سهم 12 درصدی انرژی هسته ای در تولید برق جهانی


سهم 12 درصدی انرژی هسته ای در تولید برق جهانی

انرژی هسته ای نقشی کلیدی در تولید برق جهانی ایفا می‌کند. اکنون، 12 درصد از برق جهان از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تولید می‌شود و این سهم در حال افزایش است.

به گزارش تجارت‌نیوز، رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)، بر نقش مهم انرژی هسته ای در تولید برق جهانی تاکید کرد و بر مسیر رشد و سهم آن در امنیت انرژی تاکید کرد.

آینده تولید برق پاک در دستان انرژی هسته ای

به گزارش zawya، گروسی در بیانیه‌ای در اجلاس سران دولت‌های جهانی (WGS) اعلام کرد که انرژی هسته ای در حال حاضر تقریباً 12 درصد از تولید برق جهانی را تشکیل می‌دهد. او بر تلاش‌های مستمر برای افزایش این سهم به بین 20 تا 25 درصد در دو دهه آینده تأکید کرد و انرژی هسته‌ای را به عنوان مؤلفه‌ای پایدار و تنظیم‌شده در ترکیب انرژی دانست.

گروسی با تاکید بر اینکه این بخش شاهد تعهد فزاینده‌ای است، گفت: «بیست‌وهشتمین کنفرانس طرف‌های متعهد به کنوانسیون تغییر اقلیم (COP28) بروز جهشی کیفی را در تایید تعهدات و سرعت بخشیدن به کار انرژی هسته ای در کنار منابع تجدیدپذیر نشان داد. این صنعت شاهد تعهد بیش از 20 کشور برای سه برابر کردن ظرفیت های هسته‌ای فعلی خود بوده است.»

او همچنین از جایگاه برجسته امارات، کشور میزبان اجلاس، در بخش انرژی هسته ای قدردانی و بر اهمیت آن به‌عنوان مشارکت‌کننده اصلی در کاربرد صلح‌آمیز انرژی هسته ای و به‌عنوان پیشگام در منطقه تاکید کرد.

سهم 12 درصدی انرژی هسته ای در تولید برق جهانی

اکنون انرژی هسته ای 25 درصد از کل انرژی مصرفی کشور امارات را تشکیل می‌دهد و برنامه‌هایی برای توسعه بیش از پیش این ظرفیت در دست اجراست.

گروسی افزود: «من آینده امیدوارکننده‌ای را پیش‌بینی می‌کنم ‌که با افزایش بهره برداری از انرژی هسته ای نه تنها در امارات بلکه در عربستان سعودی و مصر مشخص شده است.»

مزایای انرژی هسته ای

استفاده از انرژی هسته ای برای تولید برق مزیت‌های و چالش‌هایی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

انرژی هسته ای برخلاف سوخت‌های فسیلی، گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن منتشر نمی‌کند و به همین دلیل، در مبارزه با گرمایش جهانی نقشی حیاتی دارد.

قابلیت اطمینان

نیروگاه‌های هسته‌ای می‌توانند به طور شبانه‌روزی و بدون وابستگی به شرایط آب‌وهوایی برق تولید کنند. این امر، آنها را به منبعی قابل اعتماد برای تامین برق تبدیل می‌کند.

راندمان بالا

نیروگاه‌های هسته‌ای در مقایسه با سایر منابع انرژی، از راندمان بالایی برخوردارند. به عبارت دیگر، برای تولید مقدار مشخصی برق، نیازهای سوخت کمتری هستند.

چالش‌های انرژی هسته ای

ایمنی

یکی از بزرگترین چالش‌های انرژی هسته ای، به بحث ایمنی آن مربوط می‌شود. حوادثی مانند چرنوبیل و فوکوشیما، نگرانی‌هایی را در مورد ایمنی این نوع نیروگاه‌ها ایجاد کرده است.

مدیریت زباله‌های هسته‌ای

زباله‌های هسته‌ای، مواد رادیواکتیوی هستند که باید به طور ایمن و برای هزاران سال ذخیره‌سازی شوند. این امر، چالشی بزرگ برای صنعت هسته‌ای محسوب می‌شود.

در عین حالریال انرژی هسته ای منبعی پاک، قابل اعتماد و کارآمد برای تولید برق است. با وجود چالش‌هایی که وجود دارد، انتظار می‌رود که سهم این نوع انرژی در تولید برق جهانی در سال‌های آینده افزایش یابد.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...