تنها حمام تاریخی فعال شهرستان ملایر مرمت می‌شود


تنها حمام تاریخی فعال شهرستان ملایر مرمت می‌شود

همدان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: تنها حمام تاریخی و خزینه‌ای فعال شهرستان در روستای علمدار علیا از توابع بخش مرکزی است که به زودی عملیات مرمت این حمام تاریخی آغاز می‌شود.

«ابراهیم جلیلی» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این حمام تاریخی در روستای علمدار علیا در دهستان موزاران بخش مرکزی ملایر واقع شده و همچنان به صورت سنتی فعال است افزود: این حمام در شیب و عمق زمین برای آبرسانی بهتر به سیستم حمام و محفوظ ماندن از نظر عوامل جوی در فصول مختلف ساخته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: در بخش ورودی حمام پس از پیمودن چند پله به قسمت حمام سرد (بینه) می‌رسد که دارای چهار سکو و یک حوض مرکزی است که این بخش از طریق یک دالان چهارمتری که به صورت نیم قوس طراحی شده به حمام گرم ( خزانه آب گرم) وصل می‌شود.

جلیلی بیان کرد: فضاهای حمام گرم شامل خزانه آب گرم، بخش اصلاح مو، سکوی نماز، حوض آب سرد و سالن اصلی در بخش انتهای حمام قرار دارد.

وی یادآور شد: مرمت حمام شامل بام‌سازی اصولی بنا به صورت سنتی انجام خواهد شد و این مرمت شامل برچیدن لایه‌های فرسوده بام، دوغاب‌ریزی روی پالانه گنبد، اجرای اندود ماسه و سیمان، شیب‌بندی، ایزوله کردن و کف‌فرش آجر و برچیدن ورق گالوانیزه جهت مرمت دیوار سنگی و چیدن دیوارآجری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با بیان اینکه برای مرمت حمام تاریخی روستای علمدار علیا اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان نیاز دارد گفت: اجرای نمای آجری سنتی جداره خارجی، مرمت جداره دیواره‌های خارجی بنا، اجرای دیواره جداسازی حمام از معبر اصلی روستا با آجر سنتی، لایه‌روبی مسیر دفع فاضلاب و مرمت دیواره سنگی جبهه جنوبی از دیگر اقدامات برای مرمت این حمام تاریخی است.

تنها حمام تاریخی فعال شهرستان ملایر مرمت می‌شود

جلیلی افزود: بافت روستای علمدار علیا همانند دیگر آثار سنتی آن همچون حمام قدیمی و برج دفاعی همچنان دست نخورده و بکر باقی مانده و همین امر موجب شد مورد توجه تعدادی از فیلم‌سازان مختلف کشوری و استانی قرار گیرد و صحنه‌هایی از فیلم‌های خود را همچون تصویربرداری تله فیلم آواز باران در این روستا تصویربرداری کنند.

به گزارش ایرنا؛ حمام تاریخی روستای علمدار علیا در تاریخ ۲۰ مردادماه ۱۳۹۹ به شماره ۳۳۱۲۴ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی