اعطای نوبل ایرانی به 60 نخبه/اعطای جوایز 4 میلیارد تومانی از محل موقوفه البرز


اعطای نوبل ایرانی به 60 نخبه/اعطای جوایز 4 میلیارد تومانی از محل موقوفه البرز

ارشدی با تشریح تعداد برندگان و میزان جوایزه ‌آنها در جایزه البرز 1401، گفت: از 60 برگزیده این جایزه در بخش نخبگانی در روز 28 اردیبهشت تقدیر به عمل می ‌آید؛ درمجموع 4 میلیارد تومان برای برندگان این جایزه در شصتمین سال برگزاری درنظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری جایزه البرز 1401 عصر امروز (دوشنبه، 26 اردیبهشت ماه) در محل بنیاد فرهنگی البرز برگزار شد.

بنابر این گزارش، مهندس حیدر ارشدی در این نشست ضمن تشریح نیات واقف خیراندیش، مرحوم حسینعلی البرز در ابداع جایزه نوبل ایرانی، اظهار کرد: این جایزه با سابقه 60 ساله خود در تراز جوایز معتبر جهانی قرار دارد، و تنها جایزه علمی کشور با تکیه بر سنت حسنه وقف است که به صورت کاملا مستقل از کمک های دولتی و غیردولتی و تنها از محل درآمدهای موقوفه البرز به نخبگان کشور در رشته های مختلف اعطا می شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز با بیان اینکه این جایزه از دهه 90 شمسی در قالب همایش به برگزیدگان اعطا می شود، گفت: لذا در طول این دهه، 9 همایش ملی و هشت همایش استانی برگزار و در کل به 1460 نفر از نخبگان در بخش های دانش آموزی، دانشجویی، طلاب و مخترعان جایزه البرز را اعطا کرده ایم.

وی درباره شیوه اجرای نیت واقف در اعطای جایزه البرز، بیان کرد: به این منظور همایش در دو بخش نخبگانی و دانش آموزی برگزار می شود، چنان که در جایزه البرز 1401 همایش نخبگانی روز چهارشنبه، 28 اردیبهشت ماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از شخصیت های علمی فرهنگی کشور برگزار و جایزه البرز به 60 نفر از برگزیدگان اعطا می شود.

دبیرکل جایزه البرز 1401 با بیان اینکه همایش دانش آموزی این جایزه نیز در نیمه دوم سال جاری برگزار می شود، ادامه داد: در جایزه البرزه 1401 پس از اعلام فراخوان، 2862 نفر در بخش های دانش آموزی، دانشجویی، طلاب و مخترعان ثبت نام و ارسال مدرک کردند که از میان آنها 1143 نفر به مرحله داوری نهایی راه یافتند. داوری نهایی نیز در فروردین ماه سال جاری با حضور 40 نفر از داوران که جملگی از چهره های ماندگار رشته های خود بودند در هتل ارم تهرام انجام و طی آن 60 برنده جایزه البرز 1401 انتخاب شدند.

وی از افزایش جایزه البرز 1401 خبر داد و گفت: بالغ بر چهار میلیارد تومان از محل درآمدهای موقوفه البرز به برندگان جایزه اعطا می شود؛ بدین ترتیب که در بخش دانشجویان به 43 نفر دانشجو شامل 10 نفر از رشته های علوم پزشکی و 33 نفر از رشته های علوم پایه، فنی مهندسی و انسانی جایزه 50 میلیون تومان همراه با لوح تقدیر و تندیس جایزه اعطا می شود.

ارشدی اضافه کرد: همچنین، در بخش مخترعان به پنج نفر جایزه 70 میلیون تومانی همراه با لوح تقدیر و تندیس جایزه، در بخش طلاب به هفت نفر جایزه 50 میلیون تومانی همراه با لوح تقدیر و تندیس جایزه و نهایتاً در بخش دانشمندان به پنج نفر جایزه 220 میلیون تومانی همراه با لوح تکریم و نشان جایزه البرز اعطا می شود.

دبیرکل جایزه البرز 1401 با بیان اینکه نگاه این جایزه صرفاً مادی نیست، تاکید کرد: ما در بنیاد تلاش کرده ایم آن نُرمی را که مرحوم البرز در طول 15 سال مدیریت خود بر بنیاد اعمال کرده اند، در اعطای جوایز دنبال کنیم. لذا تعداد برندگان و میزان جایزه آنها هر سال در هیئت امناء معین می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه ماموریت مصوب بنیاد فرهنگی البرز شناسایی و تقدیر از نخبگان ایرانیِ موثر در کاهش آلام بشری، ارتقای رفاه بشری و اعتلاءدهنده حیثیت ایرانی است، اما درصدد هستیم پس از انتخاب و اعطای جایزه، از این نخبگان برای گره گشایی از مشکلات کشور هم بهره گرفته شود و در این باره درصدد طراحی و اجرای برنامه هستیم.

بنابر این گزارش، در ادامه این نشست دکتر «رحمت ستوده»، برگزیده جایزه البرز 1400 در بخش دانشمندان طی سخنانی، اظهار کرد: ما برای توسعه کشور راهی جز توسعه دانش‌بُنیان نداریم.

استاد تمام دانشکده فنی دانشگاه فنی دانشگاه تهران ادامه داد: برای مثال اکنون بیش از 30 درصد مردم دنیا به تلفن دسترسی ندارند، باید از این ظرفیت عظیم نخبگانی در کاهش آلام بشر استفاده شود.

وی تاکید کرد: جوانان باید بدانند میدان اصلی حضور و فعالیت کشور است و باید تلاش و توان خود را برای کاهش آلام بشری در کشور به کار بگیرند.

گفتنی است، در پایان این جلسه از تندیس، نشان و پوستر جایزه البرز 1401 رونمایی شد؛ در طراحی تندیس و پوستر جایزه، ترکیبی از مفاهیم ایرانی، اسلامی برگرفته از فرهنگ، علم و اندیشه به کار رفته است.

پایان پیام/9

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

منم بچّه مسلمان برنامه ای شاد و مفرّح برای خردسالان