رهبران لاکهیدمارتین که صنعت هوایی آمریکا را تغییر دادند!/ عکس


در طول سال ها، لاکهید مارتین که در ابتدا دو لاکهید و مارتین بود، دو شرکتی که در سال ۱۹۹۵ با هم ادغام شدند، در پاسخ به قراردادهای متعدد با دولت ایالات متحده، هواپیمای نمادینی تولید کرده است. این طیف از هواپیماهای ترابری تا هواپیماهای استراتژیک که در استراتوسفر پرواز می کنند را شامل می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تا به امروز، این شرکت هواپیماهای مهمی برای نیروی هوایی ایالات متحده (USAF)، نیروی دریایی ایالات متحده (USN)، نیروی تفنگدار ویژه دریایی ایالات متحده (USMC)و حتی آژانس اطلاعات مرکزی (CIA) تولید می کند. در برهه ای از زمان، لاکهید هواپیماهای تجاری نیز تولید کرد، از جمله لاکهید Lockheed Constellation و L – ۱۰۱۱ TriStar، یک هواپیمای دو راهرویی سه موتوره که مستقیماً با DC – ۱۰ ساخت مک دانل داگلاس رقابت می کرد.

براساس گزارش روزیاتو، با این حال هواپیماهای نظامی محصول همیشگی بخش هوافضای این شرکت باقی مانده اند که برخی از نمادین ترین و مهم ترین هواپیماهای نظامی در تاریخ هوانوردی رزمی را تولید کرده است.

رهبران لاکهیدمارتین که صنعت هوایی آمریکا را تغییر دادند!/ عکس

۱- لاکهید مارتین C – ۵

  • نام مستعار: گلکسی
  • توسعه یافته از: CX – HLS (طرحی موقتی از نیروی هوایی ایالات متحده)
  • اولین پرواز: ژوئن ۱۹۶۸
  • ورود به خدمت: ژوئن ۱۹۷۰

لاکهید مارتین C – ۵ که توسط لاکهید طراحی شده بود، پاسخ این شرکت به درخواست سیستم نیروی هوایی ایالات متحده برای ارائه پیشنهادات در زمینه یک سیستم لجستیک آزمایشی – سنگین باری (CX – HLS) بود که در دسامبر ۱۹۶۴ اعلام شد. براساس سند فرماندهی تحرک هوایی نیروی هوایی ایالات متحده، لاکهید پیشنهاد خود را در آوریل ۱۹۶۵ ارائه کرد و نیروی هوایی در سپتامبر همان سال این طرح را بر پیشنهاد بوئینگ در سپتامبر همان سال ارجحیت داد.

براساس گزارش نیروی هوایی ایالات متحده، در حالی که لاکهید اولین C – ۵ را در سال ۱۹۷۰ تحویل داد، فرماندهی تحرک هوایی در سال ۱۹۸۹ شروع به بررسی تلاش های نوسازی کرد. بعدها موتورهای جنرال الکتریک (GE)TF – ۳۹ با موتورهای GE CF۶ جایگزین شدند که نیروی رانش بیشتری را ارائه می دادند که منجر به چرخش تیک آف کمتری شده و قابلیت حمل بار آن را افزایش داد. آخرین نسخه از C – ۵ با نام C – ۵ M Super Galaxy تولید می شود.

رهبران لاکهیدمارتین که صنعت هوایی آمریکا را تغییر دادند!/ عکس

۲- لاکهید مارتین اف -۲۲

  • نام مستعار: رپتور
  • سازنده: لاکهید مارتین YF – ۲۲
  • اولین پرواز: سپتامبر ۱۹۹۷
  • ورود به خدمت: دسامبر ۲۰۰۵

لاکهید مارتین توسعه اف -۲۲ را بعد از آن آغاز کرد که پس از انتشار برنامه جنگنده تاکتیکی پیشرفته (ATF)توسط نیروی هوایی در دهه ۱۹۸۰، تولید نسخه ای به نام YF-22 آغاز شده و در نهایت با پیروزی لاکهید در این رقابت در سال ۱۹۹۱ به نتیجه رسید. مراسم رونمایی شش سال بعد و با اولین پرواز اف-۲۲ در سپتامبر ۱۹۹۷ برگزار شد.

براساس گزارش موزه ملی نیروی هوایی، اف -۲۲ توسط سه شرکت بوئینگ (بال ها و بدنه عقب)، لاکهید مارتین (بدنه جلو و مونتاژ)و پرت اند ویتنی (موتورها)ساخته شد و این سه شرکت بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۱ حدود ۱۸۳ فروند اف -۲۲ تحویل دادند. در اوت ۲۰۲۳، یکی از مقامات لاکهید مارتین به دیفنس وان گفت که اف -۲۲ ها تا زمانی که جنگنده نسل بعدی سلطه هوایی (NGAD) از راه برسد، در سرویس باقی خواهند ماند.

