سردار ولیپور گودرزی: کاهش 20درصدی سرقت از منازل تهران در 6 ماه گذشته /100درصد سارقان زیر 18 سال ترک تحصیلی هستند + فیلم


سردار ولیپور گودرزی: کاهش 20درصدی سرقت از منازل تهران در 6 ماه گذشته /100درصد سارقان زیر 18 سال ترک تحصیلی هستند + فیلم

رکنا: رئیس پلیس آگاهی تهران گفت: به هیچ عنوان، محصلی را دستگیر نکرده ایم که جرمی انجام داده باشد. 100 درصد از این افراد، ترک تحصیلی هستند. آموزش و پرورش باید جدی تر با این موضوع برخورد کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سردار علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه پلیس آگاهی به صورت کاملا تخصصی عمل می کند و با مجرمان حرفه ای سر و کار دارد، گفت: کار پلیس، شناسایی، کنترل، دستگیری و برخورد با مجرمان، سابقه داران و افراد مخل امنیت است. همکاران ما در مجموعه پلیس آگاهی که اکثرا از کارآگاهان ماهر و با تجربه هستند، در 6 ماه اخیر، توانسته اند با اقدامات خوبی که انجام داده اند توفیقات خوبی به دست آورده اند.

وی تاکید کرد: در 6 ماه گذشته، در سرقت از منازل، 20 درصد کاهش وقوع جرم داریم که در طول چند سال گذشته بی سابقه بوده است. همچنین بیش از 50 درصد نسبت به سال گذشته کشفیات داریم.

سردار علی ولیپور گودرزی در ادامه گفت: علاوه بر بحث دستگیری سارقان و مجرمان حرفه ای، به صورت هفتگی، طرح مبارزه با مالخران داریم و در این زمینه نیز توفیقات خوبی به دست آورده ایم و اموال زیادی کشف کرده ایم که به مالباختگان تحویل داده شده است.

سردار گودرزی با اشاره به اینکه بخشی از سرقت ها، توسط متهمانی که زیر 18 سال هستند انجام می شود، گفت: این افراد باتوجه به هیجانی که دارد، موبایل می دزدند و عمده فعالیتشان در این زمینه است. برای این مجرمان مجازات سبک در نظر گرفته می شود ولی در تعامل با دستگاه قضا، قرار بر این است که در آینده حتما مجازات سنگین تری برایشان در نظر گرفته شود. همچنین علاوه بر مجازات، کارهای فرهنگی نیز انجام می شود تا این افراد اصلا به چرخه جرم وارد نشوند.

وی در پاسخ به اینکه نقش آموزش و پرورش در این میان چیست و چه تعداد از مجرمان زیر 18 سال، دانش آموز هستند، گفت: به هیچ عنوان، محصلی را دستگیر نکرده ایم که جرمی انجام داده باشد. 100 درصد از این افراد، ترک تحصیلی هستند. آموزش و پرورش باید جدی تر با این موضوع برخورد کند و اطلاع رسانی اش دقیق تر باشد و جوانان را با قوانین و مجازات ها آشنا کنند. آموزش و پرورش باید کاری کند که جوانان اصلا به سمت ارتکاب جرم نروند. بخش اعظمی از سارق اولی ها بعد از بازداشت، به چرخه جرم بر نمی گردند.

رئیس پلیس آگاهی تهران تاکید کرد: از سویی دیگر، قانون برای متهمان سابقه دار حداکثر مجازات را در نظر می گیرد که بازدارنده باشد و تکرار جرم رخ ندهد.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه چقدر تصویب شدن لایحه منع خشونت علیه زنان می تواند در کاهش قتل های ناموسی موثر باشد تاکید کرد: قانون در موضوع قتل، به محتوای آن کاری ندارد. وقتی قتلی انجام می شود؛ یعنی جان یک انسان گرفته شده است. انگیزه قتل می تواند در روند پرونده تاثیر گذار باشد تا رضایتی کسب شود و کار به صلح کشیده شود ولی عملا مجازاتی که برای قتل در نظر گرفته می شود، برای همه است و وقتی کسی جان یک انسان گرفته می شود، فرد قاتل باید مجازات شود.

سردار گودرزی در ادامه با اشاره به اینکه اطلاع رسانی سریع و به موقع در روند کار پلیس آگاهی می تواند موثر باشد افزود: در گذشته که فضای مجازی اینچنین فراگیر نبود مردم از برخی جرایم خبردار نمی شدند. الان وقتی کوچک ترین جرمی که اتفاق می افتد مردم آن را در فضای مجازی پخش می کنند. این کار، در زودتر مطلع شدن پلیس خیلی تاثیرگذار است. با این وجود، این کار، احساس ناامنی نیز به وجود می آورد.

وی افزود: معمولا سرقت در کمتر از 30 ثانیه اتفاق می افتد. من از مردم خواهش می کنم در اینگونه موارد هشیار باشند و از هندزفری استفاده کنند. البته ما توفیقات خوبی داشتیم و سارقان زیادی را دستگیر کرده ایم. همچنین بخشی از گوشی های مسروقه به دلیل حضور اتباع بیگانه به خارج از کشور فرستاده می شود. با اشراف اطلاعاتی، تعداد زیادی از این افراد دستگیر شده اند و محموله هایی کشف شده است. در چند ماه گذشته، بیش از دو هزار دستگاه گوشی همراه کشف کرده ایم که به مال باختگان بازگردانده شده است. من به نمایندگی از همکارانم در پلیس آگاهی، به مردم می گویم که تا پای جانمان برای مردم به اندازه سر سوزنی کوتاهی نخواهیم کرد.

رئیس پلیس آگاهی تهران با اشاره به اینکه سارقان تلفن همراه، بیشتر گوشی های گران قیمت را شناسایی می کنند، گفت: بیشتر گوشی های گران قیمت را شناسایی می کنند و الان تعامل خوبی پلیس مرزبانی با پلیس امنیت اقتصادی و پلیس آگاهی و پلیس پیشگیری دارند. قبلا شاید این سرقت گوشی و فرستادن آن به آن سوی مرزها بیشتر اتفاق می افتاد؛ اما حالا این مهم خیلی محدود شده است و تقریبا پلیس اشراف کاملی به این موضوع دارد و در آینده هم کشفیات بهتری داریم و به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به اینکه چه نمره ای به عملکرد پلیس آگاهی تهران می دهد، گفت: از آنجایی که خودم از نزدیک شاهد عملکرد خالصانه همکارانم هستم و می بینم که همیشه خودشان را به جای مردم می گذارند و دغدغه آنها را دارند و هیچ وقت به خاطر مادیات کار نمی کنند، نمره 20 به عملکردشان می دهم. با این وجود، هیچ وقت نمی توان صد در صد از عملکرد راضی بود و باید هر روز تلاشمان را بیشتر کنیم. مهم این است که رضایتمندی مردم را داشته باشیم و تلاش کنیم که نمره 20 را از مردم بگیریم. اگر این نمره قبولی را از مردم نگیریم، یعنی به اهدافمان نرسیده ایم. امیدواریم هیچ وقت شرمنده شهروندان نشویم و برایشان خدمتگزارانی حقیقی، پر تلاش و پر انرژی باشیم.


سردار ولیپور گودرزی: کاهش 20درصدی سرقت از منازل تهران در 6 ماه گذشته /100درصد سارقان زیر 18 سال ترک تحصیلی هستند + فیلم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قتل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق