تورفتگی روی فرش را چطور اصلاح کنیم؟


در صورتی که روی فرش منزل به علت قرارگیری یک شی سنگین مانند پایه های مبل روی آن تورفتگی مشاهده کردید و به دنبال روشی برای رفع آن هستید در این مطلب با روش های رفع تورفتگی روی فرش آشنا می شوید.

اگر برای مدت طولانی مبلمان سنگین روی فرش قرار گیرد به تدریج سبب ایجادفرورفتگی در فرش می شود. زیرا وزن مبلمان سبب فشرده شدن الیاف فرش خواهد شد. به این ترتیب فرش منظره ناخوشایندی پیدا کرده و آسیب پیدا می کند. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا شیوه رفع تورفتگی روی فرش را فرا بگیرید.

رفع تورفتگی روی فرش

همانطور که می دانید فرش یکی از لوازم مهم در منازل اکثر ایرانی ها می باشد و از آنجا که حجم بسیاری از اتاق ها را احاطه می کند، ممکن است با آلودگی، سوختگی و خرابی همیشه روبرو شود. همچنین قرار دادن مبلمان سنگین روی فرش برای مدت طولانی سبب ایجاد فرورفتگی در فرش می شود، چرا که وزن مبلمان به الیاف فرش فشار وارد می کند.

تورفتگی روی فرش را چطور اصلاح کنیم؟

رفع این تورفتگی ها با روش های ساده ای امکان پذیر است و به تجهیزات یا ابراز خاصی نیاز نیست. با این وجود ممکن است آثار فرورفتگی روی فرش باقی بماند. در این حالت نیاز است تا گام هایی برای حذف این تورفتگی های فرش برداشت. اما بهترین راهکار پیشگیری است به این شکل که بین وسیله و فرش ارتباط مستقیم نباشد و از یک تکه موکت یا مقوا کوچک زیر پایه های هر وسیله نظیر پایه های مبلمان، میز، کمد و … استفاده کرد.

پیشتر هم اشاره شد با قرار گرفتن وسایل سنگین مانند مبل، میز و هر شی سنگین دیگر روی فرش به مدت طولانی به تدریج آثار آن روی فرش باقی می ماند و سبب ایجاد فرورفتگی در فرش می شود. پرز فرش انعطاف پذیر بوده و در اثر وارد شدن فشار زیاد شکستگی موقت پیدا می کند. با طولانی شدن این فشار آسیب جدی به الیاف فرش وارد می شود.

تورفتگی روی فرش را چطور اصلاح کنیم؟

یک روش رفع این مشکل آن است که به نقطه تورفته فرش آب اسپری نمایید تا کمی خیس شود سپس به کمک یک برس یا مسواک پرز فرش را ورز دهید. با این کار الیاف فرش بعد از چند مرتبه تکرار به حالت اولیه خود باز می گردند. توصیه می شود برای رفع فرورفتگی فرش اول جنس الیاف آن را مشخص کنید.

مبلمان را برداشته زیرا اگر همچنان مبلمان یا میز و … روی فرورفتگی فرش باشد نمی توان آن را برطرف کرد. سپس برچسب زیر فرش را چک کنید تا ببینید جنس الیاف فرش شما طبیعی است یا مصنوعی در ادامه روش های خاص هر یک را که اشاره می شود، به کار بندید.

تورفتگی روی فرش را چطور اصلاح کنیم؟

رفع فرو رفتگی فرش با الیاف طبیعی

الیاف طبیعی معمول در فرش ها شامل پنیه، پشم و سیزال می باشد. برای رفع فرو رفتگی فرش با الیاف طبیعی بهتر است از بخار کمک بگیرید. برای محافظت از کف، زیر فرش یا خود فرش یک حوله یا دستمال میان فرش و کف قرار بدهید. سپس اتو بخار را از آب پر کرده و اجازه دهید گرم شود.

اتو را حدود ۱۰-۱۵ سانتی متر بالاتر از محل فرو رفتگی فرش نگه دارید و توسط کلید اتو، قسمت بخار آن را فعال تا به فرش برسد. بخار دادن را تا موقعی که فرش مرطوب و گرم گردد ادامه بدهید. اگر اتو بخار ندارید از یک بطری اسپری جهت مرطوب سازی بخش تورفته فرش استفاده نمایید.

تورفتگی روی فرش را چطور اصلاح کنیم؟

بعد توسط سشوار فرورفتگی فرش را گرم کنید. سشوار را هم کمی بالاتر از فرش نگه داشته و این کار را تا گرم شدن فرش ادامه بدهید. در تورفتگی های عمیق، گرمای مستقیم بیشتر نیاز است. برای این کار ابتدا حوله را با آب خیس و تا آنجا که ممکن است آب اضافی اش را بگیرید.

حوله مرطوب را روی فرو رفتگی فرش قرار داده و اتو را روی درجه متوسط روشن نمایید و اجازه دهید گرم شود. سپس اتو را حدود یک دقیقه روی حوله قرار داده و فشار ملایمی وارد کنید. بعد اتو را برداشته و اجازه دهید حوله روی فرورفتگی فرش بماند تا خشک گردد.

