نمایشگاه کتاب لندن


یکی از نمایشگاه‌های جذابی که از حدود ۵۰ سال قبل تا به امروز، هرسال برگزار می‌شود، نمایشگاه لندن است. این نمایشگاه نیز در زمینه معرفی و ارائه کتاب است و به‌عنوان رویدادی منحصربه‌فرد برای همه دوستداران کتاب و کتابداران محسوب می‌شود. بنابراین اگر شما...

یکی از نمایشگاه‌های جذابی که از حدود ۵۰ سال قبل تا به امروز، هرسال برگزار می‌شود، نمایشگاه لندن است. این نمایشگاه نیز در زمینه معرفی و ارائه کتاب است و به‌عنوان رویدادی منحصربه‌فرد برای همه دوستداران کتاب و کتابداران محسوب می‌شود. بنابراین اگر شما هم جزء علاقه‌مندان به این رویداد فرهنگی جهانی هستید، می‌توانید با تهیه‌ی بلیط ارزان هواپیما (https://www.alibaba.ir/cheap-ticket) به لندن سفر کنید و در این نمایشگاه جهانی شرکت کند.

نمایشگاه کتاب لندن
در عین حال جالب است بدانید که نمایشگاه لندن در روزهای ابتدایی که کار خود را آغاز کرده بود، فقط به‌عنوان بستری برای ناشران کوچک شناخته می‌شد که آثار خود را به نمایش بگذارند. اما بعد از گذران چندین سال، این نمایشگاه توانست به اعتبار و قدرت زیادی دست پیدا کند و حالا تبدیل به یک رویداد مهم بین‌المللی تبدیل شده است.
همچنین بعد از نمایشگاه فرانکفورت، به‌عنوان دومین نمایشگاه مهم کتاب در جهان به شمار می‌رود. به همین دلیل اگر قصد دارید در این نمایشگاه‌های فرهنگی بین‌المللی شرکت کنید، می‌توانید سفر چارتر به لندن یا فرانکفورت را انتخاب کنید تا سفری مقرون به‌صرفه به جذاب‌ترین همایش‌های فرهنگی را سپری کنید. در عین حال اگر دوست دارید قبل از این سفر، اطلاعات جامعی درباره نمایشگاه لندن به دست بیاورید، پیشنهاد می‌کنم تا پایان این صفحه همراه ما بمانید.

نمایشگاه لندن در چه تاریخی برگزار می‌شود؟

این نمایشگاه بزرگ بین‌المللی هرساله در ماه آوریل مصادف با فروردین- اردیبهشت برگزار می‌شود. همچنین جالب است بدانید که هرسال بیشتر از ۲۵ هزار ناشر، نویسنده، مترجم، کتاب‌فروش و مسئولان کتابخانه‌های گوناگون جهان در آن حاضر می‌شوند. علاوه بر آن نمایشگاه لندن در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو شد. برگزارکنندگان این نمایشگاه در سال ۲۰۲۱ و بعد از اینکه بیماری شدت خود نسبت به گذشته از دست داد، اما هنوز هم وجود داشت، آن را در قالب رویدادی سه‌روزه و مجازی برگزار کردند. اما در حال حاضر که روزهای کرونایی را پشت سر گذاشتیم، نمایشگاه به روند عادی و حضوری خود بازگشته و در روزهای ۵ تا ۷ آوریل (۱۶ تا ۱۸ فروردین) در هتل المپیای لندن برگزار شده است.

تفاوت نمایشگاه لندن و نمایشگاه کتاب تهران

نمایشگاه کتاب لندن
به احتمال زیاد شما هم به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رفتید و با روند کاری آن آشنا هستید. در این نمایشگاه همه افراد حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای، دانشجویان، دانش آموزان و همه افراد جامعه امکان حضور دارند. همچنین می‌توانند به تعداد محدود یک یا دو کتاب و نسخه‌های محدود خرید کنند. همین مسئله تفاوت جالبی است که بین نمایشگاه تهران و لندن وجود دارد.
به عبارت دیگر اگر قصد دارید با استفاده از بلیط ارزان هواپیما به لندن سفر کنید و در این همایش جهانی شرکت کنید، بهتر است بدانید که این نمایشگاه فقط برای فعالان صنعت کتاب برپا می‌شود. به همینت دلیل افراد غیرحرفه‌ای و خارج از این صنعت نمی‌توانند در آنجا تعداد محدودی کتاب در نسخه‌های محدود خرید کنند.
نکته جالب دگر در تفاوت این دو نمایشگاه این است که در نمایشگاه تهران شکل فیزیکی کتاب به نمایش گذاشته می‌شود. هرکدام از بازدیدکنندگان می‌توانند کتاب را ورق بزنند و بخش‌هایی از آن را به‌راحتی مطالعه کنند. اما در نمایشگاه‌های بین‌المللی دیگری مانند لندن و فرانکفورت، به حقوق ناشران و نویسندگان به شکل دقیقی اهمیت داده می‌شود. همین مسئله باعث شده که کتاب فیزیکی در اختیار بازدیدکنندگان قرار نگیرد.
علاوه بر آن، به جای تک فروشی نسخه‌های کتاب، حق انتشار یا ترجمه آن‌ها به فروش می‌رسد. حاضران در این نمایشگاه از افراد حرفه‌ای و فعال در این صنعت هستند و با توزیع‌کنندگان کتاب‌ها قرارداد می‌بندند تا انتشار آن‌ها را بر عهده بگیرند.

پرداخت حق بازدید در نمایشگاه لندن

همه ما زمانی که به نمایشگاه بین‌المللی کتاب در تهران می‌رویم، هزینه‌ای بابت حق ورود و بازدید پرداخت نمی‌کنیم. اما در صورتی که قصد داشته باشید که سفر چارتر به این شهر را انتخاب کنید و از این نمایشگاه بازدید کنید، باید هزینه ورودی بپردازید. البته این هزینه در سال‌های مختلف، متفاوت است، اما حداقل حق بازدید از این نمایشگاه مبلغی معادل با ۳۵ پوند است. در عین حال اگر بخواهید در کنفرانس‌های نمایشگاه شرکت کنید، هزینه آن به‌طور متوسط ۳۰۰ پوند است. تمام این عوامل و تفاوت‌ها باعث می‌شوند که نمایشگاه لندن کاملا تخصصی و حرفه‌ای باشد و افراد عام و آماتور جامعه در آن شرکت نکنند.

حضور کامل بخش خصوصی در نمایشگاه لندن

یکی دیگر از نکات قابل توجه درباره این نمایشگاه، این است که برگزارکنندگان آن صرفا از بخش خصوصی هستند و دولت دخالتی در برگزاری این همایش بزرگ ندارد. این در حالی است که نمایشگاه بین‌المللی تهران با بودجه دولتی تشکیل می‌شود.

ممکن است برای شما هم سوال باشد که هزینه برگزاری نمایشگاه لندن از چه منبعی تهیه می‌شود. باید گفت که درآمد این نمایشگاه از محل فروش بلیط و کنفرانس‌های آن تهیه می‌شود. در عین حال بقیه هزینه هم از محل اجاره فضا و غرفه به ناشران و گرفتن درصدی از قرارداد به دست می‌آید.

هر کتابی در این نمایشگاه وجود دارد

نمایشگاه کتاب لندن

برگزارکنندگان نمایشگاه لندن اجازه ورود تمام ناشران و حضور تمام کتاب‌ها بدون سانسور را فراهم کردند. بنابراین در این زمینه محدودیت، کنترل و نظارتی وجود ندارد. در عین حال کشور ایران و ناشران ایرانی هم می‌توانند غرفه مختص خود داشته و کتاب‌های نشرشده را در این نمایشگاه ارائه کنند. همچنین کنفرانس‌ها و اجلاس هم با هر مبحثی امکان‌پذیر است و در این زمینه هم نظارت و نقد و بررسی وجود ندارد. به همین دلیل همه متخصصین می‌توانند مباحث علمی مدنظر خود را بدون محدودیت برگزار کنند.

نمایشگاه لندن هرساله پذیرای بیشتر از ۲۰۰۰۰ متخصص و ناشر در زمینه کتاب است. نمایشگاهی که از سال ۱۹۷۱ فعالیت خود را در خیابان آکسفورد آغاز کرده و مکانی برای حضور تمام ناشران، کتابداران و فعالان در این صنعت است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جاهای دیدنی املش ، بهشت گیلان