تلاش آرامکو عربستان برای رسیدن به قله هوش مصنوعی


تلاش آرامکو عربستان برای رسیدن به قله هوش مصنوعی

آرامکو عربستان پیشتاز سرمایه گذاری صنعت نفت در هوش مصنوعی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، این واقعیت اخیراً در گزارشی توسط گلوبال دیتا اعلام شد و همچنین نشان می‌دهد این شرکت بزرگ سعودی سرمایه‌گذاری زیادی روی انواع فناوری‌های پیشرفته انجام می‌دهد. زیرا در آینده رقابت در این عرصه مهم خواهد بود.

گلوبال دیتا در گزارش خود با اشاره به اینکه آرامکو عربستان در سال گذشته 3.5 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرده است، افزود این شرکت در 250 حوزه نوآوری از جمله، علاوه بر هوش مصنوعی، فناوری هواپیماهای بدون سرنشین، روباتیک و وسایل نقلیه الکتریکی فعال است.

در مورد خود هوش مصنوعی، این فناوری در زمینه هایی مانند اکتشاف نفت، نظارت بر خطاها و تشخیص تهدیدات سایبری به کار گرفته شد. از یک طرف، این به واهدی در مورد تطبیق پذیری هوش مصنوعی می افزاید که باعث محبوبیت فزاینده آن در بخش فناوری اطلاعات می شود.

از سوی دیگر، اطلاعات حاکی از آن است که آرامکو فعالانه در حال کار بر روی دستیابی به نوع جدیدی از مزیت رقابتی است: یک مزیت مبتنی بر فناوری. البته این شرکت سعودی در این زمینه تنها نیست. نفت و گاز، در حالی که به طور سنتی در پذیرش فناوری های نوظهور کند است، اخیراً بسیار سریع حرکت کرده است.

گلوبال دیتا گزارش می دهد که آرامکو یک اکوسیستم نوآوری دیجیتال به نام SAIL یا آزمایشگاه نوآوری تسریع شده عربستان را راه اندازی کرده است تا با سایر نهادها، از جمله سازمان های دولتی و استارت آپ ها، "برای تقویت توسعه محصولات نوآوری دیجیتال" همکاری کند.

آرامکو همچنین روی فناوری‌های آینده‌نگر شرط ‌بندی می‌کند. این شرکت از نزدیک اکوسیستم استارتاپی را زیر نظر دارد و در گذشته اخیر در چندین شرکت مانند Pragmatic که تراشه‌های نیمه‌رسانای انعطاف‌پذیر را توسعه می‌دهد و Sunrate، یک شرکت فین‌تک، سرمایه‌گذاری کرده است.

به نظر می رسد آرامکو به طور خاص و عربستان سعودی به طور کلی تلاش می کنند کاری را انجام دهند که امارات با ساخت و ساز به عنوان یک استراتژی تنوع بخشی برای کاهش وابستگی تقریباً انحصاری درآمد خود به نفت خام انجام داد.

اینکه هوش مصنوعی، ربات‌ها و بقیه فناوری‌های جدیدی که از استارت‌آپ‌ها و میدان فناوری بزرگ بیرون می‌آیند، می‌توانند برای افزایش تولید نفت نیز مورد استفاده قرار گیرند، باید یک امتیاز بسیار خوشایند باشد.

به گفته Evercore ISI، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها می‌توانند هزینه‌های صنعت شیل را در سال جاری به طور چشمگیری کاهش دهند.

جیمز وست، تحلیلگر Evercore در ماه مارس به بلومبرگ گفت: «صرفه جویی قابل توجهی در هزینه، حداقل دو رقمی، اما احتمالاً بین 25 تا 50 درصد از هزینه ها در سناریوهای خاص، وجود خواهد داشت. | بازار نفت گاز پتروشیمی

منبع : بورس انرژی
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تغییر در قیمت خودروها از بازار آزاد تا نمایندگی