سجادی: طرح جداسازی برخی رشته‌ها از فدراسیون‌ها مطرح شده است


سجادی: طرح جداسازی برخی رشته‌ها از فدراسیون‌ها مطرح شده است

تهران- ایرنا- وزیر ورزش و جوانان گفت: برخی فدراسیون‌ها از چندین رشته متفاوت تشکیل و این موضوع باعث سنگین شدن فدراسیون شده است. به همین جهت در راستای جداسازی رشته‌ها طرحی در شورای معاونین مطرح شده است.

به گزارش ایرنا، «سیدحمید سجادی» امروز (یکشنبه) در نشست مشترک مدیران کل ورزش و جوانان استان‌های کشور و روسای فدراسیون‌های ورزشی، ضمن عرض تسلیت به هموطنان عزادار خطه خوزستان در حادثه ساختمان متروپل آبادان اظهار داشت: امیدوارم که امروز هم مانند همیشه نشان دهیم که در تمامی اتفاقات در کنار مردم و هموطنان عزیزمان هستیم و طلب آمرزش و مغفرت برای درگذشتگان این حادثه و صبر و آرامش برای بازماندگان از خداوند متعادل مسئلت می‌کنیم.

وی ادامه داد: علاقه‌مند هستم که در مراسمی که در آینده برگزار خواهد شد معاونین ورزش قهرمانی، ورزش بانوان و جوانان ادارات کل استان‌ها نیز حضور داشته باشند.

وزیر ورزش و جوانان به وجود بیش از ۱۰۰ انجمن ورزشی در کشور اشاره کرد و افزود: هدف ما این است که انجمن‌های ورزشی، نواب رئیس، نائب رئیس بانوان فدراسیون‌ها نیز در جلسات حضور داشته باشند.

سجادی: طرح جداسازی برخی رشته‌ها از فدراسیون‌ها مطرح شده است


دکتر سجادی تصریح کرد: درحال حاضر ۲۳۵ گونه ورزشی در کشور توسط فدراسیون‌ها و انجمن‌های ورزشی مدیریت می‌شود و برای برگزاری مسابقات رشته های ورزشی هیچ محدودیتی نداریم. به‌عنوان مثال برای رشته چوگان حتما نباید زمین چمن در اختیار باشد و امکان برگزاری آن در ساحل، سالن و .... نیز وجود دارد؛ همانطور که در استان گیلان چندین برنامه چوگان در ساحل برگزار شد. دیگر استان‌ها نیز امکان انجام اینگونه فعالیت‌ها را نیز دارند و ما از فعالیت‌ها استقبال خواهیم کرد.

وی با اشاره به وجود ۲ هزار سازمان بین‌المللی در دنیا گفت: ما می‌توانیم رشته‌های جدیدی که در کشورهای دیگر وجود دارد را براساس استانداردها، ارزش‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط و مقررات کشور خودمان بررسی و در صورت امکان، رشته‌های جدید، انجمن و فدراسیون مربوطه را راه‌اندازی کنیم.

دکتر سجادی ادامه داد: برخی از فدراسیون‌ها مانند فدراسیون‌های نجات غریق و غواصی، بولینگ و بیلیارد و اتومبیلرانی، موتورسواری و کارتینگ متشکل از چندین رشته متفاوت هستند که باعث سنگین شدن فدراسیون شده است. در حالیکه این رشته‌ها در دنیا فدراسیون جهانی مجزا دارند به همین جهت در راستای جداسازی رشته‌ها طرحی در شورای معاونین مطرح شده است.

سجادی: طرح جداسازی برخی رشته‌ها از فدراسیون‌ها مطرح شده است


وی با تاکید بر استفاده کردن از ظرفیت‌های قانونی واگذاری به بخش خصوصی و خیرین ورزش‌یار بیان کرد: از مدیران کل استانی تقاضا دارم با وجود بیش از ۶ هزار پروژه ورزشی نیمه تمام در کشور، کلنگ زنی پروژه جدیدی را نداشته باشند و فقط پروژه های جدیدی را که تامین منابع مالی شده‌اند را کلنگ‌زنی کنند.

دکتر سجادی افزود: همچنین در این گزارش به افزایش سقف اعتبارات تعمیر و تجهیز اماکن ورزشی در جلسه کمیته برنامه ریزی، تاکید شده است و من نیز در جلسات سفرهای استانی در خدمت محمد مخبر(معاول اول رئیس جمهوری) مبلغی را جهت تجهیز اماکن به مصوبات سفر اضافه میکنم.

وی گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تکنولوژی‌های جدید به‌خصوص مصالح ساختمانی و تجهیزات ورزش استاندارد استفاده خواهد شد.

وزیر ورزش و جوانان در بخش دیگری از سخنانش گفت: امیدوارم در نشست بعدی مدیران کل استانی از مدیران باشگاه های مهم ورزشی هم دعوت به عمل آید.

