تیراندازی مرگبار در دانشگاه تاریخی شهر پراگ 14 کشته بر جا گذاشت


 تیراندازی مرگبار  در دانشگاه تاریخی شهر پراگ 14 کشته بر جا گذاشت

رکنا : یک فرد مسلح در دانشگاه چارلز شهر پراگ ۱۴ نفر را به قتل رساند و ۲۵ نفر دیگر را مجروح کرد؛تاکنون هویت ۱۱ نفر از قربانیان این حادثه مشخص شده است.

به گزارش رکنا ؛ مردم شهر پراگ روز گذشته را با یک خبر شوکه‌کننده آغاز کردند. یک فرد مسلح در دانشگاه چارلز در مرکز این شهر ۱۴ نفر را به قتل رساند و ۲۵ نفر دیگر را مجروح کرد تا مرگبارترین حمله در تاریخ جمهوری چک رقم بخورد، چراکه این اولین تیراندازی مرگبار در یک دانشگاه یا یک مرکز آموزشی در جمهوری چک بود.

بنابر این گزارش تا اواسط روز گذشته یادبودی از شمع و گل در مقابل مقر تاریخی این دانشگاه برپا شد و مردم از صبح زود با وجود بارش برف‌وباران شدید برای ادای احترام به این دانشگاه رفتند. "پترفیالا"، نخست‌وزیر چک این تیراندازی را «حمله‌ای بی‌معنا» خواند و گفت: «این کریسمس به طور غیرقابل‌تصوری غم‌انگیز خواهد بود».

"پتر ماتیچک"، رئیس پلیس پراگ با برگزاری یک نشست خبری اعلام کرد که عامل این حمله مردی ۲۴ساله و از دانشجویان خود این دانشگاه بوده که در پایان این حادثه، با ضرب گلوله خودش را کشته است. هنوز نامی از عامل این حادثه در رسانه‌ها منتشر نشده است. ماتیچک همچنین با اشاره به حجم مهمات و سلاح‌هایی که در کنار عامل این حمله پیدا شد، اعلام کرد که اگر عملکرد سریع نیروهای پلیس نبود، بدون شک تعداد کشته‌شدگان بیشتر می‌شد.

مقامات امنیتی چک همچنان در حال بررسی انگیزه این حمله هستند که در ساختمان دانشکده هنر دانشگاه چارلز اتفاق افتاد. این دانشکده که در چک به نام دانشکده فلسفه شناخته می‌شود، از اولین بخش‌های دانشگاه چارلز به‌حساب می‌آید. موضوعاتی از جمله تاریخ، فلسفه، نظریه هنر و زبان‌ها در این دانشکده تدریس می‌شود.

بنا به گفته پلیس، تاکنون هویت ۱۱ نفر از قربانیان این حادثه مشخص شده است. بخش موسیقی‌شناسی این دانشکده اعلام کرد که مدیر آن لنکا هلاوکووا در میان قربانیان تیراندازی بوده است. هویت سایر قربانیان به طور عمومی اعلام نشده است. بنا به اعلام وزارت خارجه چک نیز سه شهروند خارجی (یک اماراتی و دو هلندی) در میان مجروحان این تیراندازی وجود دارد. گزارش شده که تمامی کشته‌شدگان از اتباع جمهوری چک بوده‌اند.

رئیس پلیس پراگ می‌گوید مقامات امنیتی قبل از شروع تیراندازی، اطلاعاتی در مورد عامل این حادثه در اختیار داشتند. گفته می‌شود پلیس اطلاعاتی دریافت کرده بود مبنی بر اینکه این فرد ۲۴ساله زادگاه خودش در هوستون را باهدف خودکشی ترک کرده است. چند ساعت بعد به پلیس اطلاع دادند جسد فردی در هوستون پیدا شده که گمان می‌رود پدر عامل این حادثه باشد. گفته می‌شود که پلیس می‌دانست این فرد ساعت دو بعدازظهر دیروز در یکی از سالن‌های دانشگاه سخنرانی داشت و به همین دلیل آن محل را از قبل تخلیه کرد؛ اما در کمال تعجب تیراندازی در بخش دیگری از این دانشکده اتفاق افتاد.

تصاویر دوربین‌های امنیتی نشان می‌دهد که پس از شنیده‌شدن صدای تیراندازی، مأموران پلیس در حال جستجو در راهروها و تخلیه مردم از ساختمان‌ها هستند. همچنین داخل یکی از کلاس‌های درس نشان داده شد که بیشتر قربانیان در آنجا حضور داشتند. محل حادثه در واقع یکی از مناطق موردعلاقه گردشگران است و فاصله نزدیکی با جاذبه‌های اصلی شهر دارد.

در همین حال، مقامات امنیتی چک، در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این حمله با قتل هفته گذشته یک مرد و یک نوزاد در منطقه‌ای جنگلی در حومه پراگ ارتباط دارد یا خیر؟ بنا به اعلام منابع امنیتی، عامل این حمله مجوز حمله اسلحه داشت و چندین سلاح هم در اختیار داشته است.

جمهوری چک در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا، قوانین راحت‌تری نسبت به حمل سلاح دارد. بر اساس آمار رسمی پلیس چک، بیش از ۳۰۰ هزار نفر در این کشور دارای مجوز قانونی برای داشتن اسلحه هستند.


 تیراندازی مرگبار  در دانشگاه تاریخی شهر پراگ 14 کشته بر جا گذاشت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)