چه غذاهایی را نباید با هم بخوریم | این 13 خوراکی با هم ناسازگارند


چه غذاهایی را نباید با هم بخوریم | این 13 خوراکی با هم ناسازگارند

چه غذاهایی را نباید با هم بخوریم؟ غذاهای ممنوعه که با هم تداخل غذایی خطرناک دارند کدامند؟ چی را با چی نخوریم؟ این‌ها سوالاتی هستند که معمولا ذهن افراد، به‌خصوص آن‌هایی که معده حساسی دارند یا مادران باردار و شیرده را به خود مشغول...

چه غذاهایی را نباید با هم بخوریم؟ غذاهای ممنوعه که با هم تداخل غذایی خطرناک دارند کدامند؟ چی را با چی نخوریم؟ این‌ها سوالاتی هستند که معمولا ذهن افراد، به‌خصوص آن‌هایی که معده حساسی دارند یا مادران باردار و شیرده را به خود مشغول می‌کند. مثلا از قدیم درباره عوارض خوردن خربزه با عسل بسیار صحبت شده اما دلیل آن را می‌دانید؟ در این مقاله مجله فیدیلیو به شما می‌گوییم که غذاهای ناسازگار با هم از نظر طب سنتی کدامند و چی را با چی نخوریم.

لیست خوراکی‌هایی که نباید با هم بخورید

به گفته آیورودا، یک روش پزشکی باستانی هند، ترکیبات غذایی خاصی وجود دارد که باید از آن‌ها اجتناب کنید زیرا می‌توانند باعث تاخیر در هضم، گاز و نفخ معده شوند. در برخی موارد گفته می‌شود که ترکیبات غذایی حتی ممکن است باعث ایجاد سموم در بدن شود و بیش از آنکه مفید باشد، ضرر داشته باشد. اما چه غذاهایی را به خاطر تداخل و ناسازگاری با هم نباید بخوریم؟ در ادامه این مقاله به خوراکی‌هایی که خوردن آن‌ها با هم ممنوع است می‌پردازیم.

۱- شیر و موز

شاید جالب باشد ولی شیر و موز جزو خوراکی‌های ناسازگار با هم هستند. اگر معده حساسی داشته باشید، احتمالا بعد از خوردن ترکیب شیر و موز، دچار نفخ معده می‌شوید. این موضوع به خاطر دیر‌هضم بودن این نوشیدنی محبوب و پرطرفدار است. علاوه بر این، توصیه می‌شود شیر موز را قبل خواب نخورید چون باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شود.

در ضمن اگر اختلالات سلامتی مثل آلرژی، سرفه، گرفتگی سینوس‌ها و سرماخوردگی دارید، خوردن شیرموز می‌تواند روند درمان را طولانی‌تر کرده یا شرایط را وخیم‌تر کند. زمان متفاوت هضم موز و شیر، حتی در برخی مواقع می‌تواند موجب تولید مواد سمی در بدن شود. هر چند هر دو این مواد غذایی، جزو خوراکی‌های سالم هستند اما ترکیب آن‌ها خطراتی برای سلامتی به همراه دارد.

چه غذاهایی را نباید با هم بخوریم | این 13 خوراکی با هم ناسازگارند

۲- شیر و ماهی

احتمالا شنیده‌اید که خوردن شیر یا ماست با ماهی، موجب بروز بیماری برص یا پیسی می‌شود. در این بیماری، رنگ‌دانه‌های پوست از بین می‌روند و رنگ پوست، سفید می‌شود. البته هنوز ثابت نشده است که دلیل اصلی این بیماری خوردن شیر و ماهی باشد. اما ترکیب لبنیات و غذاهای دریایی از جمله ماهی، مخصوصا برای کسانی که معده حساس به لاکتوز دارند، احتمال بروز حالت تهوع، دل درد و خارش را به همراه دارد.

دلیل این موضوع این است که ماهی پروتئین حیوانی دارد و اگر این پروتئین، با پروتئین شیر ترکیب شود، باعث ایجاد عدم تعادل می‌شود. علاوه بر این، ماهی دارای اثر گرمایی است که اگر با شیر مخلوط شود باعث بروز ناراحتی معده و نفخ می‌شود و برخی مواقع حساسیت‌های پوستی را به همراه می‌آورد.

چه غذاهایی را نباید با هم بخوریم | این 13 خوراکی با هم ناسازگارند

۳- نوشیدنی‌های گازدار و قهوه

قطعا نوشابه را با قهوه ترکیب و سرو نمی‌کنید ولی اگر به همراه غذا نوشابه یا نوشیدنی‌های گازدار بخورید و بلافاصله، دسر را با قهوه سرو کنید، یا دسری میل کنید که در ترکیب آن قهوه هم به کار رفته است، در معده ترکیب خطرناکی تشکیل می‌شود.

ترکیب نوشابه و قهوه در دستگاه گوارش، باعث ایجاد نوعی کف فرّار می‌شود که اسیدیته زیادی تولید می‌کند. اگر این اشتباه غذایی را انجام دهید، ممکن است دچار عصبانیت، تندمزاجی، معده ‌درد و سوءهاضمه شوید.

۴- لبنیات و نوشابه

چی با چی نخوریم؟ اگر غذاهایی که حاوی شیر، خامه یا لبنیات هستند، مثل انواع دسر یا سوپ‌های خامه‌ای یا حتی کیک‌های تولد را با نوشیدنی‌های گازدار یا نوشابه بخورید، محیط معده بسیار اسیدی می‌شود و این موضوع به معده درد، رفلاکس معده و سوء‌هاضمه منجر خواهد شد.

۵- ماست و اسفناج

«بورانی اسفناج» معروف‌ترین غذایی است که با ترکیب ماست و اسفناج درست می‌شود. در وهله اول، ترکیب ماست و اسفناج، باعث کاهش خواص هم ماست و هم اسفناج می‌شود.

علاوه بر این، این ترکیب در دراز‌مدت، باعث ایجاد سنگ کلیه خواهد شد. دلیل آن، این است که «اسید اگزالیک» اسفناج و کلسیم ماست با هم ترکیب می‌شود و کلیه را مستعد ابتلا به سنگ کلیه می‌کند.

۶- غلات با شیر و آب پرتقال

ترکیب غلاتی مثل جو دو سر، چاودار، جو پرک، بلغور گندم و … با شیر و آب پرتقال، برای خیلی‌ها، یک صبحانه کامل محسوب می‌شود. ولی بد نیست بدانید شیر حاوی کازئین و آب پرتقال، حاوی اسید بوده و ترکیب آنها با لبنیات، باعث انعقاد لبنیات می‌شود. علاوه بر این، شیر و آب پرتقال، آنزیم‌های غلات نشاسته‌ای را از بین می‌برد. بنابراین خوردن آبمیوه را به یک ساعت قبل یا بعد از غلات و شیر، موکول کنید.

۷- خربزه و عسل

ترکیب خطرناک خربزه و عسل، از قدیم مشهور بوده است. دلیل این ترکیب، دیر‌هضم بودن خربزه و عسل است. البته نگران نباشید، این ترکیب باعث مرگ نمی‌شود اما برخی افراد دچار انقباضات قولنجی شدید می‌شوند. علاوه بر این، خوردن خربزه و عسل در طب سنتی، به خاطر گرم بودن طبع هر دو، باعث به هم خوردن تعادل طبع می‌شود و اگر این تعادل به هم بخورد، اختلالات سلامتی و گوارشی مثل دل درد، حالت تهوع، سر درد و … را به همراه خواهد داشت.

چه غذاهایی را نباید با هم بخوریم | این 13 خوراکی با هم ناسازگارند

۸- میوه و وعده غذای اصلی

از خوردن میوه همراه با وعده‌های غذایی یا بلافاصله بعد از غذا خودداری کنید چون میوه‌ها سرعت هضم بالایی دارند ولی بدن برای هضم مواد غذایی سنگین مثل کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها به زمان زیادتری نیاز دارد. بنابراین در صورت باقی ماندن قند میوه در معده، تخمیر اتفاق می‌افتد و موجب دل درد می‌شود.

۹- عسل و آب جوش یا چای داغ

عسل یک ماده غذایی بسیار مفید برای سلامت و درمان بسیاری از بیماری‌ها است ولی ترکیب چای داغ یا آب داغ با عسل، خواص آن را نه تنها از بین می‌برد، بلکه مواد سمی را تولید می‌کند. دمای بالای عسل منجر به تولید و فعال شدن سمی به نام «HMS» می‌شود که اثر فوری ندارد ولی به مرور زمان در کبد ته‌نشین می‌شود و سلامت فرد را با خطر جدی مواجه می‌کند.

بنابراین عسل را تنها می‌توانید با مایعاتی که دمای آنها زیر ۳۰ درجه سانتی‌گراد (گرم یا ولرم) است، ترکیب و سرو کنید.

۱۰- حلیم، روغن و شکر زیاد

اگر سوال شما هم این است که حلیم را با چه چیزی نخوریم باید بگوییم که مصرف هلیم با شکر و روغن حیوانی یا کره زیاد، باعث تحریک معده، اضافه وزن و عطش شدید می‌شود. مخصوصا در ماه رمضان برای جبران بی‌آبی بدن، این تشنگی را باید با نوشیدن مقادیر زیاد آب و نوشیدنی‌های سرد جبران کنید.

اما متاسفانه این کار منجر به رقیق شدن شیره معده و تاخیر در هضم غذا می‌شود. در نتیجه بدن دچار نفخ معده و سایر ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

البته مصرف انار و حلیم هم جزو ترکیبات ناسازگار و خطرناک به حساب می‌آید. این ترکیب باعث گرفتگی در مویرگ‌ها می‌شود. سرکه و حلیم هم در لیست ترکیبات خطرناک برای سلامتی قرار دارند.

۱۱- تخم مرغ و سیب زمینی

تخم مرغ را با چی نخوریم؟ سیب زمینی و تخم مرغ در بسیاری از غذاها مثل سالاد الویه، کتلت و … ترکیب جدا نشدنی به حساب می‌آیند ولی سیب زمینی حاوی مواد معدنی است که در جذب آهن و کلسیم موجود در تخم مرغ ایجاد اختلال می‌کند.

بنابراین پختن غذاها بر اساس این دو ماده اشتباه است. علاوه بر این، تخم مرغ و سیب زمینی در صورتی که با هم مصرف شوند، به سختی جذب می‌شوند و عمل هضم غذا را مختل می‌کنند.

۱۲- دوغ با خربزه و طالبی

طالبی و خربزه جزو میوه‌های شیرین و با طبع گرم هستند که خوردن آنها با لبنیات چرب و پروتئین بالا و نوشیدنی‌ها و مایعات دیگر به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. چون خربزه و طالبی جزو میوه‌های زود‌ هضم هستند و عوارض خوردن خربزه با دوغ یا ماست و لبنیات دیگر این است که این ترکیب، معده را سنگین می‌کند و هضم آن برای معده کار آسانی نیست، بنابراین ممکن است دچار دل درد و نفخ شوید.

۱۳- قارچ با تخم مرغ

قارچ را با چه چیزی نخوریم؟ تخم مرغ با قارچ جزو غذاهای ناسازگار با هم در طب سنتی است. این ترکیب باعث ایجاد بلغم و رسوب در دیواره رگ‌ها می‌شود. علاوه بر این، نباید قارچ و تخم مرغ را دوباره گرم کنید چون پروتئین‌های قارچ و تخم مرغ، خیلی زود فاسد می‌شوند و اگر دوباره آنها را گرم کنید و حرارت ببینند، باعث ایجاد سم در بدن می‌شوند.

سوالات متداول

تداخل غذایی خطرناک چه خطراتی را به دنبال دارد؟

خوردن مواد غذایی ناسازگار با هم در طب سنتی یا در پزشکی مدرن، می‌تواند عوارض زیادی برای بدن به همراه داشته باشد. البته معمولا این تداخل‌‌های غذایی ناسازگار بلافاصله عارضه حادی را بروز نمی‌دهند اما در صورت تداوم و در بلند مدت اثر خود را بر بدن به جای می‌گذارند.

مشکلاتی مثل یبوست، سوء‌هاضمه، حالت تهوع، سنگ کلیه، مشکلات پوستی و … از اختلالات سلامتی متداول در صورت رعایت نکردن قانون غذاهای ناسازگار اتفاق می‌افتد.

غذاهای ممنوعه شامل چه مواردی هستند؟

علاوه بر ترکیباتی که در بالا به آنها اشاره شد، می‌توانید یک جدول غذاهای ناسازگار درست کنید و ترکیبات زیر را هم در آن قرار دهید و از مصرف همزمان آنها بپرهیزید:

  • کله پاچه و انگور: تشدید مزاج سرد و تر و احتمال کاهش حافظه، نفخ شکم، سینوزیت، دردهای مفصلی و افزایش ترشحات واژینال
  • ماست و پنیر: افزایش رطوبت و سردی مزاج و بروز لک و پیس صورت
  • شیر و ترشی و میوه‌ها: انجماد شیر در معده
  • انواع لبنیات با گوجه فرنگی: برگشت اسید معده و سوزش معده
  • ماست و تربچه: ایجاد نفخ و قولنج
  • پنیر و بادام: ایجاد سنگ کلیه و مثانه
  • ماهی و تخم‌مرغ: اختلاف مزاج و بروز بیماری‌هایی مثل بواسیر، قولنج، نقرس، دندان درد
  • ماهی و مرغ: تولید سودا و بروز بیماری‌هایی مثل یبوست، تغییر خلق و خو و افسردگی
  • برنج و سرکه: ایجاد نفخ و سنگینی معده
  • برنج و ماست: ایجاد نفخ و قولنج

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم برخی مواد غذایی با هم ناسازگارند و باعث ایجاد مشکل در سلامتی می‌شوند؛ شاید کمتر کسی به ترکیب مضر شیرموز دقت کرده باشد و سیب زمینی و تخم مرغ هم که یک غذای محبوب در اغلب شهرهای ایران است. شما چه خوراکی‌هایی را نمی‌توانید با هم میل کنید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و خوانندگان فیدیلیو در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر نیکی کریمی که شبیه مادرش است را دیده اید؟