وی با ارائه تاریخچه‌ای از ورزش چوگان گفت: حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح آثار و سنگ نگاره هایی وجود دارد که ایران چوگان داشته و برخی از اسناد و آثار به ۳۵۰۰ سال و برخی دیگر به ۵ هزار سال هم رسیدند، اما اگر همین ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح را هم در نظر بگیریم نشان می‌دهد چوگان ورزش ایران بوده است که در حال حاضر وضعیت ما خوب نیست و باید این رشته را دریابیم. کار سخت و رشته سنگین و خاصی است ولی اگر قدم به قدم باشگاه‌ها را راه بیندازیم به نقطه خوبی خواهیم رسید.

سجادی: طرح جداسازی برخی رشته‌ها از فدراسیون‌ها مطرح شده است


دکتر سجادی همچنین به میزبانی‌های استان‌ها از مسابقات کشوری، بین‌المللی و غیره اشاره کرد و گفت: باید سعی کنیم این میزبانی‌ها را در تمام استان‌ها توزیع کنیم تا همه کشور از این نعمت برخوردار شوند و تمرکز زدایی با رویکرد برگزاری مسابقات در نقاط دورافتاده و محروم مورد توجه قرار بگیرد. مردم این مناطق هم حق دارند این رویدادها را ببینند و موج امید و نشاط باید به همه جای کشور برسد.

وی با بیان اینکه ورزش اول کشور ما کشتی است، گفت: ما به خانه کشتی در استان‌ها نیاز داریم، یا در برخی از مناطق که کبدی رشد دارد خانه کبدی نیاز است و پیشنهاد بنده این است که سالن‌های چند منظوره با محوریت کبدی داشته باشیم چون ما آنقدر فضای ورزشی نداریم که بگوییم این سالن فقط برای کبدی استفاده شود.

وزیر ورزش و جوانان در خصوص فضای ورزشی اختصاصی برای بانوان نیز گفت: رویکرد ما به حوزه ورزش بانوان، استقلال و خودکفایی این بخش است که اگر بخواهیم به این رویکرد جامه عمل بپوشانیم نیاز به فضای تخصصی ورزش بانوان داریم.

وی همچنین بر لزوم فضای تخصصی ورزش جانبازان و معلولین و ناشنوایان تاکید کرد و گفت: اگر مقدور نیست برای ناشنوایان فضای جدایی داشته باشیم باید از سالن‌های چند منظوره برای عزیزان استفاده شود و حتماً ناشنوایان هم از این فضا سهم داشته باشند.

دکتر سجادی تصریح کرد: ما درحال حاضر در جایگاه سوم المپیک ناشنوایان هستیم و دو سال دیگر میزبان بازی‌های آسیایی ناشنوایان در ۲۱ رشته ورزشی خواهیم بود و طبیعتاً از همین الان باید برنامه‌ریزی کنیم لذا ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها باید به این حوزه توجه ویژه داشته باشند.

وزیر ورزش و جوانان همچنین با تاکید بر توجه به مناطق محروم کشور گفت: از همه عزیزان خواهش می‌کنم استان سیستان و بلوچستان را ویژه ببینند. بنده در مراسم تقدیر از دانیل شه‌بخش که در استان سیستان و بلوچستان برگزار شد به چشم خود دیدم که یک مدال برنز جهانی یک استان را تکان داد و همه به وجد آمده بودند و جشن گرفتند. لذا وقتی با یک مدال می‌توانیم این تحرک و پویایی و نشاط و سرزندگی اجتماعی را هدیه دهیم چرا باید تعلل کنیم.

سجادی: طرح جداسازی برخی رشته‌ها از فدراسیون‌ها مطرح شده است



وی ادامه داد: همان‌جا به رئیس فدراسیون کاراته که همراه ما بود گفتم اگر می‌توانید در اعزام برون‌مرزی بعدی خود یک ورزشکار، مربی یا داور را به همراه تیم به مسابقات بین المللی اعزام کنید، برای اینکه در صورت موفقیت یک استان به وجد خواهد آمد و مردم خوشحال خواهند شد. این موضوعات یکی از روش‌های ما برای خدمت به مردم و توزیع عادلانه فرصت‌ها است که قبل از این هم وجود داشته اما امیدواریم در این دوره شتاب بیشتری یابد.

سجادی در پایان با تاکید بر اهمیت ورزش همگانی و ورزش روستایی و عشایری، اظهار داشت: موضوعات مربوط به روستاها، ورزش عشایری، توسعه ورزشی همگانی و همه این اتفاقات باید مورد توجه مدیران کل استانها باشد و ورزش را با اعتقاد به مردم معرفی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مردی پس از 70 سال زندگی در محفظه آهنی از دنیا رفت + عکس