فارس من| تدارک ظرفیت 60 هزار نفری برای پروازهای اربعین/ هیچ نهادی سهمیه ندارد


فارس من| تدارک ظرفیت 60 هزار نفری برای پروازهای اربعین/ هیچ نهادی سهمیه ندارد

با توجه به ممنوعیت فروش چارتری پروازهای اربعین در بازه 10 روزه، پیش فروش بلیت پروازهای اربعین با ظرفیت 60 هزار نفر از نیمه شهریورماه به صورت پلکانی آغاز می‌شود و امسال هیچ نهاد و سازمانی سهمیه برای پرواز اربعین ندارد.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، امسال با برنامه‌ریزی دولت و هماهنگی ستاد مرکزی اربعین قرار است که بلیت پروازهای اربعین در بازه ۱۰ روزه به قیمت مصوب ۶ میلیون تومانی فروخته شود و فروش چارتری بلیت پرواز اربعین برای ۲۰ تا ۳۰ شهریورماه ممنوع است. با این وجود، برخی از مخاطبان فارس من خواستار نظارت بیشتر به فروش بلیت پرواز اربعین هستند. (اینجا و اینجا بخوانید)

فروش بلیت پرواز اربعین فقط از طریق شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود

فروش بلیت اربعین با نرخ مصوب قرار است فقط از طریق سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی انجام شود و دفاتر فروش بلیت امکان عرضه آن را ندارند؛ به طوری که میراکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی‌ از ممنوع بودن فروش بلیت پروازهای اربعین توسط دفاتر خدمات مسافرت هوایی و سایر اپلیکیشن‌ها خبر داد و گفت که فروش بلیت پروازهای اربعین فقط از طریق سایت شرکت‌های هواپیمایی مجاز خواهد بود.

فارس من| تدارک ظرفیت 60 هزار نفری برای پروازهای اربعین/ هیچ نهادی سهمیه ندارد

شاید این اقدام در نگاه اول موجب جلوگیری از سوءاستفاده برخی از افراد سودجو یا حتی واسطه‌ها شود، اما مشکلاتی را برای زائران به همراه خواهد داشت.

نارضایتی برخی از دفاتر فروش بلیت از تصمیم ستاد اربعین

مدیر یکی از دفاتر زیارتی و گردشگری با بیان اینکه بهتر است فروش بلیت پرواز اربعین از طریق دفاتر و سایت‌های معتبر عرضه بلیت نیز انجام شود، می‌گوید: با توجه به اینکه نرخ مصوب برای پرواز اربعین در نظر گرفته شده و هزینه بلیت رفت و برگشت به عراق در ایام اربعین ۶ میلیون تومان است، چه اشکالی دارد که دفاتر و سایت‌های مجاز هم اقدام به عرضه بلیت پرواز اربعین کنند و زائران دسترسی راحت‌تری به بلیت پرواز داشته باشند؟

سازوکار عرضه بلیت پرواز اربعین با وجود اینکه تنها چند روز تا آغاز پیش‌فروش بلیت پرواز اربعین باقی مانده است، هنوز مشخص نیست و زائران هنوز نمی‌دانند که برای خرید بلیت پرواز اربعین باید چگونه اقدام کنند. این امر در حالی است که پیش فروش بلیت پرواز اربعین با نرخ مصوب از روزهای آینده آغاز می‌شود.

فروش بلیت پرواز اربعین به صورت پلکانی از نیمه شهریور

بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده از سوی مسؤولان شرکت هواپیمایی کشوری از ایرلاین‌ها خواسته شده است که بلیت پروازها به‌صورت پلکانی فروخته شود. اما نوع فروش پلکانی نیز مشخص نیست و اگر به طور مثال چند نفر از زائران بخواهند به صورت گروهی به زیارت اربعین بروند و در یک پرواز باشند، با توجه به اینکه هیچ تضمینی درباره به اتمام رسیدن بلیت پروازها وجود ندارد، آیا می‌توانند بلیت یک پرواز مشخص را تهیه کنند؟

از طرفی هم برخی از شرکت‌های هواپیمایی به دلیل اینکه قرار است در ایام اربعین بلیت پرواز با قیمت ۶ میلیون تومان عرضه شود، پروازهای خود به عراق را کاهش داده‌اند و کسی هم پاسخگوی این اقدام آنها نیست.

فارس من| تدارک ظرفیت 60 هزار نفری برای پروازهای اربعین/ هیچ نهادی سهمیه ندارد

داشتن کارت واکسن و جوابیه منفی آزمایش کرونا برای پرواز اربعین

علاوه بر این، برای سفر اربعین به صورت هوایی گفته شده تا علاوه بر داشتن کارت واکسن و تزریق ۲ دُز واکسن کرونا، زائران باید جوابیه منفی آزمایش PCR را هم داشته باشند. در حالی که از اوایل سال جاری با توافق ایران و عراق، برای سفر به این کشور نیازی به آزمایش PCR نبود و فقط داشتن کارت واکسیناسیون الزامی بود و در فرودگاه مورد بررسی قرار می‌گرفت. این اقدام موجب شده تا هزینه اضافه به زائران تحمیل شود.

لزوم ثبت‌نام در سامانه سماح برای خرید بلیت پرواز اربعین

به گفته سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی سازوکار فعالیت‌های مختلف برای اربعین بر اساس سامانه سماح است و حتی فروش بلیت پرواز اربعین نیز فقط به زائرانی که در سامانه سماح ثبت‌نام قطعی کرده باشند، فروخته می‌شود.

در سامانه سماح هم تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد کم‌تر از ۴ درصد زائران سفرهوایی به عراق در ایام اربعین را انتخاب کرده‌اند. بر همین اساس، بیشتر زائران به صورت زمینی عازم سفر اربعین می‌شود.

پیش‌بینی ۶۰ هزار صندلی برای زائران سفر هوایی عتبات در اربعین

امید کوثری، دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز با اشاره به پیش‌بینی ظرفیت ۶۰ هزار صندلی برای سفر زائران اربعین به عراق، می‌گوید: با وجود ظرفیت محدود سفر عتبات در ایام اربعین، برای سهولت سفر زائران، تدارک ۶۰ هزار صندلی برای سفر هوایی زائران اربعین را دیده‌ایم. البته در صورت نیاز این ظرفیت افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه در سال‌های گذشته برخی از افراد سودجو بازار سیاه برای بلیت پرواز اربعین راه می‌انداختند، امسال مقرر شد تا بلیت پرواز اربعین فقط توسط شرکت‌های هواپیمایی آن هم به نرخ مصوب فروخته شده و پروازها در بازه ۱۰ روزه چارتر نشوند، می‌افزاید: فروش بلیت به صورت پلکانی است تا در یک روز همه ظرفیت پروازها تکمیل نشود.

فارس من| تدارک ظرفیت 60 هزار نفری برای پروازهای اربعین/ هیچ نهادی سهمیه ندارد

پیش فروش بلیت پرواز اربعین از نیمه شهریور انجام می‌شود/ هیچ نهادی برای پرواز اربعین سهمیه ندارد

در روزهای گذشته سازمان هواپیمایی کشوری از پیش فروش بلیت پروازهای اربعین با قیمت مصوب از ۱۲ شهریورماه خبر داده بود که در آخرین تصمیم‌گیری ستاد اربعین قرار است تا پیش فروش بلیت‌ پرواز اربعین از نیمه شهریورماه آغاز شود.

همچنین به گفته مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین هیچ سازمان، نهاد و شرکتی برای بلیت پرواز اربعین سهمیه ندارد و بلیت پرواز به اشخاص حقیقی فروخته می‌شود و به نام افراد صادر خواهد شد.

با برنامه‌ریزی ستاد مرکزی اربعین، بیشتر پروازهای عراق در ایام اربعین به مقصد نجف اشرف است و ظرفیت محدودی نیز برای فرودگاه بغداد پیش‌بینی شده است.

به گزارش فارس، هم‌اکنون در آستانه اربعین حسینی بلیت پرواز به عراق افزایش قابل توجهی یافته است؛ به طوری که بلیت پرواز یک طرفه به نجف در روزهای آینده به بیش از ۶ میلیون تومان رسیده است. با این وجود، ز بیستم شهریورماه با توجه به توقف فروش چارتری پروازهای عراق، امکان فروش بلیت پرواز خارج از نرخ مصوب وجود ندارد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال