کارشناسان در استقبال کاربران از این هدست 3500دلاری تردید دارند


کارشناسان در استقبال کاربران از این هدست 3500دلاری تردید دارند

کنفرانس امسال توسعه‌دهندگان اپل یا همان WWDC۲۰۲۳ سرانجام دوشنبه شب به وقت ایران برگزار شد و رونمایی از محصول هدست واقعیت ترکیبی این شرکت با نام «ویژن پرو»، سایر محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این رویداد را به حاشیه راند. تیم‌ کوک، مدیرعامل اپل...

کنفرانس امسال توسعه‌دهندگان اپل یا همان WWDC۲۰۲۳ سرانجام دوشنبه شب به وقت ایران برگزار شد و رونمایی از محصول هدست واقعیت ترکیبی این شرکت با نام «ویژن پرو»، سایر محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این رویداد را به حاشیه راند. تیم‌ کوک، مدیرعامل اپل با انقلابی خواندن این محصول، مدعی شد که این هدست واقعیت ترکیبی، نگرش کاربران به فناوری را به کلی متحول خواهد کرد. وی با اشاره به تحولی که آی‌فون و کامپیوترهای مک در تجربه کاربران از گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی ایجاد کردند، این محصول را دریچه ورود کاربران به عصر پردازش فضایی خواند. با این‌حال قیمت بالای این محصول که قرار است در سال ۲۰۲۴ روانه بازار شود به حدی است که کارشناسان، فروش چندان امیدوارکننده‌ای برای آن متصور نیستند. اگرچه معرفی این محصول جدید در صدر اخبار دنیای فناوری از این رویداد اپل قرار داشت، اما «ویژن پرو» تنها محصول معرفی شده در رویداد دوشنبه شب نبود؛ این غول فناوری در کنار رونمایی از سیستم‌عامل‌های جدید خود، از دو مدل مک‌بوک، تراشه M۲ ultra و مک استودیو نیز رونمایی کرد و جزئیات فنی هر یک را اعلام کرد.
کارشناسان در استقبال کاربران از این هدست 3500دلاری تردید دارند
ورود به عصر پردازش فضایی
مدت‌هاست که شرکت‌های مختلف با طراحی و عرضه عینک‌های واقعیت مجازی، در تلاشند تا توجه کاربران را به این فناوری جلب کنند؛ با این حال تا این زمان هیچ کدام از محصولات این دسته، موفقیت تجاری چندانی کسب نکرده‌اند و نتوانسته‌اند آنچنان که باید جای خود را در میان محصولات فناورانه بازار باز کنند. در این میان اپل هم مستثنی نبوده و هفت سال است که اخبار جسته گریخته‌ای از تحقیقات این شرکت برای طراحی و توسعه چنین محصولی به گوش می‌رسد. حالا اما سرانجام در رویداد اخیر توسعه‌دهندگان اپل، جزئیات تازه‌ای از پیش‌روی‌های این شرکت و موفقیت در ساخت چنین محصولی اعلام و وعده داده شد که این محصول که Vision Pro نام دارد، سال ۲۰۲۴ به‌طور رسمی در بازار عرضه شود. گفته می‌شود اپل در این مدت بیش از ۵ هزار پتنت برای این محصول به ثبت رسانده و عزمی جدی برای حضور قدرتمندانه در بازار آتی این محصول وجود دارد.
تیم کوک در زمان معرفی ویژن پرو، تاکید کرد که با استفاده از این هدست دیگر برای تعامل با دستگاه‌های فناورانه محدود به صفحه نمایش نیستیم و کاربر می‌تواند از درون دستگاه نگاه کند نه به آن. این غول تکنولوژی معتقد است که هدست‌ واقعیت ترکیبی فراتر از تمامی نوآوری‌هایی است که تا امروز به کار گرفته شده و انقلابی اساسی در تجربه کاربران از محصولات فناورانه ایجاد خواهد کرد. اپل در قلب هدست ویژن پرو، در کنار تراشه‌های قبلی این شرکت، از یک پردازنده اختصاصی جدید‌ موسوم به R۱ نیز استفاده کرده است. این چیپ جدید که در واقع برای ترکیب تمامی سنسورهای موجود در هدست اپل طراحی شده، قرار است بار پردازش حسگرهای این هدست‌ را به دوش بکشد. حسگرهای گنجانده شده در این دستگاه قابلیت ردیابی حرکات دست و سر کاربر را دارند و می‌توانند به فرمان‌های صوتی واکنش نشان دهند. اپل مدعی شده است که این تراشه می‌تواند اطلاعات سنسورها را در ۱۲ میلی‌ثانیه پردازش کند؛ چنین سرعتی هشت‌برابر سریع‌تر از یک چشم برهم زدن است و همین امر می‌تواند ناهنجاری‌های حرکتی که سایر هدست‌های واقعیت ترکیبی برای کاربران ایجاد می‌کردند را به‌طور چشمگیری کاهش ‌دهد. نمایشگر تعبیه شده در این هدست یک micro‑OLED سفارشی است که وضوحی ۲۳ مگاپیکسلی دارد و می‌تواند جزئیات و رنگ‌ها را با دقتی بسیار بالا پیش چشم کاربران قرار دهد. در داخل دستگاه، دوربین IR و نورپردازهای LED نیز قرار داده شده و نمای بیرونی دستگاه دارای سنسور LiDAR و دوربین سنتی است. از دیگر ویژگی‌های «اپل ویژن پرو» می‌توان به یک سیستم بیومتریک به نام Optic ID اشاره کرد که درست مانند Face ID آی‌فون‌ها می‌تواند چهره کاربران را تشخیص دهد. در نتیجه به محض آنکه کاربر هدست را روی صورت خود قرار دهد، قفل دستگاه به‌طور خودکار باز می‌شود.
این محصول انقلابی که قرار است تجربه متفاوتی از تعامل با محتواهای دیجیتالی برای کاربران ایجاد کند، با ترکیب فناوری‌های واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR)، کاربر را از حس تماشای یک تصویر ساده توسط نمایشگرهای معمولی خارج می‌کند و چنین به نظر می‌رسد که فرد در یک سینمای حرفه‌ای مشغول تماشای ویدئو است. اپل ویژن پرو قرار است در اوایل سال ۲۰۲۴ و با قیمت ۳۵۰۰ دلار(حدود ۱۸۰ میلیون تومان) روانه بازار شود. در نتیجه کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که با وجود نوآوری‌های به کار رفته، بعید است این محصول بتواند نظر کاربران معمولی را به خود جلب کند و احتمالا موفقیت تجاری خاصی پیدا نخواهد کرد.
مک‌بوک‌ نورسیده با تراشه M۲ ultra
رونمایی از دو مک بوک‌ پرو جدید که طراحی چندان متفاوتی نسبت به مدل‌های پیشین نداشتند، از دیگر بخش‌های رویداد اخیر اپل بود. با این‌حال اگرچه شاهد تغییر خاصی در طراحی این دو محصول نیستیم، اما گویا قدرت پردازشی و سخت‌افزاری این دو رایانه شخصی بهبود قابل توجهی پیدا کرده است.
اپل در معرفی مک‌بوک‌ایر جدید، به رسم بازاریابی‌های همیشگی خود مدعی شد که این مک‌بوک‌ایر ۱۵ اینچی، بهترین لپ‌تاپ ۱۵ اینچی دنیاست و پرفروش‌ترین اولترابوک دنیا را به محصولی جذاب‌تر از همیشه تبدیل می‌کند. مهندسان این شرکت اظهار کردند که این دستگاه حدود ۱۲ برابر سریع‌تر و قوی‌تر از مک‌بوک‌ایر مجهز به چیپ اینتل خواهد بود. اپل همچنین می‌گوید که مک‌بوک‌ایر ۱۵ اینچی در مقایسه با لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی هم‌رده خود‌ دو‌برابر قدرت پردازش بیشتر، دو‌برابر روشنایی بیشتر و ۵۰ درصد شارژدهی بیشتری دارد. بار پردازشی این مک‌بوک باریک قرار است به دوش تراشه M۲ باشد و با وجود داشتن نمایشگر بزرگ ۳/ ۱۵ اینچی، تا ۱۸ساعت شارژدهی خواهد داشت. قیمت پایه این دستگاه ۱۳۰۰دلار اعلام شده و به زودی روانه بازار خواهد شد. با وجود تغییرات اندک مک‌بوک‌ایر جدید، تغییرات سخت‌افزاری مک‌بوک پرو چشم‌گیر بود. طبق اعلام کوپرتینویی‌ها، در قلب این مک‌بوک از تراشه جدیدی با نام M۲ ultra استفاده شده که از نظر CPU حدود ۲۰ درصد و از نظر GPU حدود ۳۰ درصد قوی‌تر از M۱ اولترا است و پهنای باند حافظه این تراشه جدید به ۸۰۰ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. M۲ اولترا با استفاده از معماری UltraFusion اپل ساخته شده و در واقع ترکیبی از دو تراشه M۲ مکس است که علاوه بر این دو مدل مک جدید، در کامپیوتر پرقدرت مک استودیو نیز به کار گرفته خواهد شد. تراشه جدید اپل ۲۴ هسته CPU و ۷۶ هسته GPU دارد و از ۳۲ هسته برای موتور عصبی بهره می‌برد تا بتواند ۶/ ۳۱تریلیون عملیات را در هر ثانیه انجام دهد. M۲ اولترا حداکثر از ۶ نمایشگر پرو دیسپلی XDR پشتیبانی می‌کند. این تراشه قدرتمند دارای ۱۳۴ میلیارد ترانزیستور است و حداکثر ۱۹۲ گیگابایت حافظه داخلی یکپارچه دارد که این مقدار حافظه حدود ۵۰درصد بیشتر از M۱ اولتراست. مدیران اپل معتقدند این تراشه قوی‌ترین تراشه‌ای است که تاکنون برای کامپیوترهای شخصی ساخته شده و می‌تواند ۶ برابر سریع‌تر از سریع‌ترین آی‌مک‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل عمل کند.
اپل ادعا دارد که مک‌پروی جدید نسبت به نسل قبلی خود، ۳ برابر سرعت بیشتری دارد. این محصول که قرار است از هفته آینده با قیمت پایه ۷ هزار دلار عرضه شود، پاسخی به نیاز کاربران حرفه‌ای خواهد بود و می‌توان از آن برای انجام امور نیازمند قدرت پردازشی بالا مانند تدوین ویدئوها استفاده کرد. از نکات قابل‌توجه این مک‌بوک قدرتمند، سازگاری قابل‌توجه با هوش مصنوعی است؛ زیرا بهره‌مندی از موتورهای عصبی تراشه، محول‌کردن امور مرتبط با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به دستگاه را امکان‌پذیر کرده است.
سیستم‌عامل‌های جدید
معرفی سیستم‌عامل‌های جدید برای دستگاه‌های سخت‌ا‌فزاری اپل، از دیگر بخش‌های رویداد اخیر توسعه‌دهندگان این شرکت بود. در این بخش از رویداد اپل از سیستم‌عامل IOS ۱۷ برای آی‌فون‌، مک‌ او‌اس سونوما برای دسک‌تاپ، visionOS برای هدست واقعیت ترکیبی و watchOS‌۱۰ برای بهبود عملکرد ساعت‌های هوشمند این شرکت معرفی شدند.
از جمله مهم‌ترین تغییراتی که با به‌روزسانی ‌سیستم‌عامل آی‌فون‌ها به IOS ۱۷ اتفاق خواهد افتاد، می‌توان به شخصی‌سازی تصویر تماس‌گیرندگان، تبدیل محتواهای صوتی (پیغام‌های صوتی) به متن، ارسال پیغام صوتی برای کاربران فیس‌تایم، امکان ساخت استیکرهای لایو، تسهیل اشتراک محتوا در ایردراپ، اضافه شدن برنامه زورنال برای کمک به خاطره‌نگاری روزانه و شماری از آپدیت‌های نرم‌افزاری در برنامه‌های سافاری، اپ سلامت، اپل موزیک و سیری‌(دستیار صوتی اپل) اشاره کرد. این به‌روزرسانی‌ها قرار است از پاییز امسال در اختیار دوستداران این برند قرار بگیرد. به‌روزرسانی سیستم‌عامل لپ‌تاپ‌های اپل نیز قرار است با عرضه مک او‌اس ۱۴ یا همان «سونوما» اتفاق بیفتد. این به‌روزرسانی قرار است ویجت‌های تعاملی را به دسک‌تاپ بیاورد و تجربه کاربران از بازی در رایانه‌های این شرکت را بهبود دهد. مک او‌اس سونوما قابلیت‌های جدیدی را به سافاری نیز اضافه خواهد کرد. در این سیستم‌عامل، اپلیکیشن‌های تحت وب (Web App) تجربه‌ای بسیار نزدیک به اپ‌های نیتیو را در اختیار شما می‌گذارند. این اپ‌ها را می‌توانید به داک دسک‌تاپ متصل کرده و نوتیفیکیشن‌های آنها را ‌مانند اپ‌های عادی دریافت کنید. سافاری حالا از پروفایل‌های کاربری نیز پشتیبانی می‌کند. اشتراک رمز عبور از طریق Keychain آی‌کلاد نیز ساده‌تر می‌شود.
تمرکز اپل در ارائه به‌روز‌رسانی سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمند خود نیز بر پایش دقیق‌تر فعالیت‌ها و ارائه گزارش‌های تحلیلی معطوف بوده است. با معرفی برخی ویجت‌های جدید قرار است کار با ساعت‌های اپل ساده‌تر شود و اطلاعات متنوع‌تری در اختیار کاربران قرار گیرد. اپلیکیشن سلامت یا همان Health در watchOS ۱۰ نیز شاهد تغییرات گسترده بوده است و اکنون می‌تواند میزان قرارگرفتن کاربر در معرض نور خورشید را به‌لطف ویژگی Vision اندازه‌گیری کند. نمایش میزان فاصله از دستگاه‌های هوشمند دیگر، یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب و کاربردی است. اپل ادعا دارد که تمامی اطلاعات جمع‌آوری‌شده به‌صورت رمزگذاری‌شده در داخل برنامه باقی می‌مانند و امکان دسترسی خارجی به آنها وجود نخواهد داشت. طراحی دو برنامه‌ World Clock و Workout در واچ‌اواس جدید با تغییراتی همراه شده و شاهد بازطراحی بوده‌اند و برنامه‌های سایر توسعه‌دهندگان هم از این ‌پس به‌شکل جدیدی برای نمایش تمام‌صفحه بهینه‌سازی می‌شوند. ارزیابی وضعیت روحی و میزان تمرکز با محاسبه تعداد دفعات استفاده از آی‌فون یا آی‌پد یا سنجش استرس و اضطراب از دیگر قابلیت‌های جدید در watchOS ۱۰ هستند.
هر ساله پیش از برگزاری هر یک از رویدادهای اپل، بازار شایعات و گمانه‌زنی‌ها پیرامون تغییرات و محصولات جدیدی که این شرکت نوآور قرار است از آنها رونمایی کند حسابی داغ است و در مراسم امسال نیز بخش زیادی از این گمانه‌زنی‌ها معطوف به هدست واقعیت مجازی این شرکت بود. با این‌حال معرفی این محصول تازه شروع راه است و باید منتظر باشیم که آیا اپل با معرفی چنین محصولی بار دیگر موفق خواهد شد که معادلات بازار را به نفع خود تغییر دهد یا خیر. در تمام سال‌های اخیر، نام اپل در لیست ارزشمندترین شرکت‌های جهان قرار داشته و حتی شایعات حول محصولات و برنامه‌های تجاری این شرکت بین مخاطبان حسابی طرفدار دارد. اگرچه فعلا پیش‌بینی‌ها از موفقیت تجاری محصول انقلابی و جدید اپل چندان امیدوارکننده نیست، اما با اندک شناختی از این شرکت، می‌توان این اطمینان را داشت که به تحولی اساسی در این حوزه ایجاد خواهد شد. زیرا تسلیم شدن برای اپل معنایی ندارد و مدیران این شرکت به خوبی می‌دانند چطور کاربران را به هیجان بیاورند.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

افراد دچار اضافه‌وزن بیشتر مرخصی می‌گیرند