قرار گرفتن در معرض عطرهای خاص در طول خواب به طور چشمگیری عملکرد شناختی را تقویت می کند


قرار گرفتن در معرض عطرهای خاص در طول خواب به طور چشمگیری عملکرد شناختی را تقویت می کند

از میان تمام حس هایی که ما دوست داریم از آن لذت ببریم، بوی رایحه اغلب نادیده گرفته می شود، اما بوهای مناسب می توانند همان چیزی باشند که مغز شما برای حفظ خود در دوران پیری به آن نیاز دارد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا اخیرا شواهد مهمی را کشف کرده اند که نشان میدهد غنی سازی هوا با رایحه ها، عملکرد شناختی را با تقویت ارتباط مهم بین مناطق عصبی شامل حافظه و تصمیم گیری بهبود می بخشد.

آزمایش آنها شامل 43 مرد و زن 60 تا 85 ساله، نشان می دهد که زوال شناختی و شرایطی مانند زوال عقل ممکن است با پخش کردن یک انتخاب متفاوت از عطرها در اتاق خواب-هرشب قبل از خواب- کند شود.

تحریک ماده خاکستری قدیمی با افزایش سن برای حفظ سلامت شناختی خوب، حیاتی است. این فقط به معنای حل جدول کلمات نیست بلکه به این معناست که محیط اطراف خود را با انواع مناظر و صداهایی که مغز را به چالش می کشد بیاراییم.

برای حیوانات دیگر، غنی سازی محیط با بو، باعث تحریک نوروپلاستیسیتی، به ویژه در آزمایش هایی که شامل حیواناتی با علائم انسان مانند به اختلالات عصبی است، نشان داده شده است.

از نظر فیزیولوژیکی، توانایی ما در تشخیص بو ها قبل از شروع کاهش توانایی شناختی ما بدتر می شود. از دست دادن این حس همچنین با از دست دادن همچنین با از دست دادن سلول های مغزی مرتبط است که به ارتباط قوی بین بویایی و عملکرد عصبی اشاره دارد.

مایکل یاسا، نوروبیولوژیست می گوید:« حس بویایی از این امتیاز ویژه برخوردار است که مستقیما به مدار های حافظه مغز متصل است، همه حواس دیگر ابتدا از طریق تالاموس هدایت می شوند.»

همه تجربه کرده اند که رایحه های قوی، در برانگیختن خاطرات حتی از زمان های بسیار دور نقش مهمی دارد. با این حال برخلاف آسیب های بینایی و شنوایی که با عینک و سمعک درمان می شوند، هیچ مداخله ای برای درمان آسیب های بویایی وجود ندارد.

قرار گرفتن در معرض عطرهای خاص در طول خواب به طور چشمگیری عملکرد شناختی را تقویت می کند

یاسا و همکارانش برای تعیین اینکه آیا زوال شناختی را می توان با این نوع تحریک حسی نجات داد، به 20 نفر از کارکنان این مطالعه مجموعه ای از روغن های طبیعی حاوی عطرهای گل رز، پرتقال، اکالیپتوس، لیمو، نعنا فلفلی، رزماری و اسطوخودوس ارائه کردند. به بقیه گروه یک "sham" ارائه شد که حاوی مقادیر کمی از یک خوشبوکننده بود. همه شرکت کنندگان موظف بودند یکی از روغن ها را با پخش کننده برای خوشبو کردن خانه شان به مدت دو ساعت در یک دوره 6 ماهه استفاده کنند. سپس مجموعه ای از تست های عصبی روان شناختی برای مقایسه حافظه، یادگیری کلامی، برنامه ریزی و مهارت های تغییر توجه داوطلبان قبل و بعد از آزمایش 6 ماهه مورد استفاده قرار گرفت.

به طور شگفت انگیزی تفاوت واضح 226 درصدی بین پاسخ های ارائه شده توسط افرادی که در معرض انواع عطرها قرار گرفته بودند و افراد گروه کنترل وجود داشت. اسکن مغز آنها همچنین تغییر قابل توجهی را در آناتومی مرتبط با نواحی مهم مغز در حافظه و تفکر در گروه آزمایش، نشان داد.

از آنجایی که همه داوطلبان از سلامت روانی مشابهی برخوردار بودند، محققان اکنون قصد دارند ببینند که آیا نتایج برای افرادی که قبلا با درجه ای از زوال شناختی تشخیص داده شده اند، باقی می ماند یا خیر.

صرف نظر از سن یا وضعیت ذهنی، سپردن فعالیتی به بینی خود هنگام خاموش شدن چراغ ها و ایجاد سکوت، راه خوشایندی برای تمرین ذهن در شب است.

منبع: sciencealert


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