شهید محمد مهدی خادم الشریعه الگویی برای جوان ایرانی


شهید محمد مهدی خادم الشریعه الگویی برای جوان ایرانی

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، امروز ۳۱ اردیبهشت سالروز شهادت محمد مهدی خادم الشریعه اولین سردار خراسان و فاتح تنگه چزابه است.زندگی نامه‌ی شهید محمّد مهدی خادم الشریعهمحمّدمهدی خادم الشریعه فرزند محمّد صادق؛ اولین سردار خراسان بود...

شهید محمد مهدی خادم الشریعه الگویی برای جوان ایرانیبه گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، امروز ۳۱ اردیبهشت سالروز شهادت محمد مهدی خادم الشریعه اولین سردار خراسان و فاتح تنگه چزابه است.
زندگی نامه‌ی شهید محمّد مهدی خادم الشریعه
محمّدمهدی خادم الشریعه فرزند محمّد صادق؛ اولین سردار خراسان بود که جمعه ۱ خرداد ۱۳۳۷ ه. ش. در شهرستان سرخس در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد؛ او دوران ابتدایی را در سرخس به پایان برد و جهت ادامه تحصیل به مشهد عزیمت کرد.
مادر شهید درباره قبل از تولد او می‏ گوید: «به کربلا رفته بودیم. باردار بودم. در حرم امام حسین (علیه السلام) اوّلین تکان کودکم را احساس کردم و همسرم را از موضوع آگاه کردم؛ او زیر گنبد سیدالشهداء (علیه السلام) دست به دعا برداشت و از خدا خواست، فرزندمان را از موالیان ائمه قرار دهد.»
پدر شهید می‏ گوید: «در روز سوم تولدش بیمار شد. از عوارض بیماریش عطش سیری ناپذیرش بود؛ هیچ چیز نمی ‏توانست تشنگی او را رفع کند. من با دیدن بی‏ قراری فرزندم، به یاد تشنگی شهدای کربلا افتادم و سخت گریه کردم؛ به فاصله کوتاهی پسرم شفا یافت و از آن رنج جانکاه نجات پیدا کرد.»
برادرش می‌گوید: «محمّدمهدی هنوز شش سال بیشتر نداشت که به بیماری فلج اطفال دچار شد. در آن زمان هر کس به این بیماری دچار می‌شد یا به طور کلی فلج می‌شد یا پاهایش به شدّت معیوب می‌شد. بعد از بیماری محمّد مهدی، پدرم دائم به حرم می‌رفت و نذر و نیاز می‌کرد تا این که برادرم شفا گرفت و به طور کامل سلامتی اش را به دست آورد به طوری که همه از این موضوع شگفت زده شده شدند.»
یک روز یکی از روحانیان برجسته‌ی مشهد به خانه ما آمد و به محض این که چشمش به محمّدمهدی افتاد روبه به پدرم گفت: «هوای این پسر را داشته باش که از بندگان خوب خداست».
نمونه‌ای از فعالیت‌های قبل و بعد از انقلاب شهید محمّد مهدی خادم الشریعه

در دوران قبل از انقلاب، تحوّل فکری و اعتقادی وی شروع شد و گرایش‌های مذهبی قوی، پیدا کرد. محمّدمهدی در تظاهرات، پیشاپیش صفوف حرکت می‏ کرد و فیلم و عکس تهیّه می‏ کرد. در جلسات درس دکتر شریعتی در دانشگاه و آیت‏ الله خامنه‏‌ای در مسجد کرامت شرکت داشت.
شهید در این زمان علاقه‌ی فراوانی به خلبانی داشت و در سال ۱۳۶۰، به مرکز آموزش فنون خلبانی رفت و دوره‏‌هایی را گذراند.