رهبران لاکهیدمارتین که صنعت هوایی آمریکا را تغییر دادند!/ عکس

۳- لاکهید مارتین U – ۲

  • لقب: بانوی اژدها
  • اولین پرواز: اوت ۱۹۵۵
  • ورود به خدمت: ژوئیه ۱۹۵۶
  • توسعه یافته از: CL – ۲۸۲

نیروی هوایی ایالات متحده مدعی است که U – ۲ A اولین پرواز خود را در اوت ۱۹۵۵ انجام داده و پروازهای اولیه بر فراز اتحاد جماهیر شوروی از دهه ۱۹۵۰ آغاز شد، زمانی که U – ۲ شروع به ارائه اطلاعات حیاتی در مورد رقیب اصلی آمریکا در طول جنگ سرد کرد. این هواپیما همچنین مقصر آغاز بحران موشکی کوبا بود زیرا انباشت تسلیحات شوروی در کوبا را فاش کرد.

نیروی هوایی تصریح کرده که از سال ۱۹۹۴، پنج سال پس از تحویل نهایی U – ۲، بیش از ۱.۷ میلیارد دلار در مدرن سازی این هواپیما سرمایه گذاری شده است. به عنوان مثال، لاکهید مارتین اعلام کرده که هواپیمای U – ۲ اولین پرواز خود پس از برنامه Avionics Tech Refresh (ATR) سپتامبر ۲۰۲۳ انجام داد.

رهبران لاکهیدمارتین که صنعت هوایی آمریکا را تغییر دادند!/ عکس

۴- لاکهید مارتین اف -۳۵

  • نام مستعار: لایتنینگ ۲
  • توسعه یافته از: لاکهید مارتین X – ۳۵
  • اولین پرواز: دسامبر ۲۰۰۶
  • ورود به سرویس: جولای ۲۰۱۵

اف -۳۵ تازه ترین جنگنده ای است که توسط سه بخش ارتش ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد و این هواپیما اساساً جایگزین هواپیمای اف -۱۶ و Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II شد. این جنگنده نسل پنجم از برنامه جنگنده تهاجمی مشترک (JSF)که در سال ۲۰۰۱ اعلام شد، متولد شد.

X – ۳۵ لاکهید مارتین در این برنامه با بوئینگ X – ۳۲ رقابت می کرد در حالی که بوئینگ نیز با ارائه طرحی برای برنده شدن در این قرارداد تلاش می کرد. بوئینگ دو فروند X – ۳۲ ساخت: X – ۳۲ A و X – ۳۲ B که هر کدام یک هدف متفاوت را دنبال می کردند، جایی که اولی قابلیت های عمومی یک جت را نشان می داد، در حالی که دومی قابلیت های برخاست و فرود کوتاه داشت.

با این وجود، لاکهید مارتین برنده این قرارداد شد و این شرکت تاکنون حدود ۱,۰۰۰ فروند اف -۳۵ تولید کرده است. زمانی که این شرکت اولین جنگنده اف -۳۵ لایتنینگ ۲ را به نیروی هوایی بلژیک تحویل داد، اعلام کرد که بیش از ۹۸۰ جنگنده از این نوع را تا دسامبر ۲۰۲۳ تحویل داده است.

رهبران لاکهیدمارتین که صنعت هوایی آمریکا را تغییر دادند!/ عکس

۵- لاکهید مارتین SR – ۷۱

  • نام مستعار: بلک برد
  • توسعه یافته از : Lockheed Martin A – ۱۲
  • اولین پرواز: دسامبر ۱۹۶۴
  • ورود به خدمت: ژانویه ۱۹۶۶

شکی نیست که SR – ۷۱ که با نام “بلک برد” شناخته می شود، یکی از مهم ترین، نمادین ترین و پیشرفته ترین هواپیماهایی است که تاکنون برای پرواز در آسمان، چه نظامی و چه تجاری ساخته شده است. اولین پرواز این هواپیما در دسامبر ۱۹۶۴ رخ داد و بلک برد تنها دو سال بعد وارد خدمت شد.

در حالی که ارتباط مستقیمی با توسعه SR – ۷۱ نداشت، U-2 باعث توسعه بلک برد شد، به ویژه اینکه U-2 همان هواپیمایی بود که توسط شوروی ساقط شد. به این ترتیب، “لیدی برد” که حالا یک ضعف آشکار داشت، باید با چیزی سریع تر و نوآورانه تر جایگزین می شد.

رهبران لاکهیدمارتین که صنعت هوایی آمریکا را تغییر دادند!/ عکس

بنابراین A – ۱۲ به وجود آمد که اولین پرواز خود را در آوریل ۱۹۶۲ انجام داد. A-12 تک سرنشینه به گونه ای طراحی شده بود که برای یک فرد اضافی، افسر سیستم های شناسایی، مناسب باشد، در حالی که سوخت بیشتری نیز حمل می کرد، در نهایت به SR – ۷۱ تبدیل شد و بیش از دو سال بعد برای اولین بار پرواز کرد.

ویژگی های بلک برد به خوبی شناخته شده است، اما یکی از باورنکردنی ترین کارهایی که یک خلبان با SR – ۷۱ انجام داد، در آخرین پرواز آن بود که تنها در ۶۷ دقیقه از لس آنجلس تا واشنگتن پرواز کرد. این هواپیما پس از این پرواز برای همیشه در مجموعه هوافضای اسمیتسونین پارک شد.

در مقام مقایسه، پرواز UA۲۴۱۱ خطوط هوایی آمریکا بین فرودگاه بین المللی لس آنجلس (LAX) و فرودگاه بین المللی دالس واشنگتن (IAD) که چند هفته قبل با بوئینگ ۷۸۷ انجام شد، معمولاً حدود چهار ساعت طول می کشد.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1882826

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی