راه‌اندازی بلندترین توربین بادی چوبی جهان در سوئد


راه‌اندازی بلندترین توربین بادی چوبی جهان در سوئد

یک استارتاپ سوئدی در حال ساخت تعدادی توربین بادی از جنس چوب است. آیا انتشار دی اکسید کربن با ساخت این برج‌ها کاهش پیدا می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، انرژی بادی تکه‌ای اصلی از پازل کربن‌زدایی شبکه برق است. اما ساخت هر توربین بادی غول پیکر، معمولا حجم زیادی از مواد کربن فشرده مانند فولاد را طلب می‌کند.

استارتاپ سوئدی Modvion می‌خواهد نوعی طراحی ویژه را برای مبارزه با این مشکل و ایجاد نیروی بادی صفر خالص با ساخت تعدادی توربین بادی چوبی به کار گیرد.

این استارتاپ، به تازگی بلندترین برج بادی چوبی جهان را در نزدیکی گوتنبرگ در جنوب غربی سوئد افتتاح کرد. این برج 150 متری، دارای یک ژنراتور 2 مگاواتی است که اکنون انرژی پاک کافی برای تامین برق حدود 400 خانه را تامین می‌کند.

آیا چوب جایگزین خوبی برای ساخت توربین بادی است؟

به گزارش یورونیوز، فولاد متداول‌ترین ماده برای ساخت توربین بادی محسوب می‌شود که به دلیل استحکام و دوام آن مورد علاقه است. اما با بلندتر شدن برج‌ها، تدارکات نصب آنها در محل پیچیده‌تر می‌شود. قطعات بزرگ فلز سنگین هستند و حمل‌ونقل آنها دشوار است. برج‌های فولادی مرتفع برای تحمل وزن خود هم نیاز به نیروی بیشتری دارند.

توربین بادی این استارتاپ از ماژول‌های چوبی ساخته می‌شود که به راحتی برای حمل و مقل روی کامیون‌ها قرار می‌گیرند و پس از نصب نیازی به تقویت ندارند. این محصول با نسبت استحکام به وزن بالاتر، ساختار سبک‌تری دارد و می‌تواند توسط جرثقیل کوچک قبل از بلند شدن در جای خود مونتاژ شود. همچنین اجزای توربین بادی چوبی را می‌توان به جای هزاران پیچ و مهره مورد نیاز در برج‌های فولادی که باید به صورت منظم بازرسی شوند، با چسب به یکدیگر متصل کرد. یک لایه رنگ ضد آب آنها را در برابر عناصر محافظت می‌کند.این امر باعث می‌شود توربین بادی چوبی نسبت به به برج‌های فولادی سبک‌تر و آسان‌تر نصب شود.

Modvion می‌گوید این محصول از نظر هزینه در طول زمان کمتر از برج‌های فولادی کار می‌کند. مزیت هزینه برای برج های بلندتر بیشتر است و همچنین از نوسان قیمت فولاد محافظت می‌شود.

‌ Modvion تاکنون تنها برج‌های چوبی را در خشکی نصب کرده است. اما با انطباق‌های جزئی، می‌گوید می‌توان از آنها در خارج از ساحل نیز استفاده کرد. برج‌های چوبی را می‌توان تا ارتفاع 1500 متر ساخت، اما تقاضای فعلی نزدیک به 150-200 متر است.

راه‌اندازی بلندترین توربین بادی چوبی جهان در سوئد

انتشار گازهای گلخانه‌ای برج فولادی بیشتر است یا توربین بادی چوبی؟

بر اساس گزارش Modvion، انتشار چرخه زندگی یک توربین بادی فولادی 110 متری در حدود 1250 تن دی اکسید کربن است. این میزان برای یک برج چوبی 90 درصد کاهش می‌یابد که به حدود 125 تن می‌رسد.

هنگامی که برج‌های چوبی نیاز به از رده خارج شدن دارند، می‌توانند حیات جدیدی تحت عنوان تیرهای با استحکام بالا برای صنعت ساختمان پیدا کنند و ردپای آنها را بیشتر کاهش دهند.

Modvion پیش‌بینی می‌کند که ساخت توربین بادی چوبی انتشار گازهای گلخانه‌ای از نیروگاه‌های بادی را تقریباً 30 درصد در هر کیلووات ساعت کاهش می‌دهد.

این شرکت تخمین می‌زند که برای هر برج بین 300 تا 1200 متر مکعب چوب مورد نیاز است. این شرکت از صنوبر اسکاندیناوی از جنگل‌های با مدیریت پایدار استفاده می‌کند که رشد مجدد آن بیش از قطع درختان است.

راه اندازی بلندترین توربین بادی چوبی جهان در سوئد یک پیشرفت مهم در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر است. چوب می‌تواند به‌عنوان یک ماده پایدار و مقرون‌به‌صرفه برای ساخت برج‌های بادی استفاده شود.

توربین بادی چوبی Modvion یک گام رو به جلو در مسیر کاهش انتشار دی اکسید کربن از نیروگاه‌های بادی است. این فناوری می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش پایداری این منبع انرژی تجدیدپذیر کمک کند.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