فیسکر به دنبال همکاری با نیسان برای فرار از ورشکستگی!
فیسکر اعلام کرد در حال حاضر فاقد سرمایه لازم برای ادامه فعالیتهای خود در یک سال آینده است و به همین منظور به دنبال همکاری با نیسان خواهد بود. آینده فیسکر روشن به نظر نمیرسد. این خودروساز اذعان داشت شاید یک سال با ورشکستگی فاصله داشته باشد...
فیسکر اعلام کرد در حال حاضر فاقد سرمایه لازم برای ادامه فعالیتهای خود در یک سال آینده است و به همین منظور به دنبال همکاری با نیسان خواهد بود.
آینده فیسکر روشن به نظر نمیرسد. این خودروساز اذعان داشت شاید یک سال با ورشکستگی فاصله داشته باشد چراکه در سال ۲۰۲۳ ضرر خالص فراتر از ۴۶۳ میلیون دلاری را تجربه کرده است. البته همه امیدهای فیسکر نقش بر آب نشده چراکه در حال گفتوگو با یک خودروساز بزرگ است که در صورت نهایی شدن همکاریها میتواند باعث کسب سرمایه اضافه شود و فرصتهای توسعه مشترک محصول را به همراه داشته باشد.
اگرچه فیسکر اشاره مستقیمی به طرف دیگر این گفتوگوها نداشته اما برخی منابع نام برند موردبحث را نیسان ژاپن اعلام کردهاند. با توجه به اینکه فیسکر در زمینه توسعه خودروهای برقی فعالیت میکند بنابراین طبیعی است که ژاپنیها به دلیل وجود تأسیسات تولید خود در آمریکای شمالی گزینه اول این برند باشند اما هنوز فاصله نسبتاً زیادی تا به واقعیت پیوستن گفتوگوهای طرفین وجود دارد. دیگر بیانیههای مالی فیسکر در سال ۲۰۲۳ نیز تصویری تیره از آینده برند موردبحث را به نمایش گذاشتهاند. در حال حاضر این کمپانی فاقد سرمایه لازم برای ادامه فعالیتهای خود در ۱۲ ماه آینده است و هنریک فیسکر دراینباره میگوید:
شرکت ما نیازمند سرمایه اضافی یا وامهای بزرگ خواهد بود و البته تضمینی وجود ندارد که این تلاشها به موفقیت بینجامد
فیسکر در حال کاهش هزینههاست و به همین منظور ۱۵ درصد نیروی کاری خود را تعدیل میکند. اکثر این افراد در بخش استراتژی فروش فعالیت میکنند چراکه فیسکر میخواهد روش فروش مستقیم مشابه تسلا را کنار گذاشته و همانند اکثر خودروسازان سنتی از روش فروش نمایندگی استفاده کند. در حال حاضر فیسکر ۱۳ نمایندگی فروش دارد و قرارداد تأسیس ۱۳ نمایندگی دیگر در آمریکای شمالی و اروپا را امضا کرده است. شرکت موردبحث ادعا میکند بیش از ۲۵۰ نفر در این دو منطقه برای تأسیس نمایندگیهای جدید ابزار علاقه کردهاند. فیسکر انتظار دارد در سال ۲۰۲۴ بین ۲۰ تا ۲۲ هزار دستگاه خودروی اوشن را به دست مشتریان برساند.
شایان ذکر است این خودروساز با مگنا اشتایر برای تولید شاسیبلند اوشن قرارداد دارد و در سال قبل نیز ۱۰۱۹۳ دستگاه از این خودرو تولید شده هرچند تنها ۴۹۲۹ دستگاه به مشتریان تحویل داده شدهاند. خریداران مبلغ اکثر خودروهای تحویل نشده را پرداختهاند و گفته میشود این خودروها در سهماهه ابتدایی امسال به دست مشتریان میرسند. اگر فیسکر سرمایه لازم را به دست آورد به دنبال توسعه وانت برقی آلاسکا خواهد بود. فیسکر گفته است:
ما تولید این محصول را بزرگترین فرصت برای رشد و سوددهی میدانیم و بنابراین تیم داخلی شرکت روی آلاسکا تمرکز دارد
اما رویترز در خبری اختصاصی اعلام کرد فیسکر در حال گفتوگو با نیسان ژاپن برای همکاری است. درصورتیکه چنین توافقی نهایی شود نیسان به وانت برقی آلاسکا دسترسی خواهد داشت و در طرف مقابل هم فیسکر از برخی مشکلات مالی خود رها خواهد شد. بنا به گفته منابع ناشناس، این توافق میتواند این ماه نهایی شود هرچند برخی جزئیات هنوز در حال بررسی هستند. ظاهراً نیسان بیش از ۴۰۰ میلیون دلار روی پلتفرم وانت فیسکر سرمایهگذاری خواهد کرد تا آلاسکا با آغاز سال ۲۰۲۶ در یکی از کارخانههای این شرکت ژاپنی در آمریکا تولید شود. نیسان همچنین وانت برقی خود را بر اساس همین پلتفرم تولید خواهد کرد.
چند روز پیش سخنگوی فیسکر اعلام کرد درباره گمانهزنی رسانهها اظهارنظر نمیکند و مقامات نیسان هم واکنشی به این خبر نشان ندادهاند. تا قبل از انتشار گزارش رویترز ارزش سهام فیسکر حدود ۴۵ درصد کاهش یافته است. یکی از منابع مطلع گفته است اکثر بندهای مربوط به این قرارداد آماده شده و گفتوگو درباره برخی جزئیات باقی مانده ادامه دارد. همانطور که میدانید نیسان در سال ۲۰۱۰ هاچبک برقی لیف را عرضه کرد و اگرچه جزو اولین برندهای پیشتاز در عرضه چنین محصولاتی بوده اما در سالهای اخیر از رقبا عقب مانده است. همکاری با فیسکر میتواند به نیسان در تولید یک وانت برقی کمک کند.
گفتوگو با فیسکر در بحبوحه تغییراتی مهم در ساختار اتحاد با رنو صورت میپذیرد. سال پیش بود که این دو خودروساز ژاپنی و اروپایی جزئیات مربوط به بازنگری در همکاریهای خود را نهایی کردند و یکی از بندهای آن نیز داشتن ۱۵ درصد از سهام هریک بهصورت متقابل بود. اتحادتر محدودتر نیسان و رنو باعث حذف برخی محدودیتها میشود و فرصتهای جدیدی را برای ژاپنیها به منظور پیشبرد برنامههای خود در زمینه تولید خودروهای برقی بهصورت مستقل از رنو فراهم میسازد. اما در طرف مقابل باید گفت این همکاری شاید یک فرصت مناسب برای فیسکر باشد تا بتواند در دورانی که قیمت خودروهای برقی کاهش مییابد ادامه حیات داشته باشد. در ابتدا تقاضا برای شاسیبلند اوشن بالا بود اما با گذشت زمان این تب فروکش کرد. این خودروساز میگوید سرمایه فعلی شرکت پاسخگوی نیازهای کسبوکارش در یک سال آینده نخواهد بود و شاید بدون سرمایه لازم مجبور به کاهش تولید و تعدیل بیشتر نیروها شود. هنریک فیسکر گفته است تا زمانی که همکاری استراتژیک با برندی دیگر انجام نشود هیچ پولی را صرف توسعه پروژههای جدید نخواهد کرد.