صنایع دستی کردستان در سطح دنیا بی نظیر است


صنایع دستی کردستان در سطح دنیا بی نظیر است

سنندج- ایرنا- معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان گفت: هنرمندان کردستانی چه در سطح کشور و چه بین الملل حرف برای گفتن دارند و آثار صنایع دستی این استان در سطح دنیا بی نظیر است.

به گزارش ایرنا، مهدی رمضانی روز یکشنبه در مراسم روز جهانی صنایع دستی و تجلیل از برگزیدگان ششمین دوره نشان ملی صنایع دستی در سنندج اظهار داشت: صنایع دستی کردستان آمیزه ای فرهنگ، اقتصاد و هنر است و مولفه‌های لازم برای معرفی یک هویت اصیل از ایران و ایرانی را در اختیار دارد.

وی افزود: دولت سیزدهم و شخص آقای استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان نیز در بخش فرهنگ و هنر دغدغه مند بوده و درصدد هستند سیاست گذاری دقیق و درستی را حوزه فرهنگ و هنر انجام دهند.

معاون استاندار کردستان گفت: امروز هنرمندان و صنعتگران استان مسایل و مشکلاتی را مطرح کردند که تلاش می‌کنیم از آنها حمایت همه جانبه کنیم و موانع را از سر آنها برداریم.

صنایع دستی کردستان زمینه ساز پیشرفت و توسعه کردستان است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز در این مراسم گفت: بخش صنایع دستی می تواند باعث پیشرفت و توسعه استان شود به شرطی که هنرمندان این بخش حمایت شوند.

یعقوب گویلیان افزود: صنایع دستی یکی از بخش هایی است که با سرمایه کم می توان اشتغال و درآمد ایجاد کرد و بخشی از فشار اقتصادی را که بر روی دوش مردم و دولت است، برداشت.

وی با اشاره به اینکه کردستان در بخش صنایع دستی دارای ظرفیت های بسیاری است، اضافه کرد: امیدواریم این هنر و ظرفیت ها دیده شود و از هنرمندان این بخش حمایت های لازم صورت گیرد.

صنایع دستی کردستان در سطح دنیا بی نظیر است

در پایان این مراسم از محمد صدیق اصلانی، کوردوان بوستان، نرگس محمدی، ثویبه محمدی، کیانوش شاویسی، سمیه فتاحی، حسام حیدری، میلاد پرویزی، سیران ساعدی، اشکان منصوری و رضا کیخسروی که در بخش های سازی سازی، گلیم، چرم، منصوعات چوبی و نازک کاری، چاقوسازی و هنرهای فلزی موفق به دریافت نشان ملی صنایع دستی شده بودند، تجلیل به عمل آمد.

رشته‌های اصیل صنایع دستی کردستان که در حال حاضر فعال بوده و دارای برند ملی و یا بین المللی هستند شامل نازک کاری و هنرهای چوبی(خراطی)، گلیم سنندج و بیجار، سازسازی سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش بافی، نساجی سنتی، شال بافی (مرخز بافی)، ارغوان بافی و گلیم بافی است.

مهمترین مراکز تولید صنایع دستی در کردستان به ترتیب شهرهای سنندج، مریوان، سروآباد، سقز و بانه و سپس بیجار، قروه، دیواندره و دهگلان است و متنوع‌ترین و بیشترین رشته‌ها در شهر سنندج وجود دارد.

بیش از ۴۵ هزار هنرمند کردستانی در ۴۲ رشته مختلف صنایع دستی فعالیت می‌کنند که ۲۱ رشته آن بومی و خاص منطقه کردستان است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

درمان 100 معتاد در بیجار با مشارکت گروه های مردمی و خانواده ها