تورفتگی روی فرش را چطور اصلاح کنیم؟

در مرحله آخر به کمک یک حوله خشک و تمیز، الیاف فرش را خشک نمایید. بعد برای برگرداندن الیاف به حالت طبیعی اولیه اش، از انگشتان یک قاشق یا چنگک فرش کمک گرفته و الیاف را پرز دهید تا تورفتگی فرش کاملا از بین برود.

رفع فرو رفتگی فرش با الیاف مصنوعی

فرش مصنوعی دارای الیاف رایج نایلون، پلی استر و الفین می باشد. تورفتگی چنین فرش هایی را می توان با قالب های یخ برطرف کرد. به این ترتیب ابتدا زیر فرش مورد نظر یک حوله یا پارچه قرار دهید. بعد در ناحیه تورفته تکه یا قالب های مکعبی یخ را قرار دهید.

تورفتگی روی فرش را چطور اصلاح کنیم؟

با ذوب شدن یخ، الیاف فرش فشرده شده توسط پایه مبل به آرامی آب را جذب می کنند. هر چه پرزهای فرش آب بیشتری جذب کنند، پرتر شده و فرورفتگی نیز کاهش می یابد. برای رفع تورفتگی بهتر است اول این روش را در ناحیه خارج از دید فرش تست تا از نظر رنگ دادن اطمینان یابید.

تورفتگی روی فرش را چطور اصلاح کنیم؟

در ادامه صبر کرده یخ ها ذوب شوند و حدود یک شب یا حداقل ۴ ساعت روی فرورفتگی باقی بمانند تا الیاف فرش خوب آب را جذب کنند. این کار به الیاف زمان داده متورم شوند و شروع به بازیابی به حالت اولیه نمایند. بعد از گذشت چندین ساعت به کمک یک حوله خشک و تمیز رطوبت و آب اضافی فرش را بگیرید.

دقت کنید فرش نه باید کاملا خشک و نه کاملا نم دار باشد. بعد از خارج شدن آب از فرش، حوله محافظ زیر فرش را نیز بردارید. سپس الیاف فرش را حالت داده تا همه آثار تورفتگی از بین برود.

تورفتگی روی فرش را چطور اصلاح کنیم؟

به کمک یک سکه کوچک یا چنگال می توانید الیاف فرش را به چند جهت به آرامی شانه زده تا مانند بقیه الیاف قرار بگیرند. می توانید از برس مخصوص فرش یا چنگک فرش هم برای پرزدهی الیاف و رفع تورفتگی آن استفاده کنید.

روشهای پیشگیری از فررفتگی فرش

همانطور که اشاره شد برای این که با مشکل تورفتن فرش در اثر قرار گرفتن وسایل سنگین روی آن مواجه نشوید با روش های زیر از بروز این حالت پیشگیری کنید تا به فرش نیز آسیبی وارد نشود:

استفاده از یک تکه موکت یا مقوا

یک روش ساده پیشگیری از فشار پایه های مبل یا کمد به فرش استفاده از یک تکه مقوا کوچک و تاشده یا یک تکه موکت کهنه زیر پایه های آن می باشد.

تورفتگی روی فرش را چطور اصلاح کنیم؟

استفاده از پد فرش

گاهی اوقات جهت تغییر دکوراسیون منزل مجبور می شوید که برخی وسایل سنگین را روی فرش قرار بدهید. در این حالت برای پیشگیری از باقی ماندن آثار پایه های مبل یا هر وسیله سنگین دیگری روی فرش توصیه می شود از پد فرش کمک بگیرید. پد یا ترمز فرش مانع از سر خوردن فرش شده و ضمنا از ایجاد تورفتگی در فرش هم پیشگیری می کند.

به این ترتیب وقتی زیر فرش یک پد قرار می گیرد، پد می تواند وزن وسیله را به خود جذب کرده و مانع از ایجاد آثار پایه های مبل یا هر وسیله دیگری روی فرش می گردد. ضمنا هنگام خرید پد یا ترمز فرش به این موضوع دقت داشته باشید که این محصولات در ضخامت های متنوعی وجود دارند. از این رو با توجه به نوع فرش موجود در منزل، پد متناسب با ضخامت آن را خریداری نمایید.

تورفتگی روی فرش را چطور اصلاح کنیم؟

از دیگر موارد برای پیشگیری از فرورفتگی فرش عبارت است از:

  • برای پیشگیری از تو رفتن فرش زیر پایه‌های مبل از ضربه گیرهای لاستیکی استفاده نمایید.
  • هر ماه یک بار فرش‌ ها را با دقت بررسی نموده تا دچار آسیب احتمالی نشده باشند.
  • در صورت عدم بازگشت فرورفتگی پرزهای فرش به حالت اولیه می‌توانید از مرمتکاران متبحر در این زمینه کمک بگیرید.

همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با روش های از بین بردن بوی بد فرش و رفع سوختگی موکت روی لینک ها کلیک نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه