⁠⁣عضویت ژاله آموزگار در شورای تولیت بنیاد موقوفات افشار


⁠⁣عضویت ژاله آموزگار در شورای تولیت بنیاد موقوفات افشار

ژاله آموزگار (زبان‌شناس و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی) به‌ عنوان عضو شورای تولیت بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار انتخاب شد.

به گزارش خبرآنلاین بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار در صفحه خود در اینستاگرام این خبر را اعلام کرده و نوشته است: «او پیش از این نیز عضو هیئت گزینش کتاب و جایزه بنیاد موقوفات افشار بوده است.»

ژاله آموزگار در ۱۲ آذر ۱۳۱۸ در خوی زاده شد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود و تبریز به پایان رساند و در سال ۱۳۳۵ به دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی‌ دانشگاه تبریز راه یافت و پس از فارغ‌التحصیلی با کسب رتبۀ اول از آن دانشگاه، راهی دانشگاه سوربن و به تحصیل در رشتۀ زبان‌های ایرانی و ادبیات مزدیسنی پرداخت. وی در سال ۱۳۴۷ به ایران بازگشت و مدتی در بنیاد فرهنگ ایران مشغول به کار و پژوهش شد. دکتر آموزگار از سال ۱۳۴۹ تدریس در گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۵ با درجۀ استادی از آن دانشگاه بازنشسته شد.

از آثار علمی ایشان می‌توان به تاریخ اساطیری ایران؛ ترجمۀ ایران باستان از ماریان موله. کتاب‌های زبان پهلوی، ادبیات و دستور آن؛ اسطورۀ زندگی زردشت و... اشاره کرد. دکتر آموزگار به پاس خدمات علمی ارزنده‌اش جوایزی نیز دریافت کرده‌ است که «جایزۀ لژیون دونور» از وزارت فرهنگ فرانسه و «جایزۀ سرو ایرانی» از جملۀ آنهاست.

۶۵۶۵

کد خبر 1673118

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / اظهارات جواد خیابانی درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال