دیدار با بچهغول کرهای؛ تست و بررسی هیوندای وراکروز
اکنون زمانی است که مسیر واردات خودرو تقریباً بسته شده و در نبود نسل جدید هیوندای وراکروز (پالیسید)، فونیکس تیگو ۸ پرومکس پادشاهی میکند. در این سری از مقالات تست و بررسی به سراغ هیوندای وراکروز (ix55) رفتهایم تا شما را با مزایا و معایب این...
اکنون زمانی است که مسیر واردات خودرو تقریباً بسته شده و در نبود نسل جدید هیوندای وراکروز (پالیسید)، فونیکس تیگو ۸ پرومکس پادشاهی میکند. در این سری از مقالات تست و بررسی به سراغ هیوندای وراکروز (ix55) رفتهایم تا شما را با مزایا و معایب این کراساور محبوب آشنا کنیم؛ با پدال همراه باشید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
همچنین بخوانید: تست و بررسی لکسوس RX350
همچنین بخوانید: تست و بررسی هیوندای سانتافه
هیوندای در مسیر پیشرفت
در سال ۲۰۰۶ میلادی شرکت هیوندای با معرفی سانتافه به فکر تولید یک نسخۀ لوکستر و قدرتمندتر افتاد تا بتواند بازار فروشش را گسترش دهد؛ این گونه شد که وراکروز برادر بزرگ سانتافه معرفی شد. هیوندای این خودرو را در بازار آمریکا و آسیا با نام وراکروز و در بازار اروپا با نام ix55 معرفی کرد؛ اما تفاوتی که میان آنها وجود داشت، در ظاهر چندان مشخص نبود و تفاوت آنها بیشتر در کابین نمایان بود.
وراکروز (به اسپانیایی: Veracruz) یکی از ۳۱ ایالت کشور مکزیک است. هدف اصلی شرکت هیوندای با تولید وراکروز فتح بازار اروپا بود، ولی با شکست این آرمان، تولید آن متوقف شد. بااینحال هیوندای دست از تلاش برنداشت و در سال ۲۰۱۸ اولین نسل پالیسید را معرفی کرد.
پالیسید بزرگترین کراس اور هیوندای و بهنوعی جایگزین وراکروز بود. هیوندای پالیسید توانست برخلاف وراکروز محبوب واقع شود. بهطوریکه در سال گذشته نسل جدید پالیسید معرفی شد. هیوندای وراکروز در طول این شش سال که به تولید رسید با سه تیپ به بازار جهانی عرضه شد که عبارتاند از: GLS که تیپ پایه بود، SE و Limited که میان این سه لوکسترین بود. پالسید به دلیل ممنوعیت واردات خودرو به ایران، هنوز نتوانسته است وارد مرزهای ما شود. اما نمونههایی از آن بیشتر با تیپ Limited و پلاک دیپلمات در سطح کشور تردد دارند.
طراحی ظاهری هیوندای وراکروز
تفاوتی که میان ظاهر وراکروز و ix55 وجود دارد بیشتر در چهرۀ جلوی خودرو نمایان است؛ نسخههای وراکروز از جلوپنجرۀ لانه زنبوری بهره میبرند. اما ix55 جلوپنجرهای با خطوط افقی دارد. نمای جلویی وراکروز چنگی به دلی نمیزند و بحثبرانگیز نیست. زههای طوسی رنگ در کنار خودرو نمای جذابی ندارد و با رنگ سفید بدنه کمی توی ذوق میزند. خط و خطوط روی درها بسیار کم و ساده است. دور قاب پنجره هم نوار باریک کروم کشیده شده است. رکاب زیر درها به علت ارتفاع بلند مفید است. اما عدم وجود دستگیره برای راننده بر روی ستون A و سقف آزاردهنده است. در عقب خودرو چراغها و قاب پلاک بزرگ به همراه شیشه عقب مورب ظاهر عصبی به خودرو بخشیده است. لوگوی هیوندای زیر خط کروم دیده میشود. در کل با این که طراحی وراکروز بسیار ساده و یکنواخت است، اما خطوط بدنه با طراحی کلی آن هماهنگ هستند.
کابین و امکانات هیوندای وراکروز
طراحی کابین هیوندای وراکزوز از اکثر رقبا بهتر است و در عین سادگی در مقایسه با رقبای خود لوکس است. از نظر اکثر افراد ix55، فولتر از وراکروز است؛ چرا که ix55 علاوه بر امکانات پایه دارای ۴ گرمکن، مهشکن عقب، گرمکن آیینههای جانبی و سنسور نور و باران است. اما وراکروز علاوه بر امکانات پایه فقط سردکن صندلیهای جلو را دارد. هنگامی که وارد کابین میشوید متریال نرم داشبورد و رودریها به شما حس خوشآیندی القا میکند. داشبورد و رودریهای خودروی مورد بررسی ما که تا امروز حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرده، متأسفانه کمی به سروصدا افتاده، بهطوریکه طرح چوبی هم که بر روی داشبورد است، در سرعتگیرها و چالههای شهری سروصدا میکند.
