته طلایی برای لاغرشدن


5 نکته طلایی برای لاغرشدن

لاغرشدن کار یک روز و دو روز نیست، اما می‌توان با رعایت‌کردن چند نکته مهم فرایندش را سرعت بخشید و در عین ‌حال سلامتی بدن را در نظر گرفت. حتما شما هم خوب می‌دانید که کاهش وزن و حفظ وزن مطلوب نوعی تعهد مادام‌العمر به خود و بدنمان است. برای اینکه کاهش وزن مؤثر باشد، […] نوشته 5 نکته طلایی برای لاغرشدن...

لاغرشدن کار یک روز و دو روز نیست، اما می‌توان با رعایت‌کردن چند نکته مهم فرایندش را سرعت بخشید و در عین ‌حال سلامتی بدن را در نظر گرفت. حتما شما هم خوب می‌دانید که کاهش وزن و حفظ وزن مطلوب نوعی تعهد مادام‌العمر به خود و بدنمان است. برای اینکه کاهش وزن مؤثر باشد، سبک زندگی، تغذیه و رفتارهای فرد باید تدریجی تغییر کنند. در این مقاله، شما را با ۵ نکته طلایی برای لاغرشدن آشنا خواهیم کرد تا هنگام کاهش وزن، بدنتان را دوست داشته باشید و بتوانید این تعهد مادام‌العمر را با علاقه حفظ کنید. در اسنپ اکسپرس مگ می‌توانید درباره تغذیه و رژیم بیشتر بخوانید.

۱. بدن را هیدراته نگه دارید

نوشیدن آب به مقدار کافی یکی از قوانین اصلی سلامتی است و چه جالب که یکی از نکات مهم لاغری هم محسوب می‌شود. معده انسان مستقیم با مرکز کنترل گرسنگی در مغز ارتباط دارد، بنابراین هنگامی‌ که گیرنده‌های خاص معده توسط غذا یا مایعات تحریک شوند، سیگنال‌هایی به مغز ارسال می‌کنند که باعث کاهش سیگنال‌های گرسنگی می‌شوند. نیاز روزانه بدن به آب در گرو میزان فعالیت بدنی و آب‌وهواست، اما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش علائم گرسنگی سعی کنید مایعات بدون کالری مثل آب با اندکی لیمو، آب گازدار و چای سبز را در برنامه خود بگنجانید.

5 نکته طلایی برای لاغرشدن

۲. عادت‌های غذایی خود را تغییر دهید

هر کسی عادت‌های غذایی خاصی دارد که مستقیم و غیرمستقیم بر فرایند لاغری اثرگذار هستند، بنابراین بهتر است عادت‌های درست را جایگزین عادت‌های غلط کنیم. سعی کنید برای کنترل گرسنگی، در روز ۳ وعده غذا به‌اندازه متعادل بخورید و هیچ‌ وعده غذایی از جمله صبحانه را حذف نکنید. آهسته غذا بخورید و حواستان باشد که هم‌زمان با غذا چند کار مختلف انجام ندهید. برای جلوگیری از گرسنگی در طول روز، حتما میان‌وعده‌های سالم مصرف کنید و از خوردن اسنک‌های پرکالری اجتناب کنید.

اگر به رژیم وگان علاقه‌مندید، درباره رژیم وگان برای لاغری بیشتر بخوانید.

5 نکته طلایی برای لاغرشدن

۳. میزان مصرف روزانه کالری را در نظر بگیرید

اگر قصد کاهش وزن دارید، باید بدانید که فرایند لاغری زمانی در بدن اتفاق می‌افتد که میزان کالری مصرفی روزانه خود را تحت‌کنترل داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش مصرف کالری از غذاهای مغذی و سرشار از پروتئین و فیبر استفاده کنید، از جمله:

انواع میوه؛ سبزیجات؛ غلات؛ آجیل و دانه‌ها؛ حبوبات.

این غذاها هم کالری کمتری دارند، هم متابولیسم و چربی‌سوزی بدن را افزایش می‌دهند و هم شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند. در مقابل غذاهای چرب، کربوهیدرات‌ها و قند مصنوعی هستند که مصرف بیش ‌از حد آنها برای سلامتی مضر است و موجب چاقی می‌شود. امروزه اپلیکیشن‌های مختلفی برای شمارش کالری روزانه و میزان فعالیت بدنی وجود دارند که برای کاهش وزن و تغییر در برنامه غذایی‌تان می‌توانید از آ‌نها کمک بگیرید.

5 نکته طلایی برای لاغرشدن

۴. ورزش کنید

ورزش موجب بهبود متابولیسم بدن و سوزاندن کالری‌های اضافی می‌شود. نکته مهم برای رسیدن به نتیجه مطلوب با ورزش، انجام منظم و مستمر آن است. ورزش و فعالیت بدنی منظم با کاهش استرس و اضطراب، مانع پرخوری یا کم‌خوری عصبی می‌شود و روی سلامت روحی و جسمی اثر می‌گذارد. با توجه به علاقه خود، یک یا چند ورزش انفرادی یا جمعی انتخاب کنید و برنامه‌ای منظم برای آن داشته باشید. مطمئن باشید این‌طوری خیلی زود شاهد کاهش وزن خود خواهید بود.

۵. خواب را دست‌کم نگیرید

مقدار خواب شبانه شما به‌اندازه رژیم غذایی و ورزش مهم است. اگر قصد لاغرشدن دارید، سعی کنید شب‌ها ۶ تا ۸ ساعت بخوابید. البته باید در نظر داشته باشید که کیفیت خواب هم به‌اندازه کمیت آن اهمیت دارد. کم‌خوابی موجب برانگیخته‌شدن احساس تنبلی و افزایش میل به غذا و مصرف میان‌وعده‌های مختلف می‌شود تا انرژی ازدست‌رفته به بدن برگردد. خواب کافی به تنظیم هورمون‌های بدن و اشتهای فرد کمک می‌کند و انرژی کافی برای ورزش را فراهم می‌کند.

5 نکته طلایی برای لاغرشدن

لاغری آهسته و پیوسته

اگر با دقت به این چند نکته اساسی توجه کنید، متوجه پیوند نامرئی هرکدام با بقیه می‌شوید. واقعیت این است که این نکات به‌تنهایی باعث لاغری نمی‌شوند؛ غذای سالم روی سلامتی بدن شما تأثیر می‌گذارد، سلامتی بدن با توانایی و قدرت بدن برای ورزش در ارتباط است، ورزش استرس را کاهش می‌دهد و موجب بهبود خواب شبانه و حذف پرخوری‌های عصبی خواهد شد. در نهایت همه این موارد شما را در مسیر لاغری و سلامتی هدایت می‌کنند. کاهش وزن به‌معنی انجام کارهای درست و اجتناب از کارهای نادرست است. حواستان باشد که باید در این مسیر استمرار داشته باشید، بنابراین راهی را انتخاب کنید که بتوانید آن را آهسته و پیوسته در درازمدت طی کنید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پرسش مهم "جمهوری اسلامی" از حسن روحانی: آیا انتخابات 1398 و 1400 هم بدلیل اشکالات ایجاد...