همراهی با انقلاب
تحوّلی که بعد از انقلاب در شهید به وجود آمد، وی را جذب سپاه و جبهه کرد؛ لذا محمّد مهدی در ۴ بهمن ۱۳۵۸ه. ش. به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و در همین زمان بود که یک دوره‌ی آموزشی سی و پنج روزه را در سعدآباد تهران و یک دوره‌ی عملیاتی را نیز گذراند.

آنگاه در سپاه، به سمت‌های رئیس دفتر، فرمانده و مدیریت داخلی ستاد منطقه ۴ منصوب شد، لیکن نتوانست ماندن در پشت جبهه را تحمل کند و اوایل مهر ماه سال ۱۳۶۰ به خوزستان رفت.

حضور در جبهه های جنگ
او در بسیاری از عملیات‌ها شرکت کرد؛ از آن جمله می ‏توان عملیات طریق‏ القدس را نام برد که برای آزادسازی بستان انجام گرفت. وی از دی ماه سال ۱۳۶۰، در سمت فرمانده تیپ ۲۱ امام رضا (علیه السلام) به کار مشغول شد؛ و از آن پس در یکی از شدیدترین نبرد‌های ایران و عراق، در جبهه‌ی بستان و به خصوص تنگه چزابه، شرکت داشت. در عملیات تنگه چزابه، یکی از طراحان عملیات بود و بر اثر کمی نیرو، خود از این تانک به آن تانک منتقل می‏ شد تا تحرک در همه‌ی خطوط محور حمله، محسوس باشد.
پس از آن شهید محمّدمهدی، بار دیگر در عملیاتی علیه نیرو‌های عراقی، با رمز «یا مولی علی (علیه السلام)» شرکت کرد. با شروع عملیات بیت ‏المقدس، او به همراه تیپ ۲۱ امام رضا (علیه السلام) ابتدا به جبهه‌ی طراح و سپس در مراحل بعدی به جبهه‌ی خونین ‏شهر رفت.
چرا به محمدمهدی خادم الشریعه مصعب پیامبر می‌گفتند؟
همرزمان محمّد مهدی خادم الشریعه به خاطر نظم، تقوا و شجاعتش به او لقب «مصعب پیامبر» را داده بودند؛ چراکه مصعب هم صحابه‌ی شجاع قریشی پیامبر بود که از پرچم داران جنگ احد و مبلغان اسلام به شمار می‌رفت.
خصوصیات اخلاقی شهید محمدمهدی خادم الشریعه
۱. متانت
خواهرش در مورد رفتار او می‏ گوید: «بسیار متین بود و در برخورد با افرادی که نظرات مخالف در راستای انقلاب بیان می ‏کردند، نرم بود و مدارا پیشه می ‏کرد.
۲. خواندن نماز شب
۳. روحیّه‌ی سپاس گذاری
محمّد مهدی در مقابل کاری که برایش انجام داده می‌شد، بسیار تشکّر می‏ کرد و این خصوصیّت بارز اخلاقی او بود.
۴. اهل مطالعه
محمّد مهدی، اغلب اوقات فراغت خود را صرف مطالعه کتاب می‏ کرد؛ کتاب‌های شهید مطهّری، دکتر شریعتی، هاشمی‏ نژاد و صمد بهرنگی مورد علاقه و توجه او بود.
۵. شهرت گریزی
مادر شهید می‌گفتند: روزی از او سوال کردم: «در جلسات فرماندهان سپاه، که از تلویزیون نشان داده می‌شود هیچ وقت شما را نمی‌بینم.» محمّد مهدی در جواب گفت: «شهرت زیاد، اسباب گرفتاری است. دوست ندارم مرا از تلویزیون نشان بدهند.»
۶. دائم الذکر
یکی از دوستان شهید می‏ گوید: «او همیشه در حال ذکر بود. گاهی که صحبت‌های متفرقه می‏ کردم، می‏ گفت: سید، بهتر نیست، کمتر صحبت کنیم و بیشتر به ذکر خدا بپردازیم.
۷. اهتمام به نماز اول وقت و تعظیم خانواده‌ی شهدا
۸. رسیدگی به مستمندان
یکی از دوستان او می‏ گوید: «شهید به فکر مستمندان بود؛ او برای پیرزنی که سقف خانه‏ اش ریخته بود، در هوای گرم، روزی پانزده الی شانزده ساعت کار سخت و طاقت فرسای بنّایی انجام می‏ داد تا سقف فرو ریخته‌ی بیوه‌ی ناتوانی را ترمیم کند.»
۹. تشرّف به حرم امام رضا علیه السلام دو بار در هفته
او هفته ‏ای دوبار به حرم مشرّف می‏ شد. اگر او خارج از این برنامه عازم حرم می‏ شد، حتماً برایش مشکلی پیش آمده بود و برای تسکین روحی به حرم پناه می ‏برد.
۱۰. مقاومت در مقابل مشکلات
یکی از دوستان او گفته است: «هر وقت او را می‏ دیدم، یاد حضرت حمزه (علیه السلام) می‏ افتادم. آن قدر با صلابت در برابر مشکلات پایداری می‏ کرد که ما تعجّب می ‏کردم. گاهی پشتم می‏ لرزید از اینکه چطور خداوند این همه قدرت را به یک نفر داده است؟»
نحوه‌ی شهادت شهید محمّد مهدی خادم الشریعه
شهید محمد مهدی خادم الشریعه الگویی برای جوان ایرانیشهید نورالله کاظمیان از حال و هوای روز شهادت محمّد مهدی خادم الشریعه چنین می‌گفت: «صبح روز مبعث حال و هوای عجیبی داشت. با بقیه‌ی نیرو‌ها برای نماز صبح حاضر نشد و خودش به تنهایی در محلّ دیگری با یک حالت معنوی خاصّی نماز خواند.