چرم صندلی راننده در این مدت افت کیفیت داشته، اما چرم باقی صندلیها سالم است و رنگ هیچکدام از کلیدها به جز آیینه تاشو برقی هم نرفته. باید گفت که دستهدنده و دورفرمان هم سالم و تمیز است و اصلاً از کیفیت آن کاسته نشده است. هیوندای وراکزوز در ایران ۳ عدد طیف رنگی کابین دارد که عبارتاند از: کرم، مشکی و موکا که رنگ موکا کمترین و مشکی بیشترین رنگ موجود در ایران است. صندلیها از کیا موهاوی، پرادو ۲۰۰۸، لکسوس RX و تویوتا راوفور در برگیرندگی بهتری دارد و راحتی آنها از موهاوی و راوفور بیشتر و از لکسوس RX کمتر است. در سقف سانروف کوچکی وجود دارد که نهتنها شیشهای بر رویش نصب نشده، بلکه برای این ابعاد و اندازۀ کابین مناسب نیست.
در سمت چپ فرمان کلیدهای ESP، قفل دیفرانسیل، در صندوق برقی، مهشکن و تنظیم میزان نور وجود دارد. بر روی فرمان میتوانید کروز کنترل را تنظیم و صدای موسیقی را زیاد و کم کنید. کیفیت مواد سازندۀ کنسول به صورتی است که بروی قسمت نقرهای رنگ خطوخش زیاد میافتد. صفحهنمایش این خودرو فابریک است و سرعت عمل خوبی ندارد. ولی باتوجهبه ۱۰ بلندگو اینفینیتی کیفیت صدای بسیار خوبی را میتوانید تجربه کنید. مالک این خودرو شخصاً مانیتور پشت صندلی نصب کرده است. باید گفت تعداد اندکی وراکروز در ایران با پشت سری صفحهنمایش دار وارد شده است. صفحه کیلومتر آنالوگ و ساده با وضوح بالا است. صندلی راننده ۱۰ حالته برقی و شاگرد ۸ حالته برقی است. اما فقط صندلی و آیینۀ راننده دارای حافظه است. ستون فرمان این خودرو برقی است و دارای حالت Welcome است. سیستم تهویه هم در هیوندای وراکروز سه کاناله است. نکتۀ مثبت کابین این خودرو وجود محفظههای فراوان برای قرار دادن وسایل است. بر روی کنسول سقفی چراغ آبی رنگی با نور اندک وجود دارد که در شب به کار میآید.
هنگامی که بر روی صندلیهای ردیف عقب هیوندای وراکروز مینشینید، امکانات خوبی دارید؛ مانند: گرمکن صندلی، تهویۀ جداگانه از سرنشینان جلو، چراغ مطالعه، شارژر ۱۲ ولت و زیرآرنجی. دریچۀ تهویه برای سرنشینان عقب روی سقف و ستون B خودرو است که پرتاب باد خوبی هم دارد. راحتی صندلیهای ردیف عقب از تمام رقبا، حتی لکسوس RX هم بهتر است. جالب است بدانید پشتی صندلیهای ردیف دوم این خودرو قابلیت تنظیمشدن دارند. به لطف فاصله محوری ۲۸۰ سانتیمتری فضای پا و سر فوقالعاده است. شما با قرار گرفتن در ردیف سوم امکانات سادهتری نظیر دریچۀ تهویه هوا، جالیوانی و محفظهای برای قرار دادن وسایل دارید و جای پا هم نسبتاً خوب است و باید گفت امکانات رفاهی ردیف سوم از تمام خودروهای داخلی بیشتر است. وراکروز صندوق بسیار وسیعی همراه با در برقی دارد.
مشخصات فنی هیوندای وراکروز
هیوندای وراکروزی که در ایران وجود دارد از قویترین پیشرانه ممکن بهرهمند است که Lambada MPI نام دارد. جالب است بدانید این موتور بر روی هیوندای آزرا، کیا اپتیما، کیا سورنتو، کیا کارنیوال، هیوندای انتورج و حتی هیوندای سنتنیال هم زمانی قرار گرفته. هیوندای وراکروز در بازار جهانی علاوه بر این موتور، دارای دو موتور دیزل هم هست. شرکت هیوندای از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ بر روی وراکروز از یک موتور شش سیلندر ۳ لیتری توربو دیزل که D6EA نام داشت، استفاده میکرد. هیوندای از سال ۲۰۱۲ به بعد این موتور را تقویت کرد. اما تنها موتور بنزینی این خودرو، موتور ۳۸۰۰ سیسی است که میتواند قدرت ۲۶۰ اسببخار و تقریباً ۳۴۷ نیوتنمتر گشتاور تولید کند؛ این موتور متصل به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین است و میتواند در ۸.۵ ثانیه از صفر به صد برسد. این قدرت به چهار چرخ منتقل میگردد. مصرف سوخت هیوندای وراکروز طبق گفته کمپانی به طور ترکیبی ۱۱.۵ لیتر است البته که این عدد در واقعیت تا ۳۵ لیتر هم میرود!
تجربه رانندگی با هیوندای وراکروز
ابعاد آیینهها بسیار بزرگ است و نقطه کور وسیعی را ایحاد میکند که عدم وجود سنسورهای مکرر در اطراف خودرو و نیز نبود دوربین ۳۶۰ درجه رانندگی شهری را برای راننده دشوار کرده است؛ البته باید ذکر کنم که رانندگی با لکسوس RX به دلیل وجود سنسور و دوربینها در شهر راحتتر است. فرمان وراکروز همچون برادر کوچکش سانتافه سفت است که این نکته هم رانندگی در شهر را آزاردهنده میکند.
هیوندای وراکروز سواری بسیار نرمی دارد و حرکات عرضی نسبتاً زیادی هم در این خودرو مشاهده میشود. ادوات کابین در جادههای بحثبرانگیز کشور سروصدای زیادی از خود تولید میکنند. ترمزهای این خودرو از رقیب اصلیاش یعنی کیا موهاوی بهتر است البته که باتوجهبه این ابعاد و موتور پر قدرت خیلی تعریفی ندارد. نکتهای که لازم به ذکر است این است که سازنده گیربکس وراکروز و لکسوس RX شرکت آیسین است؛ اما به دلیل این که شرکت هیوندای برای وراکروز، و شرکت لکسوس برای RX سفارش ساخت داده عملکرد و سرعت عمل گیربکس وراکروز بهپای RX نمیرسد.
عایقبندی کابین هم فوقالعاده است و باتوجهبه این موتور حجیم و پرقدرت، صدای وارد شده به کابین بسیار کم است. با اینکه موتور وراکروز حجیمتر از سانتافه است، شتاب سانتافه ۲۰۱۱ از این خودرو بهتر است. کولر هیوندای وراکروز بسیار عالی است و با وجود بزرگبودن کابین، پرتاب باد بسیار خوبی هم دارد. وراکروز اصلاً پرفورمنس بالایی ندارد ولی هندلینگ خوبی به نسبت رقبای هم سن و سال خود مانند کیا موهاوی و پرادو دارد؛ اما به نسبت رقبای جدید حتی تیگو ۸ پرومکس عملکرد بسیار ضعیفی از خود نشان میدهد.
موتور شش سیلندر وراکروز بهخوبی از پس این کابین بر میآید. هرچند به گرد پای لکسوس RX و هیوندای سانتافه شش سیلندر نمیرسد چرا که این خودرو وزن بیشتری نسبت به سانتافه و گیربکس کندتری در مقایسه با RX دارد.
هزینههای نگهداری هیوندای وراکروز
هیوندای وراکروز به نسبت خودروهای رقیب چینی هزینههای نگهداری کمتری دارد. در صورتی که مالک یک وراکروز باشید، هزینۀ هر تعویض روغن و فیلترها حدود ۲.۵ میلیون تومان میشود. شما باید بعد از هر سه تعویض روغن، صافی بنزین را به قیمت تقریباً ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعویض کنید. یکی از پرمصرفترین قطعات هیوندای وراکروز لنت ترمز است و قیمت لنت جلوی اصل تقریباً ۴.۵ میلیون است. هزینۀ تعویض روغن گیربکس هم تقریباً ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.
نتیجهگیری
اگر به دنبال خودرویی بادوام و کمدردسر هستید و از سوی دیگر وجود آپشن مزیت مهمی برایتان به حساب میآید، وراکروز جزو گزینههای پیشنهادی است. در غیر این صورت میتوانید از گزینههای بهروزتر، پرآپشنتر و پرشتابتر مانند تیگو ۸ پرومکس استقبال کنید. اما باید این موضوع را ذکر کرد که هیچگاه کیفیت تیگو ۸ پرومکس به گرد پای وراکروز و یا لکسوس RX نمیرسد. در خرید وراکروز باید به این نکته توجه کرد که غالباً این خودروها در جادههای بینشهری تحت فشار بودهاند. پس باید به دنبال نسخۀ تمیز و کم کارکرد باشید. اگر که در حدود این قیمت به دنبال گزینهای برای سفرهای معمولی هستید و نمیخواهید بیراههنوردی کنید وراکروز گزینۀ خوبی است؛ تقریباً با همین میزان بودجه میتوانید به سراغ لکسوسRX 350، تویوتا راوفور و کیا موهاوی هم رفت. اما اگر علاقه به بیراههنوردی دارید، میتوانید پرادو چهار در ۶ سیلندر و لندکروزر دنده دستی هم انتخاب کنید.
مزایا | معایب |
موتور پر قدرت | سروصدای ادوات کابین |
کابین بزرگ | مصرف سوخت بالا |
هزینۀ نگهداری نسبتاً پایین | طراحی ظاهری قدیمی |
عدم حساسیت به بنزین کمکیفیت | عدم وجود امکانات رفاهی متعدد |
سواری نرم | عدم وجود تنظیم ارتفاع |