مصرف شربت ضد سرفه در بارداری مفید است یا مضر؟


مصرف شربت ضد سرفه در بارداری مفید است یا مضر؟

همه ما با احساس آشنای قلقلک در پشت گلو و در نهایت ایجاد سرفه آشنا هستیم. علتش سرماخوردگی باشد یا حساسیت، به هرحال سرفه آزاردهنده است. زمانی که باردار هستید و به‌احتمال زیاد با بیماری‌های دیگری مثل ناخوشی یا حالت تهوع صبحگاهی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید، ممکن است ناراحتی ناشی از سرفه تشدید هم بشود. آیا […] نوشته مصرف شربت ضد سرفه در بارداری مفید است...

همه ما با احساس آشنای قلقلک در پشت گلو و در نهایت ایجاد سرفه آشنا هستیم. علتش سرماخوردگی باشد یا حساسیت، به هرحال سرفه آزاردهنده است. زمانی که باردار هستید و به‌احتمال زیاد با بیماری‌های دیگری مثل ناخوشی یا حالت تهوع صبحگاهی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید، ممکن است ناراحتی ناشی از سرفه تشدید هم بشود. آیا مصرف شربت ضد سرفه در بارداری راه‌حل مناسبی است؟ برای رسیدن به جواب این سؤال تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

شربت ضدسرفه چیست؟

شربت‌های‌ ضدسرفه داروهایی خوراکی هستند که برای خلاصی کوتاه‌مدت از گلودرد ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت دهانی‌حلقی استفاده می‌شوند. این دارو در درجه اول از منتول ساخته می‌شود. منتول نوعی ترکیب طبیعی است که از گیاه نعناع فلفلی و اکالیپتوس به دست می‌آید. ممکن است با این ماده در پاستیل‌های مخصوص گلودرد یا آب‌نبات سرماخوردگی آشنا باشید که برای کاهش التهاب پشت گلو در زمان سرماخوردگی یا گلودرد استفاده می‌شوند و بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود هستند.

آویشن و زوفا از جمله مواد افزودنی به شربت ضدسرفه هستند. به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت قبل از بارداری و دیابت بارداری باید به این نکته توجه کنند که بسیاری از شربت‌های سرفه حاوی مواد شیرین‌کننده و شربت ذرت هستند و ممکن است بر قند خون زنان مبتلا به این بیماری اثر بگذارد. بنابراین در این موارد باید از شربت ضدسرفه بدون قند استفاده و با پزشک مشورت کنید.

مصرف شربت ضد سرفه در بارداری

سرفه‌کردن گاهی اوقات طبیعی است، اما اگر سرفه مداوم داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید. به نظر می‌رسد مصرف شربت ضد سرفه در بارداری بی‌خطر باشد، اما مثل بیشتر داروها و مکمل‌ها مصرف شربت سرماخوردگی در دوران بارداری هم بررسی نشده است.

مصرف شربت ضدسرفه بدون آگاهی از بارداری

مصرف شربت ضدسرفه در هیچ‌کدام از سه‌ماهه‌های باردرای خطرناک به نظر نمی‌رسد. به همین دلیل نیازی به نگرانی نیست.

فواید مصرف شربت ضدسرفه در دوران بارداری

مصرف شربت ضد سرفه در بارداری مفید است یا مضر؟

مصرف شربت ضد سرفه در بارداری ۲ فایده اصلی دارد:

تسکین درد ناشی از سرفه؛ اطمینان از حفظ آب بدن.

در دوران بارداری، سیستم ایمنی شما در معرض خطر است و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستید. این مسئله نه‌تنها آزاردهنده است که می‌تواند دردناک هم باشد به‌خصوص زمانی که با بیماری‌های مرتبط به بارداری مثل درد رباط گِرد (ناراحتی مربوط به کشیده‌شدن رباط رحم تا کشاله ران) مواجه هستید. هرگونه حرکتی مثل خندیدن یا سرفه‌کردن در این افراد می‌تواند موجب انقباض سریع رباط و تشدید درد شود. استفاده از شربت ضدسرفه در این زمان احتمالا سرفه شما را برطرف و از ناراحتی‌های بعدی جلوگیری می‌کند.

همچنین سرفه و گلودرد مداوم می‌تواند از نوشیدن آب کافی جلوگیری کند. حفظ آب کافی بدن در دوران بارداری اهمیت دارد و بر اساس بعضی پژوهش‌ها، کاهش آب بدن مادر می‌تواند بر وزن هنگام تولد کودک هم اثر بگذارد.

مصرف شربت ضدسرفه با کاهش علائم، به شما کمک می‌کند مایعات کافی بنوشید. نوشیدن آب کافی نه‌تنها به رشد کودک، بلکه به ازبین‌بردن سرماخوردگی نیز کمک می‌کند. حفظ آب بدن به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و موجب پاکسازی آن می‌شود.

نکات ایمنی مصرف شربت ضد سرفه در دوران بارداری

استفاده از شربت ضدسرفه ایمن است، البته باید این نکات را در نظر بگیرید:

اگر به دیابت مبتلا هستید، از انواع بدون قند شربت استفاده کنید تا قند خونتان بالا نرود. شربت‌های سرفه معمولا حاوی ۵ تا ۱۰ میلی گرم منتول هستند که مقدار زیاد آن می‌تواند به بدن آسیب بزند. بنابراین از مصرف مقدار زیاد منتول خودداری کنید.

جایگزین شربت ضد سرفه در بارداری

با اینکه مصرف شربت ضد سرفه در بارداری ایمن است، می‌توانید از جایگزین‌های طبیعی آن استفاده کنید از جمله:

استراحت کافی؛ مصرف مایعات فراوان از جمله آب داغ حاوی لیمو و عسل؛ غرغره آب گرم و نمک.

بر اساس پژوهشی، مصرف عسل بیشتر از داروها می‌تواند علائم سرفه را کاهش دهد. همچنین پژوهش دیگری نشان داد که غرغره آب گرم و نمک می‌تواند علائم سرماخوردگی را تا ۲ روز کاهش دهد. با این حال اگر علائم شما بدتر شد، علائم جدید یا علائمی مثل گلودرد، تب و تنگی نفس داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. این موارد ممکن است نشانه‌دهنده بیماری‌ای جدی‌تر از عفونت ویروسی ساده باشند.

دکسترومتورفان در بارداری

مصرف شربت ضد سرفه در بارداری مفید است یا مضر؟

دکسترومتورفان نوعی داروی بدون نسخه برای درمان سرفه است که به‌صورت قرص و شربت سرماخوردگی موجود است. بعضی از انواع آن حاوی الکل هستند. اگر در دوران بارداری از این دارو استفاده می‌کنید، نوع بدون الکل آن را تهیه کنید. بر اساس پژوهش‌ها، دکسترومتورفان بر توانایی بارداری افراد، سقط جنین یا یادگیری کودک در سال‌های آینده اثری ندارد.

دکسترومتورفان به‌تنهایی درمان چند علامت سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزاست. در صورت امکان، در دوران بارداری و شیردهی از داروهای ترکیبی که حاوی چندین ماده هستند خودداری و در عوض از داروهای تکی مثل دکسترومتورفان برای ازبین‌بردن علائم موجود استفاده کنید.

گاهی‌ بعضی از افراد بعد از آگاهی از بارداری‌ به تغییر داروهای مصرفی یا قطع مصرف آنها فکر می‌کنند، اما بهتر است قبل از چنین اقداماتی با پزشک مشورت کنید. پزشک درباره فواید درمان و خطرات درمان‌نشدن بیماری در این دوران با شما صحبت می‌کند.

دکسترومتورفان و شیردهی

بر اساس بررسی ۲۰ فرد که در دوران شیردهی از دکسترومتورفان استفاده کردند، مقداری از این دارو وارد شیر مادر می‌شود، اما عوارض جانبی در نوزادان گزارش نشده است. فقط یکی از کودکان جوش داشت که بدون درمان برطرف شد. از طرف دیگر مشخص نیست که ایجاد جوش به مصرف دارو ارتباط داشته است یا نه.

بیشتر شربت‌های ضدسرفه دکسترومتورفان حاوی الکل هستند، پس بهتر است قبل از مصرف برگه راهنمای همراه دارو را مطالعه کنید. همچنین بهتر است از انواع بدون الکل آن استفاده کنید. از طرفی نوزادان زودرس و زیر ۱ ماه در مقایسه با سایر نوزادان معده و روده نابالغ‌تری دارند. در نتیجه ممکن است بسیاری از داروها وارد جریان خونشان شود. حتما در این باره با پزشک مشورت کنید.

شربت گاینافنزین در بارداری

بر اساس تحقیقات، ارتباط معنی‌داری بین مصرف گاینافنزین و نقایص بعد از تولد وجود ندارد. البته شربت گاینافنزین در دسته C داروهای بارداری قرار دارد و هیچ اطلاعات کنترل‌شده‌ای در دوران بارداری انسان درباره‌اش وجود ندارد. به‌ همین‌ دلیل فقط باید زمانی استفاده شود که فواید مصرفش بیشتر از ضررش باشد.

شربت گاینافنزین و شیردهی

هیچ اطلاعاتی درباره ورود گایفنسین به شیر مادر وجود ندارد. با این حال، به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی جدی در نوزادان شیرخوار و درنظرگرفتن اهمیت مصرف دارو برای مادر، توصیه می‌شود تصمیم به قطع شیردهی یا قطع دارو گرفته شود.

شما بگویید

با توجه به نکاتی که در این مقاله گفتیم، بهتر است مصرف شربت ضد سرفه در بارداری و شیردهی با نظر پزشک انجام شود. شما چه تجربه‌ای از مصرف داروهای ضدسرفه در این دوران دارید؟ در صورت تمایل، می‌توانید تجربه و نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
section.chetor__product__boxsection.chetor__product__box .main__img.chetor__product__box-title.chetor__product__box-text.chetor__product__box-btn-wrappera.chetor__product__box-anchor-text.chetor__product__box-text p@media only screen and (max-width:380px).chetor__product__box-text.chetor__product__box-title.chetor__product__box-btn-wrapper}.chetor__product__box-badge.chetor__product__box-text .price del .chetor__product__box-text .price ins .chetor__product__box .image-holder .chetor__product__box-text p .ads-block .section-heading .bsac-container > div:empty .chetor__product__box>.row>.col-md-4

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند