آثاری قابل تامل در بخش «نیکوکاری در قرآن و سیره اهل بیت(ع)» دریافت کردیم


آثاری قابل تامل در بخش «نیکوکاری در قرآن و سیره اهل بیت(ع)» دریافت کردیم

حجت الاسلام خانمحمدی با بیان اینکه آثار خوبی در بخش «نیکوکاری در قرآن و سیره اهل بیت(ع)» نخستین جشنواره شعر نیکوکاری دریافت کردیم، گفت: تلاش می کنیم اشعار این جشنواره در قالبهای هنری ارائه شوند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: مرکز نیکوکاری خیر ماندگار اقدام به برگزاری نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری کرده است. آئین افتتاحیه این جشنواره سوم بهمن با حضور شخصیت‌هایی همچون عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، حجت‌الاسلام والمسلمین علی دیانی، مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلاء و جمعی از چهره‌های شاخص فرهنگی و ادبی کشورمان همچون ناصر فیض، علی‌محمد مودب، محمدسعید میرزایی، امید مهدی‌نژاد، محمدمهدی سیار، میلاد عرفان‌پور، حسین مودب و فاطمه نانی‌زاد در سالن مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. اختتامیه این جشنواره 30 خرداد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی دیانی، مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلاء ، حسن ذوالفقاری مدیر آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی ، محمد علی مجاهدی شاعر پیشکسوت آیینی، علیرضا رادان، معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور و جمعی از شاعران برگزار شد و برگزیدگان در این مراسم معرفی شدند. در مورد نخستین جشنواره شعر نیکوکاری گفتگویی با دبیر آن حجت الاسلام محمد مهدی خانمحمدی ترتیب دادیم که قسمت نخست آن بدین شرح است:

در کدام یک از قالب های ادبی به نیکوکاری بهتر پرداخته شده است؟

به نظر بنده داستان و شعر بیشتر به این مبحث پرداخته اند. تا جایی که مطالعه داشتم چند نکته مهم و متناسب با شعر و داستان وجود دارد. اتفاقی که در رمان و داستان می افتد، این است که مواجهه انسان با این دو زمان دار است. در حقیقت داستان و رمان بیشتر تفکر و ساحت فکری انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. شعر بیشتر ساحت احساس انسان را متاثر می کند و لحظات خوبی برای مخاطب ایجاد می کند. شعر و داستان هر کدام با نگاه خاص و برنامه ریزی مخصوص خود به نیکوکاری پرداختند. شعر از این جهت که در لحظه، اضطرابی و آشوبی را که در روح انسان را می گیرد، تاثیری دارد که از ساعت ها سخنرانی بیشتر است.

با توجه به تاکید اسلام بر نیکوکاری آیا این مسئله به خوبی در قالب های هنری و ادبی تبیین شده است؟

به نظر بنده هنوز جای کار زیادی در این حوزه وجود دارد. ما در نخستین جشنواره شعر نیکوکاری بخشی را به عنوان نیکوکاری در قرآن و سیره اهل بیت(ع) در نظر گرفتیم و آثاری خوب در این حوزه به دست ما رسید .شاعرانی بودند که مبحث نیکوکاری در زندگی ائمه اطهار(ع) را در شعر تبیین کردند و خوشبختانه آثار خوبی در این بخش به دست ما رسید که البته می تواند بهتر هم باشد.

آثاری قابل تامل در بخش «نیکوکاری در قرآن و سیره اهل بیت(ع)» دریافت کردیم

چه نهادهایی برای برگزاری نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری با مرکز نیکوکاری خیر ماندگار همکاری کردند؟

مشارکت خوبی با حوزه هنری و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) داشتیم. دانشگاه شهید بهشتی نیز به جهت پشتوانه علمی جشنواره دعوت به همکاری شد و از دکتر طباطبایی که پژوهشگر نمونه ای هستند خواستیم که در بحث علمی و داوری به ما کمک کنند. در خلال برگزاری جشنواره نیز نهادهای مختلف از جمله حوزه هنری اصفهان، انجمن ادبی مطلع در مشهد، انجمن دیدار در اصفهان، انجمن پنجره در قم و انجمن ادبی قم با ما مشارکت داشتند.

آیا برای استفاده از اشعار برگزیده نخستین جشنواره نیکوکاری با نهادها و سازمان های مرتبط مذاکره کرده اید؟

بله خوشبختانه تلاش ما این است که این اشعار کاربردی شود و در قالب های هنری از آنها استفاده شود. بر این اساس با نهادهایی از جمله سازمان زیباسازی شهرداری صحبت کردیم اما با دشواری های کارهای اداری مواجه شدیم و همچنان تلاش می کنیم که این اشعار مورد استفاده نهادها قرار گیرد. حال که شاعران زحمت کشیدند، حیف است که از این اشعار استفاده نشود. ترانه های خوبی نیز به جشنواره شعر نیکوکاری رسیده است که ما آنها را در اختیار خوانندگان و موسیقیدانان قرار می دهیم که آنها استفاده کنند. ما این کار را انجام می دهیم و دیگر بستگی به این عزیزان دارد که چطور استقبال کنند.

چند اثر به نخستین جشنواره شعر نیکوکاری رسید و چند استان در این جشنواره شرکت کردند؟

۶۱۶ اثر از 287 شرکت کننده از 22 استان به دست ما رسید. 257 اثر کلاسیک، 35 اثر نیمایی و سفید، 101 اثر در بخش رباعی، 71 اثر در بخش کودک و نوجوان و 45 ترانه به دست ما رسید.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری