چند خبر از علوم پزشکی کردستان


چند خبر از علوم پزشکی کردستان

سنندج- ایرنا- منفی شدن نتیجه تست آبله میمون سه شهروند کردستانی، کشف و ضبط هشت تُن مواد غذایی فاسد در سنندج و شناسایی یک بیمار مبتلا به کرونا عناوین چند خبر کوتاه از علوم پزشکی کردستان است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تا کنون نتیجه آزمایش تمامی موارد مشکوک به آبله میمون در استان منفی بوده است.

دکتر فرزام بیدارپوراظهار داشت: به محض اعلام هشدار سازمان بهداشت جهانی کل سیستم بهداشتی و درمانی حساس شده و گلوگاههای مهم از جمله پایگاه های دیده وری، بخش های مختلف بیمارستان ها شامل بخش عفونی و اورژانس، پایگاه های مراقبت مرزی و گروه های در معرض خطر هر روز رصد می شود.

وی افزود: تا کنون از سه مورد مشکوک نمونه تهیه و برای تشخیص به آزمایشگاه انستیتو پاستور ایران ارسال شده که همگی منفی بوده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: آموزش تمامی کارشناسان ستادی برنامه در سطح استان، پزشکان، و سایر پرسنل بهداشتی درمانی سطوح محیطی از طریق وبینار تخصصی، ارسال دستور العمل، فرم ها و لیست خطی به شهرستانها، فعال بودن نظام مراقبت بیماری آبله میمونی و جمع آوری روزانه گزارش موارد بیماری از سطح استان نیز از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

بیدارپور افزود: به محض حصول هرگونه اطلاعات و اخبار موثق در این خصوص، برای آگاهی عموم از طریق روابط عمومی دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد.

آبله ‌میمون شبیه به آبله انسانی است این بیماری در بسیاری از مناطق جهان سال‌ها است که ریشه‌کن شده و نمونه تازه‌ای از آن گزارش نشده است؛ با این حال طی سال‌های اخیر به ویژه پس از همه‌گیری ویروس کرونا، نگرانی از شیوع این ویروس بیشتر شده است.

پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ویروس آبله‌ میمون، علاوه بر انسان‌ها می‌تواند موش‌ها و خرگوش‌ها را نیز مبتلا کند. در میان انسان‌ها، نخستین مورد ابتلاء به آبله‌ میمون در سال ۱۹۷۰ گزارش شد. در سال ۲۰۰۳ نیز مقام‌های بهداشتی آمریکا یک مورد از ابتلاء به این ویروس را در این کشور گزارش کردند.

علائم اولیه آبله میمون شامل تب، سردرد، درد عضلات، کمردرد، تورم غدد لنفاوی، لرز و خستگی است.

التهابات پوستی نیز ممکن است ایجاد شود که معمولاً روی صورت قبل از انتشار به سایر قسمت‌های بدن شروع می‌شود در نهایت یک دلمه تشکیل می‌دهد و می‌افتد.

افرادی که مشکوک به ابتلا به ویروس هستند بهتر است در یک اتاق فشار منفی (فضاهایی مورد استفاده برای ایزوله کردن بیماران) نگهداری شوند و توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی با استفاده از تجهیزات حفاظت فردی تحت نظر قرار گیرند.

هرچند این بیماری باعث نگرانی در سراسر جهان شده اما دانشمندان معتقدند که شیوع این بیماری به مانند همه گیری کرونا نخواهد بود زیرا انتقال این بیماری به راحتی سارس-کوو-۲ نیست.

کشف و ضبط هشت تُن مواد غذایی فاسد در سنندج

رییس شبکه بهداشت سنندج اظهار داشت: در ادامه اقدامات کنترلی و نظارت بر فعالیت اصناف چهارگانه در سنندج، هشت تُن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف شامل انواع نوشیدنی ها، آب میوه، لبنیات، تنقلات و سایر مواد غذایی توسط بازرسان مرکز بهداشت کشف و ضبط شد.

دکتر محمد شاه‌ویسی افزود: خط قرمز مرکز بهداشت حفظ و تداوم سلامت شهروندان وتامین امنیت غذایی شهروندان بوده و در این راستا با هرگونه سهل انگاری و تهدید سلامت مردم برابر قانون برخورد خواهد شد.

وی گفت: نگهداری مواد غذایی در حجم کلان مستلزم رعایت نکات ایمنی واصول خاصی است که در همین زمینه با حضور در یکی از فروشگاه های بزرگ شهر شاهد نگهداری نامناسب مواد غذایی در انبار این فروشگاه بودیم.

رییس شبکه بهداشت سنندج اضافه کرد: در این فروشگاه، عدم توجه به تاریخ مصرف و انقضای مواد غذایی و انباشت به صورت انبوه و به دور از رعایت موازین بهداشتی توسط متصدیان امر باعث بروز مشکلات بهداشتی شده بود.

دکتر شاه ویسی ضمن درخواست از متصدیان صنوف مختلف به ویژه اماکن و مراکزی که به هر نحو در رابطه با تهیه وتوزیع وعرضه مواد خوراکی در ارتباط هستند به رعایت کامل موازین ومقررات بهداشتی، افزود: موارد ضبط شده با کسب نیابت قضایی وطی مراحل قانونی جمع آوری شده وبعد از کسب مجوز های لازم با حضورنماینده قضایی معدوم خواهد شد.

وی یادآور شد: سامانه تلفنی ۱۹۰ به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات، شکایات ونظرات مردم در زمینه معضلات و مسائل بهداشتی شهرستان سنندج است.

شناسایی یک بیمار مبتلا به کرونا در کردستان

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از شناسایی یک بیمار جدید مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان خبر داد.

دکتر بهرام کندائی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۹ نفر آنها در سنندج و یک نفر هم در مریوان تحت مراقبت و مداوا قرار دارند.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته هیچ بیمار مبتلا به کرونا در استان فوت نشده است، افزود: در حال حاضر ۹ بیمار مبتلا به کرونا در بخش ویژه (آی سی یو) بستری هستند.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن تاکید بر استفاده از ماسک و اهمیت پوشش همگانی واکسیناسیون برای کنترل، پیشگیری از بیماری و انتقال آن به دیگران تاکید کرد: شهروندان در اسرع وقت، تزریق واکسن کرونا را با مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون و یا مراکز جامع خدمات سلامت انجام داده و سه نوبت آن را تکمیل کنند.

کرونا از اسفند ۱۳۹۸ تا کنون در کردستان ۲ هزار و ۱۸ قربانی داشته است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!