AMD پردازنده قدرتمند Ryzen 9 7945HX3D را معرفی کرد؛ اولین پردازنده رده لپ‌تاپ و مجهز به فناوری 3D V-Cache


AMD امروز در خبری جذاب اعلام کرد که قصد دارد فناوری عالی و قدرتمند 3D...
AMD امروز در خبری جذاب اعلام کرد که قصد دارد فناوری عالی و قدرتمند 3D V-Cache خود را به پردازنده‌های رده لپ‌تاپ نیز بیاورد. اعلام این خبر با معرفی غیرمنتظره پردازنده Ryzen 9 7945HX3D نیز همراه بود که قرار است تا چند هفته دیگر برای نخستین بار...

AMD امروز در خبری جذاب اعلام کرد که قصد دارد فناوری عالی و قدرتمند 3D V-Cache خود را به پردازنده‌های رده لپ‌تاپ نیز بیاورد. اعلام این خبر با معرفی غیرمنتظره پردازنده Ryzen 9 7945HX3D نیز همراه بود که قرار است تا چند هفته دیگر برای نخستین بار فناوری D V-Cache3 را در قالب یک پردازنده لپ‌تاپی در دسترس کاربران قرار دهد. در ادامه می‌توانید ویژگی‌ها و قابلیت‌های این پردازنده جدید AMD را مشاهده کنید.

پردازنده Ryzen 9 7945HX3D رسماً اولین محصول AMD در رده لپ‌ تاپ‌ها نام گرفت که قرار است فناوری عالی و قدرتمند D V-Cache3 را در اختیار داشته باشد. این موضوع سبب می‌شود که این پردازنده جدید جذاب‌ترین و خاص‌ترین تراشه‌ موبایلی و قابل حملی باشد که تاکنون AMD معرفی و روانه بازار کرده است. انتظار می‌رود با استفاده از میزان زیادی از حافظه کش مرحله سوم، این پردازنده بتواند در لپ‌ تاپ‌های گیمینگ عملکرد بسیاری از بازی‌ها را ارتقا دهد.

Ryzen-9-7945HX3D-2.jpg

براساس گزارش Tomshardware، پردازنده جدید Ryzen 9 7945HX3D دارای 16 هسته و 32 رشته پردازشی است و سرعت آن در حالت Boost می‌تواند به 5.4 گیگاهرتز برسد. AMD هنوز به صورت رسمی اعلام نکرده است که این پردازنده در حالت پایه چه سرعتی دارد. حافظه کش 144 مگابایتی همراه با فناوری D V-Cache3 و همچنین حداقل مصرف انرژی 55 وات از دیگر ویژگی‌ها و قابلیت‌های این پردازنده است. همچون پردازنده‌های سری Dragon Range HX، این محصول جدید AMD نیز از یک پردازنده استاندارد و رده دسکتاپ تشکیل شده که برای حضور در لپ‌ تاپ‌ها آماده سازی شده است.

همچون محصولات گذشته و در رده دسکتاپ AMD، پردازنده Ryzen 9 7945HX3D نیز به صورت مشابه از فناوری 3D V-Cache استفاده می‌کند. این پردازنده دارای 64 مگابایت حافظه کش مرحله سوم است که به آن اجازه می‌دهد به جای استفاده از حافظه سیستم، این حافظه با ظرفیت عالی را برای بسیاری از فعالیت‌ها و پردازش‌های موردنیاز خود به کار بگیرد. این فناوری سبب می‌شود که با صرفه جویی در زمان ارسال داده‌ها به حافظه سیستم، نرخ فریم بازی‌ها همچنان در مقادیر بالا باقی بماند.

Ryzen-9-7945HX3D-3.jpg

AMD همچنین اعلام کرده است که در دستگاه‌هایی همچون لپ‌ تاپ‌ها که انرژی در دسترس در آن‌ها محدود‌ است فناوری D V-Cache3 عملکرد بهتری دارد. این شرکت با انتشار تصویری اعلام کرده است که این فناوری قادر است در بخشی از بازی‌ها با مصرف انرژی کمتر، عملکرد بهتری را فراهم آورد. در این تصویر عملکرد این فناوری در وضعیتی که مصرف انرژی در حدود 70 و 40 وات دارد با حالتی که آن در وضعیت غیرفعال قرار داده شده مقایسه شده است. می‌توان به وضوح دید که با کاهش سطح مصرف انرژی، این فناوری به بازدهی بیش از دو برابری دست یافته است.

AMD در این تست بازی Shadow of the Tomb Raider را در وضوح 1080p مورد بررسی قرار داده است. سیستم استفاده شده در این تست به کارت گرافیک Nvidia Geforce RTX 4090 نیز مجهز بوده است. این تصویر نشان می‌دهد که فناوری D V-Cache3 می‌تواند با مصرف انرژی 40 وات، در قیاس با حالتی که این قابلیت غیرفعال است، 23 درصد عملکرد بهتری را فراهم آورد. این میزان در حالتی که این فناوری مصرف انرژی 70 وات دارد، 11 درصد توصیف شده است.

Ryzen-9-7945HX3D-4.jpg

در تصویری دیگر AMD اعلام کرده است که Ryzen 9 7945HX3D سریع‌ترین پردازنده موبایلی دنیاست و حداقل 15 درصد نسبت به پردازنده پرچمدار Ryzen 9 7945HX، عملکرد بهتری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. AMD در این تصویر عملکرد بازی‌هایی همچون Strange Brigade، Cyberpunk 2077، F1 2021، Total War: Warhammer 3، DOTA 2، Borderlands 3 و Deus Ex: Mankind Divided را توسط این دو پردازنده و در وضوح 1080p مورد بررسی قرار داده است. حتی می‌توان در بخشی از بازی‌ها شاهد بهبود عملکرد 40 تا 50 درصدی بود.

متاسفانه AMD اطلاعاتی در مورد مقایسه عملکرد این پردازنده جدید با پردازنده‌های اینتل منتشر نکرده است. مطمئناً بررسی عملکرد این پردازنده با پردازنده Core i9-13980HX اینتل بسیار جذاب خواهد بود. به نظر می‌رسد باید برای دسترسی به این اطلاعات چند هفته‌ای صبر کنیم.

AMD اعلام کرده است که پردازنده جدید Ryzen 9 7945HX3D در تاریخ 22 آگوست (31 مرداد) عرضه خواهد شد. هنوز اطلاعاتی از قیمت این پردازنده منتشر نشده است و تنها می‌دانیم که لپ‌تاپ ROG Strix Scar 17 قرار است به عنوان نخستین محصول مبتنی بر این پردازنده توسط ایسوس روانه بازار شود. این لپ‌تاپ در کنار پردازنده Ryzen 9 7945HX3D، دارای کارت گرافیک RTX 4090، 32 گیگابایت حافظه رم و همچنین 2 ترابایت حافظه SSD است و انتظار می‌رود بتواند تمامی بازی‌ها را با حداکثر عملکرد و وضوح به اجرا در آورد.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته