خسارات سیل به استان اردبیل و مهم‌ترین اخبار هفته گذشته


خسارات سیل به استان اردبیل و مهم‌ترین اخبار هفته گذشته

اردبیل - ایرنا - خسارات سیلاب به روستاها ، اولویت تکمیل 6 پروژه عمرانی، تمهید سرمایه‌گذاری در 69 نقطه آبی ، تشکیل 643 پرونده برای متخلفان صنفی و رونمایی از 170 نسخه خطی از جمله عناوین مهم‌ترین رویدادهای خبری استان اردبیل در هفته گذشته است.

سیلاب به روستاها خسارت زد

به گزارش خبرنگار ایرنا، با وجود اینکه استان اردبیل زمستان به نسبت کم بارشی را پشت سر گذاشته، اما با فرا رسیدن فصل بهار باران‌های گاه و بی‌گاه زمین تشنه منطقه را سیراب کرده و گاه بارش‌ها از ظرفیت منطقه نیز فراتر رفته است.

از جمله می‌توان به بارش شدید باران و وقوع سیل در ۴۰ روستای شهرستان اصلاندوز مغان واقع در شمال استان اردبیل در هفته گذشته اشاره کرد.

فرماندار اصلاندوز در این خصوص اظهار کرد: ۲۵ روستا از قنبرلو تا قوری‌چای و ۱۵ روستا در شرق دره‌رود اصلاندوز بر اثر سیل دچار خسارت شدند که میزان آن در دست بررسی است.

صمد روحی با بیان اینکه بیشترین خسارت وارده مربوط به ۶۰ هکتار از مزارع گندم و پنبه این شهرستان است، افزود: در این سیل همچنین ۵۰ قطعه دام و طیور و ۱۰ راس دام سبک تلف شده است.

وی اضافه کرد: معابر و کانال‌های زهکشی هم در اصلاندوز دچار آبگرفتگی شده‌اند که نیروهای هلال احمر، آب منطقه‌ای و راهداری برای رفع آبگرفتگی و امدادرسانی در منطقه مستقر شدند.

خسارت وارده سیل به اماکن عمومی، مزارع و دام در شهرستان اصلاندوز در دست بررسی است.

تکمیل ۶ پروژه عمرانی در اولویت قرار گرفت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل هفته پیش اظهار کرد: تکمیل ۶ پروژه عمرانی در این استان با تخصیص اعتبارات لازم در اولویت قرار گرفته است.

داود شایقی اولویت توسعه استان را اجرای پروژه‌های پیشران در مسیر توسعه پایدار اعلام کرد و افزود:‌ تکمیل راه آهن اردبیل-میانه، تکمیل ۵۰ کیلومتر بزرگراه‌، بهره‌برداری از پایاب سدهای خداآفرین، عمارت، گیوی و بفراجرد در جنوب و شمال استان از جمله پروژه‌ها است.

وی بیان کرد: با مدیریت استاندار اردبیل و مسئولیتی که مدیران دستگاه‌های اجرایی بر عهده گرفتند شتاب بیشتری را در اجرای این طرح‌ها شاهد هستیم که نمونه آن تکمیل بزرگراه اردبیل - مشگین‌شهر در سال‌جاری و تخصیص منابع ماده ۵۶ برای جاده اردبیل - سرچم است که تا ۴۰۰ میلیارد تومان از این منابع تخصیص می‌یابد.

شایقی پروژه‌های اولویت‌دار دیگر استان را تکمیل پروژه راه‌سازی پارس‌آباد - مشگین‌شهر به طول ۱۳۷ کیلومتر و جاده گرمی - بیله‌سوار به طول ۸۹ کیلومتر عنوان کرد.

تولید برق در نیروگاه سبلان افزایش می‌یابد

فرماندار اردبیل هفته گذشته در بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان گفت: با بهره‌برداری از ۲ احد بخار این نیروگاه میزان تولید برق آن افزایش می‌یابد و برنامه‌ریزی این مجموعه نیز بر تولید هزار و ۴۴۰ مگاوایت برق متمرکز شده است.

سیدمحمد اعتماد اعجازی اظهار کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان اردبیل شامل ۶ واحد گازی و سه واحد بخار است که نقش اساسی در تولید برق برای استان و کشور داشته است.

وی افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی واحدهای بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای افتتاح آن در سال جاری تلاش می‌شود.

به گفته فرماندار اردبیل، با بهره‌برداری از ۲ واحد بخار نیروگاه سبلان مجموع تعداد اشتغال‌زایی در آن به بالای ۲۰۰ نفر خواهد رسید.

۶۹ نقطه در محدوده منابع آبی آماده سرمایه‌گذاری است

در هفته‌ای که گذشت، مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از آمادگی برای جذب سرمایه‌گذار در ۶۹ نقطه در محدوده منابع آبی این استان خبرداد.

کریم قرایی در نشست بررسی مشکلات سرمایه گذاری منابع آبی استان اردبیل گفت: در راستای عمل به فرامین مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال، شرکت آب منطقه‌ای اردبیل نسبت به شناسایی تمامی ظرفیت‌های سرمایه گذاری شرکت در حاشیه تاسیسات آبی و رودخانه‌ها اقدام کرده است.

مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: ظرفیت‌های شناسایی شده بر اساس تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از طریق فراخوان عمومی واگذار خواهد شد.

واحدهای دامی کوچک تسهیلات دریافت می‌کنند

همچنین استاندار اردبیل هفته پیش از برنامه‌ریزی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولید دامی و مرغداری‌ها خبرداد و گفت: واحدهای کوچک دامی می‌توانند مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از بانک کشاورزی تسهیلات اخذ کنند.

سیدحامد عاملی در جلسه اقدام مشترک تنظیم بازار استان اردبیل اظهار کرد: مقدمات پرداخت تسهیلات برای واحدهای بزرگ نیز از بانک‌های طرف همکاری با واحدهای تولیدی انجام و از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده که به زودی روند پرداخت آغاز می‌شود.

۶۴۳ پرونده برای متخلفان صنفی تشکیل شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز هفته گذشته از تشکیل ۶۴۳ پرونده تخلف در جریان بازرسی‌ها از واحدهای صنفی این استان به منظور تنظیم بازار خبرداد.

رامین صادقی ضمن تشریح نظارت بر عرضه کالاها بیان کرد: طرح ویژه نظارت بر بازار در راستای بهینه طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها طی ۱۶ روز با حضور ۲۶۰ نفر در قالب ۱۱۵ تیم در استان انجام شد.

وی با اشاره به همکاری جهاد کشاورزی و بسیج در این طرح افزود: ۲۴ هزار و ۲۸۸ مورد بازرسی در مجموع از واحدهای صنفی استان اردبیل صورت گرفت که ارزش تقریبی آن به بیش از ۹۹ میلیارد و ۹۶۴ میلیون ریال می‌رسد.

۱۷۰ نسخه خطی اهدایی رونمایی شد

نسخ خطی اهدایی خانواده صدر و کپی کتاب‌های خطی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در آیینی به مناسبت گرامی‌داشت هفته میراث فرهنگی در نگارخانه شاه اسماعیل صفوی رونمایی شد.

نسخ خطی که شامل ۱۷۰ نسخه کتاب خطی در موضوعات مختلف عرفانی، ادبی و علمی مربوط به دوران صفوی و قاجار بود، از سوی خانواده نصرالله صدرالممالک از عارفان و شاعران ایرانی سده سیزدهم هجری قمری اردبیل، به میراث‌فرهنگی استان اهدا شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل در این زمینه گفت: این نسخ خطی در دهه ۸۰ به اداره‌کل میراث‌ فرهنگی استان اهدا شده بود که در سال ۹۷ ساماندهی و ثبت در سامانه شد و اکنون از این آثار ارزشمند رونمایی می‌شود.

وی در مورد کپی کتاب‌های نفیس مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز بیان کرد: این اسناد ۹۴ نسخه کپی از کتب مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی را شامل می‌شود که در دوره قاجار به روسیه انتقال یافته و نسخه میکروفیلم آنها در دهه‌های گذشته در اختیار این مجموعه جهانی قرار گرفته است.

موزه مطبوعات گشایش یافت

موزه مطبوعات اردبیل هفته پیش در آیینی با حضور جمعی از مسئولان و اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر این استان همزمان با سوم خرداد، سالروز آزادی خرمشهر گشایش یافت.

نسخه‌های قدیمی مطبوعات و نشریات، دوربین‌ها و لوازم عکاسی و چاپ عکس، عکس‌های قدیمی روزنامه‌نگاری و لوگوها، سرلیست پیشگامان حوزه روزنامه‌نگاری و ابزار و ادوات مرتبط با موضوع روزنامه‌نگاری جمع‌آوری شده از سوی خانه مطبوعات در این موزه به نمایش درآمده است.

موزه مطبوعات بستری برای تاریخ‌نگاری و مستندسازی حافظه تاریخی استان اردبیل است و از این رو آثار برجا مانده از مطبوعات و فعالان مطبوعات استان اردبیل نیز به عنوان اسناد باارزش تاریخی جمع‌آوری شده و در این موزه برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته خواهد شد.

عملیات اجرایی و تجهیز عمارت دارالارشاد (مدرسه پورسینا) برای تبدیل آن به موزه از دی سال گذشته آغاز شده و قرار است این عمارت تاریخی مرکز رشد و نوآوری اردبیل را نیز میزبانی کند.

۱۰ مورد مجوز مجموعه‌داری ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از ثبت ۱۰ مورد مجوز مجموعه‌داری در این استان از سال ۱۳۹۷ تاکنون خبرداد.

نادر فلاحی در این زمینه گفت: مجوز مجموعه‌داری با هدف حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی و ممانعت از قاچاق آنها صادر می‌شود و فرد مجموعه‌دار دست‌کم باید ۱۰۰ عدد شی تاریخی و فرهنگی در اختیار داشته باشد.

به گفته وی، پس از دریافت مجوز مجموعه‌داری در صورتی که فرد امکانات لازم برای نمایش آثار را داشته باشد، می‌تواند نسبت به نمایش آنها اقدام کند.

تیم اردبیل صدرنشین لیگ دارت آذربایجان شد

مرحله اول رقابت‌های لیگ دارت شهدای آذربایجان به میزبانی اردبیل با شرکت ۵۰ دارت‌باز در ۲ بخش آقایان و بانوان در خانه دارت هدف و سالن دارت رضازاده برگزار شد و تیم منتخب استان با صدرنشینی به کار خود پایان داد.

در پایان هفته نخست این رقابت‌ها که با حضور تیم‌هایی از استان‌های اردبیل، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و زنجان برگزار شد، در بخش آقایان تیم شهید داور یسری به مقام اول رسید.

همچنین تیم‌های مرحوم مصطفی شیردل اردبیل و تیم شهید سعید شبان آذربایجان‌غربی در جایگاه‌های دوم و سوم این دور از رقابت‌ها ایستادند.

در بخش بانوان این مسابقات نیز تیم شهید کسایی آذربایجان شرقی اول شد و تیم‌های شهید دهقانی از اردبیل و شهید باکری از آذربایجان غربی به ترتیب دوم و سوم شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید