کمبود اعتبار و کاهش منابع آبی چالش اساسی کشاورزی استان اصفهان است


کمبود اعتبار و کاهش منابع آبی چالش اساسی کشاورزی استان اصفهان است

اصفهان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: کمبود و عدم تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز دولتی برای تکمیل طرح‌های زیرساختی و افت شدید منابع آبی اصلی‌ترین چالش‌های صنعت کشاورزی و زیر مجموعه‌های آن در این استان است.

مهرداد مرادمند روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: منابع اعتباری به عنوان یکی از مهمترین نیازهای تولید، اهمیت بسزایی در افزایش سطح تولید فعالیت های اقتصادی و افزایش بهره وری عوامل تولید دارد و عنصری کلیدی در رشد و توسعه این بخش محسوب می شود اما کمبود تسهیلات ارزان قیمت و متناسب با شرایط به چالشی برای کشاورزی استان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه طرح های آب و خاک، شبکه های آبیاری، آبیاری تحت فشار و طرح های تامین آب در این استان نیازمند توجه و حمایت ویژه است، ادامه داد: تامین و تخصیص اعتبارات دولتی متناسب با برنامه ها و نیازهای بخش، تامین تسهیلات ارزان قیمت و رفع محدودیت های جذب تسهیلات نیاز اساسی در این استان به شمار می رود.

توقف کشت در ۷۵ درصد از اراضی کشاورزی اصفهان به‌دلیل کمبود آب

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: از سوی دیگر بحران کم آبی به علت کاهش نزولات جوی، افت شدید سطح منابع آبی زیر زمینی، آلودگی و خشک شدن رودخانه زاینده رود در سال های گذشته معضلی دیگر در کشاورزی استان محسوب می شود که افت سطح کشت حتی تا ۷۵ درصد از اراضی و باغ ها را به دنبال داشته است.

مرادمند اضافه کرد: اصفهان با دارا بودن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی با قابلیت کشاورزی که معادل پنج درصد از مساحت استان و سه درصد از اراضی کشاورزی کشور است و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را داشته به گونه ای که در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته، در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو و در مناطق معتدل و سرد انواع محصولات دانه دار و هسته دار کشت می شود.

وی خاطرنشان کرد: مجموع اراضی زراعی قابل کشت استان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در سال‌های نرمال از حیث بارش حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود ۴.۶ میلیون تن است اظهار داشت: مجموع اراضی باغی استان نیز حدود ۸۵ هزار هکتار است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه ای در شرایط عادی حدود ۸۸۶ هزار تن برآورد می شود.

قابلیت توسعه کشت گلخانه ای استان به ۳۷۵۰ هکتار در صورت تامین اعتبار

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت گلخانه ای از جمله ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان است، گفت: در زمان حاضر در استان کاشت محصولات گلخانه ای در حدود ۲ هزار و ۱۵۰ هکتار انجام می‌شود که قابلیت گسترش آن در پنج سال آتی به حدود سه هزار و ۷۵۰ هکتار وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: با این سطح زیر کشت مجموع تولیدات گلخانه ای استان به حدود ۵۷۰ هزار تُن خواهد رسید که علاوه بر تامین نیازهای داخلی امکان ارز آوری قابل توجهی را برای استان فراهم می کند.

مرادمند با اشاره به تولید گیاهان دارویی به عنوان دیگر ظرفیت مناسب در توسعه کشاورزی گفت: استان اکنون با داشتن حدود هشت هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی کشت گیاهان دارویی رتبه دوم کشوری در تولید انواع محصولات بصورت طبیعی و صنعتی از جمله گل محمدی، زعفران، زرشک، زیره، بابونه و سیاه دانه را دارد که با تخصیص اعتبارات بیشتر می توان این سطح را افزایش داد.

صدور ۴۰ درصد از محصولات دامی تولیدی اصفهان به سایر استان‌ها

وی با بیان اینکه اصفهان از لحاظ تولیدات دامی از جمله پیشتازان کشور به شمار می رود، اضافه کرد: وجود ظرفیت های مناسب تولید در زمینه انواع محصولات دام و طیور که امکان تولید سالانه حدود ۱.۹ میلیون تن دارد مازاد ۴۰ درصدی تولیدات نسبت به نیاز استان را فراهم کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان درباره تولید گوشت مرغ خاطرنشان کرد: استان با داشتن حدود یک هزار و ۸۵۰ واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت بیش از ۳۷ میلیون قطعه و تولید سالیانه بیش از ۱۹۱ هزار تن گوشت رتبه دوم کشوری در تولید و در ظرفیت واحدهای مرغداری گوشتی رتبه اول را به خود اختصاص می دهد.

مرادمند با اشاره به اینکه ۲۰۷ واحد فعال مرغ تخم‌گذار در استان به کار مشغولند اظهار داشت: تولید سالیانه آنها ۱۱۰ هزار تن تخم مرغ و رتبه دوم در کشور است.

وی پرورش بوقلمون و شترمرغ را از جمله قابلیت هایی دانست که باید بیش از قبل به آن توجه کرد و افزود: استان با ۱۲۱ واحد پرورش بوقلمون گوشتی به ظرفیت ۸۳۰ هزار قطعه و ظرفیت تولید ۱۴ هزار تن گوشت بوقلمون و ۶۰ واحد فعال و ظرفیت ۱۰ هزار قطعه و تولید سالانه یک هزار تن گوشت شتر مرغ از جمله پیشتازان در بین سایر استان ها به شمار می رود.

کشاورزان و باغداران و بطورکلی حقابه‌داران مناطق شرق اصفهان از جمله زیار، ورزنه، اژیه، کرارج، براآن شمالی و براآن جنوبی و خوراسگان با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر و حقابه‌داران شهرستان‌های غربی شامل نجف آباد، فلاورجان، خمینی شهر، لنجان و مبارکه در چند سال اخیر، رسیدگی به وضعیت حقابه خود از زاینده‌رود، حل مشکلات معیشتی، جبران خسارات ناشی از جاری نبودن زاینده رود و جاری سازی این رودخانه را خواستار شده اند.

اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌ قرن اخیر سپری می‌کند بطوریکه رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر از سد چم آسمان در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی بدفعات خشک شده است و از مهر سال ۹۹ تاکنون نیز، این موضوع تکرار می‌شود.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران که به عنوان اصلی ترین منبع آب بخش های محیط زیست، شرب، کشاورزی و صنعت به شمار می‌رود، در سال‌های گذشته به‌ دفعات خشکانده شده است.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نادری سرلیست «جام» در دوردوم انتخابات شد