پردازنده‌های Ryzen 9000 به لطف معماری Zen 5 بی‌رقیب خواهند بود


پردازنده‌های Ryzen 9000 به لطف معماری Zen 5 بی‌رقیب خواهند بود

AMD از مدت‌ها قبل بر روی توسعه پردازنده‌های نسل جدید Ryzen 9000 با معماری هسته Zen 5 تمرکز کرده است. بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، به نظر می‌رسد که این پردازنده‌های جدید آن‌قدر قدرتمند خواهند بود که CPUهای نسل پانزده اینتل یعنی Arrow Lake در...

AMD از مدت‌ها قبل بر روی توسعه پردازنده‌های نسل جدید Ryzen 9000 با معماری هسته Zen 5 تمرکز کرده است. بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، به نظر می‌رسد که این پردازنده‌های جدید آن‌قدر قدرتمند خواهند بود که CPUهای نسل پانزده اینتل یعنی Arrow Lake در مقابل آن‌ها به راحتی شکست خواهند خورد.

شایعات و گزارش‌های متعددی منتشر شده است که نشان می‌دهند پردازنده‌های Ryzen 9000 شرکت AMD به لطف معماری هسته Zen 5 خود می‌توانند به راحتی رقبای نسل پانزده (Arrow Lake) ساخت اینتل را مغلوب کنند.

پردازنده‌های Ryzen 9000 به لطف معماری Zen 5 بی‌رقیب خواهند بود

به گفته یکی از افشاگران شناخته شده دنیای سخت‌افزار، هسته‌های Zen 5 توانسته‌اند تا 40 درصد سریع‌تر از هسته‌های Zen 4 ظاهر شوند. وی مدعی شده که این رقم در پنجمارک عدد صحیح SPEC به دست آمده است.

البته باید خاطرنشان کرد که حتی در صورت صحیح بودن این ادعا و پیشرفت 40 درصدی پردازنده‌های سری Granite Ridge AMD در محاسبات مرتبط با اعداد صحیح، نباید در انتظار این میزان پیشرفت در IPC (دستورالعمل در هر سیکل) باشیم.

پردازنده‌های Ryzen 9000 به لطف معماری Zen 5 بی‌رقیب خواهند بود

به عبارت ساده‌تر، عملکرد پردازنده در بار کاری واقعی با المان‌های گوناگونی همچون حافظه، پیش‌بینی شاخه (Branch Prediction)، نقطه شناور (Floating Point) و سایر دستورالعمل‌ها محدود می‌شود.

شکست اینتل در میدان رقابت با AMD؟

بر اساس آنچه گفته شد، میانگین بهبود IPC برای پردازنده‌های مجهز به معماری هسته Zen 5 سری Ryzen 9000 احتمالاً چیزی بین 15 تا 20 درصد خواهد بود.

پردازنده‌های Ryzen 9000 به لطف معماری Zen 5 بی‌رقیب خواهند بود

به گزارش Hardwaretimes، افشاکننده دیگری نیز مدعی شده که پردازنده‌های سری Granite Ridge به طور قابل توجهی سریع‌تر از پردازنده‌های نسل پانزده Arrow Lake اینتل عمل می‌کنند. این بدان معناست که پردازنده‌های نسل چهارده اینتل (سری Raptor Lake-R) هیچ حرفی برای گفتن در مقابل محصولات جدید AMD نخواهد داشت. فاصله بین Ryzen 9000 و Ryzen 7000 نیز بسیار چشمگیر اعلام شده است.

اولین پردازنده‌های هیبریدی AMD

پردازنده‌های لپ‌تاپی Strix Point را می‌توان اولین پردازنده‌های هیبریدی واقعی AMD توصیف کرد که ترکیبی از معماری هسته Zen 5 و Zen 5c را به همراه خواهند داشت.

در همین رابطه بخوانید:

- نسخه اینتل پیچیده شد؛ پردازنده‌های Ryzen 9000 در عملکرد تک هسته‌ای غوغا می‌کنند

انتظار می‌رود که این پردازنده‌های لپ‌تاپ در بارهای کاری مختلف مانند محاسبات، هوش مصنوعی و گیمینگ در حد و اندازه مجموعه Meteor Lake از خانواده Core Ultra اینتل ظاهر شوند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

درمان تبخال تناسلی: 12 درمان خانگی تبخال تناسلی زنان و مردان