سر سفره‌ی صحبانه هم، حاضر نشد. وقتی علّت را از او پرسیدند در جواب گفت: می‌خواهم صبحانه را از دست پیامبر در بهشت دریافت کنم. بعد هم که یک سیب به او تعارف کردند، نخورد و گفت: دلم میوه بهشتی می‌خواهد.
در هنگام اعزام، با حسرت گفت:‌ای راهیان عشق، ما را از دعای خیر فراموش نکنید.
سرانجام این اسوه استقامت و فداکاری در مرحله‌ی سوم عملیات بیت المقدس در روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۲ ه. ش. مصادف با مبعث پیامبر به شهادت رسیدند. پیکر مطهّر او در ایوان طلای صحن مطهر امام رضا (علیه السلام) به خاک سپرده شد.
خواهر شهید مسأله‌ی جالبی را خاطر نشان می‌کنند و آن این است که محمّد مهدی در روز جمعه دحوالارض به دنیا آمد و در روز جمعه مبعث رسول اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم به شهادت رسید و در روز جمعه ولادت امام حسین علیه السلام، پیکر مطهّرش تشییع شد.
قسمتی از وصیت نامه شهید محمدمهدی خادم الشریعه
درست است که ما مهمات کم داریم و آن‌ها مهمات زیاد دارند، ولی خدا از آن‌ها بالاتر است؛ مهمّات نیست که کار می‌کند؛ بلکه ایمان و عقیده است که کار می‌کند؛ خدا با ما هست و دست خدا بر سر ماست پس هیچ هراسی از دشمن نداشته باشید.

بیشتر بخوانید:شهید همت که بود؟ +فیلم
فرمایش امام خمینی در وصف محمدمهدی خادم الشریعه
ایشان فرمودند: «کار رزمندگان ما در چزّابه در حدّ اعجاز بود و این اعجاز به حول و قوّه‌ی الهی از بازوان پرتوان رزمندگان به خصوص رزمندگان تیپ ۲۱ امام رضا (علیه السلام) به فرماندهی این سردار شهید نمایان شد.»

منبع: الگوی ایرانی نویسنده: طیبه احمدی، ایسنا


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)