فرانسه، مانع صلح در قفقاز جنوبی


فرانسه، مانع صلح در قفقاز جنوبی

دستیار رئیس جمهور جمهوری آذربایجان دولت فرانسه را به صادر کردن دسیسه‌های ژئوپلتیکی و برنامه‌های سیاسی داخلی خود به قفقاز جنوبی متهم کرد.

فرانسه، مانع صلح در قفقاز جنوبی

به گزارش راهبرد معاصر، «برنامه نظامی سازی ارمنستان و ترغیب احساسات بدخواهانه در این کشور از سوی فرانسه کاملا غیرسازنده است..» این تازه ترین موضع دولت جمهوری آذربایجان در زمینه مداخله پاریس در امور قفقاز جنوبی است که «حکمت حاجی اف» دستیار رئیس جمهور جمهوری آذربایجان آن را بیان کرده است.

حاجی اف در مصاحبه با آذری نیوز افزود: ارسال تجهیزات نظامی و سلاح به ارمنستان برخلاف تدابیر اعتماد ساز در چارچوب توافق عادی سازی باکو-ایروان است.

کارشناسان سیاسی می‌گویند که فرانسه تحت تاثیر لابیهای جامعه ارمنیهای فرانسه درحال زمینه‌سازی جنگ جدیدی در منطقه قفقاز جنوبی است.

جامعه ارمنیهای فرانسه بزرگترین در اتحادیه اروپا و سومین جامعه ارمنی‌های خارج نشین در جهان محسوب می‌شود.

دولت پاریس طی ماههای گذشته سه قرارداد نظامی با ارمنستان امضا کرده است که مهمترین آن ارسال سامانه های راداری برد کوتاه به نام «گرند مستر 200» است.

به دنبال شکست ارمنستان در جنگ دوم قره باغ در سال 2020 که در نهایت به انحلال دولت محلی قره باغ در سال جاری میلادی و پیوستن رسمی آن به خاک جمهوری آذربایجان شد برخی کشورهای غربی از جمله فرانسه در حال تقویت نظامی و تسلیحاتی ایروان برآمده‌اند که مخالفت شدید جمهوری آذربایجان را در پی داشته است.

مواضع فرانسه در قفقاز درحالیست که جمهوری آذربایجان و ارمنستان به سمت نهایی کردن توافق صلح پیش می‌روند و دو طرف آمادگی کامل خود را برای دستیابی به یک سند واحد و نهایی کردن مذاکرات صلح اعلام کرده‌اند.

حکمت حاجی اف در ادامه گفت که «باکو هیچ مانع جدی برای نهایی کردن معاهده صلح با ارمنستان نمی‌بیند..»/ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا