موتور دیزل با بهترین راندمان در تاریخ توسط مهندسان چینی معرفی شد


مهندسان چینی در اقدامی قابل‌توجه توانستند یک موتور دیزل با بهترین راندمان گرمایی در جهان را تولید کنند. کمپانی ویچای پاور توانست به رکورد جدیدی در زمینه راندمان پیشرانه‌های دیزلی دست یابد. این پیشرانه دیزلی جدید راندمان گرمایی ۵۳ درصدی دارد...

مهندسان چینی در اقدامی قابل‌توجه توانستند یک موتور دیزل با بهترین راندمان گرمایی در جهان را تولید کنند.

موتور دیزل با بهترین راندمان در تاریخ توسط مهندسان چینی معرفی شد

کمپانی ویچای پاور توانست به رکورد جدیدی در زمینه راندمان پیشرانه‌های دیزلی دست یابد. این پیشرانه دیزلی جدید راندمان گرمایی ۵۳ درصدی دارد که نه تنها مرزهای عملکردی چنین نیروگاه‌هایی را جابجا کرده بلکه فرصت‌های جدیدی را در زمینه کاهش مصرف سوخت و آلایندگی فراهم می‌کند. برای یادآوری باید گفت منظور از راندمان گرمایی پیشرانه‌ها، درصد تبدیل سوخت و انرژی پتانسیل شیمیایی به قدرت مفید و قابل استفاده است. باقی انرژی موجود در سوخت نیز به‌صورت گرما به هدر می‌رود. هرچقدر راندمان گرمایی بیشتر باشد پیشرانه‌ها هزینه‌های کمتری را به مالکان تحمیل کرده و مصرف سوخت و آلایندگی کمتری خواهند داشت. شرکت ویچای پاور که متخصص طراحی و تولید پیشرانه‌های دیزلی است چند روز پیش در کنگره پیشرانه‌های درون‌سوز جهان این دستاورد را اعلام کرد.

موتور دیزل با بهترین راندمان در تاریخ توسط مهندسان چینی معرفی شد

تولید یک پیشرانه دیزلی با بهترین راندمان در تاریخ نتیجه ۵۰۰ روز تمرکز روی چهار جنبه کلیدی برای طراحی پیشرانه است که شامل انتقال سوخت، ورودی هوا، احتراق و کاهش اصطکاک خواهد بود. واضح است که دستیابی به چنین راندمانی کار راحتی نیست. شرکت چینی موردبحث قطعات اصلی پیشرانه را دگرگون ساخته و هر یک از فرایندهای احتراق را بهینه کرده است. این تلاش‌ها به خوبی جواب داده و ویچای پاور رکورد جدیدی را در زمینه راندمان گرمایی پیشرانه دیزلی ثبت کرده است.

موتور دیزل با بهترین راندمان در تاریخ توسط مهندسان چینی معرفی شد

اگرچه اشاره دقیق به جزئیات نوآوری‌های رخ داده در این پیشرانه دیزلی از حوصله شما عزیزان خارج است اما باید گفت چینی‌ها فرایند ورود و ترکیب سوخت و هوا را بهینه ساخته و فرایند احتراق را نیز بهبود بخشیده‌اند. در قدم بعدی هم اصطکاک مکانیکی به حداقل رسیده است. این سطح از مهندسی باعث شده بیش از نیمی از انرژی موجود در سوخت مستقیماً به قدرت قابل استفاده تبدیل شود.

موتور دیزل با بهترین راندمان در تاریخ توسط مهندسان چینی معرفی شد

نتایج تولید چنین پیشرانه‌ای قابل‌توجه خواهد بود. در حال حاضر اکثر پیشرانه‌های دیزلی راندمان گرمایی ۴۵ تا ۴۶ درصدی دارند اما پیشرانه ویچای پاور می‌تواند مصرف سوخت را تا ۱۴ درصد کاهش دهد. در دیدگاهی گسترده‌تر، اگر چنین پیشرانه‌ای به‌صورت وسیع در چین مورد استفاده قرار گیرد باعث صرفه‌جویی سالانه ۳۱ میلیون تن در مصرف سخت خواهد شد و میزان تولید دی‌اکسید کربن نیز ۹۷ میلیون تن کاهش خواهد یافت. چینی‌ها با این دستاورد نه تنها توانایی‌های مهندسی خود را نشان داده‌اند بلکه بر تعهد خود برای تولید محصولاتی با خلاقیت و نوآوری نیز تأکید کرده‌اند. این پروژه در نهایت منجر به ثبت ۱۷۶ پتنت شده است. پیشرانه دیزلی ویچای پاور نشان دهنده ثمره تمرکز و نوآوری است که منجر به بهبودهای قابل‌توجه در عملکرد پیشرانه‌ها و همچنین کاهش آسیب‌های وارده به محیط‌زیست می‌شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

خودکفایی صنعت خودرو نیازمند حمایت همه‌جانبه است