ادامه رشد یکپارچه قیمت‌های پایه


دنیای اقتصاد : قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در روز ۱۶ اردیبهشت در حالی اعلام شدند که بیشتر محصولات با افزایش قیمت همراه بودند که به میزان رشد دلار بوده است، در نتیجه قیمت‌های جهانی به دلیل کاهش ریسک ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه و کاهش شاخص برنت در بازارهای جهانی تغییر چندانی نداشته‌‌‌اند.

ادامه رشد یکپارچه قیمت‌های پایه

قیمت پایه محصولات پتروشیمی روز یکشنبه 16اردیبهشت‌ماه در حالی اعلام شد که پس از مدت‌‌‌ها درجا زدن و ثبات قیمت‌های پایه، نرخ دلار مبادله‌‌‌ای برای دومین هفته متوالی حدود 281تومان افزایش داشت. به عبارت بهتر دلار مبادله‌‌‌ای از 41‌هزار و 117تومان در روز 9اردیبهشت‌ماه به 41‌هزار و 399تومان در روز 16اردیبهشت رسید و با 0.69‌درصد رشد همراه شد و از این‌رو به افزایش یکپارچه قیمت پایه محصولات پتروشیمی انجامید. این در حالی است که بازارهای جهانی در وضعیت رکود قرار دارند و افزایش دلار مبادله‌‌‌ای باعث رشد قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخلی شده است. قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در حالی افزایش یافت که تغییر قیمت بسیاری از کالاها به میزان رشد دلار است و نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی بدون تغییر مانده‌‌‌اند.

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری اعلام‌شده در روز 16اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد که بیشتر محصولات این گروه با رشد قیمت همراه بودند و در این بین پلی‌‌‌اتیلن سنگین فیلم با رشد 1.56‌درصد معادل 561تومان به قیمت 36‌هزار و 576تومان رسید، این در حالی است که قیمت جهانی این محصول 930دلار به ازای هر تن به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته با 8‌درصد افزایش قیمت همراه بوده است. در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌ای قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند، پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی MR230-ZR230 با 0.08‌درصد افت، تنها کالای کاهشی بود که نسبت به هفته گذشته 39تومان افت قیمت را به ثبت رساند. به طور کلی گروه محصولات پلیمری به صورت یکپارچه با افزایش قیمت همراه بودند.

در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌ای 28‌هزار و 500تومان قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند، همه محصولات پلیمری بدون تغییر قیمت نسبت به هفته گذشته باقی ماندند و در این گروه پلی‌‌‌استایرن معمولی1540 با 1.15‌درصد رشد در رده نخست این گروه قرار گرفته است. این در حالی است که دلار مبادله‌‌‌ای موثر بر قیمت‌گذاری این گروه در روز 16اردیبهشت نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر افزایش قیمت‌های جهانی اتفاق افتاده است.

در گروه کالایی شیمیایی نیز همه گروه‌‌‌ها با افزایش قیمت همراه بودند و اوره گرانوله با 2.2‌درصد رشد در رده نخست محصولات شیمیایی و آروماتیک سنگین با 1.61‌درصد کاهش در قعر جدول شیمیایی‌‌‌ها قرار دارد. افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز تحت‌تاثیر افزایش قیمت‌های جهانی رقم خورده است.

رکود در بازار فیزیکی پلیمری‌‌‌ها

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی در بازه زمانی 8 تا 14 اردیبهشت نشان می‌دهد که این بازار در مدت مورد بررسی میزبان 104‌هزار و 533تن انواع محصول پلیمری بود که با استقبال 139‌هزار و 470تن مواجه شد و از این میزان در نهایت 90‌هزار و 325تن با میانگین قیمت موزون 49‌هزار و 624تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. آمار و ارقام نشان می‌دهد که میزان عرضه محصولات پلیمری در بازه مورد بررسی نسبت به هفته پیش از آن 3‌درصد کاهش داشته است. همچنین میزان معاملات محصولات پلیمری در هفته گذشته نسبت به هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه کاهش 9.5درصدی را به ثبت رسانده است.

به طور کلی بازار فیزیکی پلیمری‌‌‌ها در هفته دوم اردیبهشت‌ماه از تب و تاب فروش و عرضه افتاده است و این رینگ در هفته نخست اردیبهشت‌ماه همزمان با افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی در پی رشد قیمت‌های جهانی و همچنین افزایش نرخ ارز مبادله‌‌‌ای با رونق همراه بود و این در صورتی است که با کاهش قیمت‌های جهانی در پی کاهش تنش‌‌‌های خاورمیانه و سیاستگذاری جدید تولیدکنندگان نفت در بازه زمانی 8 تا 14اردیبهشت‌ماه قیمت محصولات پلیمری نیز با کاهش همراه بود و از این‌رو عرضه‌‌‌کننده‌‌‌ها و مشتریان از معامله عقب‌‌‌نشینی کردند.

رینگ محصولات شیمیایی ظرف هفته اخیر -منتهی به‌ روز جمعه 14اردیبهشت‌ماه- برخلاف جریان حاکم بر معاملات محصولات پلیمری پررونق بود. از این‌رو بررسی رینگ فیزیکی محصولات شیمیایی طی هفته دوم اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد که در مدت مورد نظر حدود 51‌هزار و 831تن محصول شیمیایی در این بازار عرضه شده که با تقاضای 51‌هزار و 274تنی مواجه شد و از این میزان حدود 41‌هزار و 560تن محصول شیمیایی به فروش رسید. بررسی رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از ابتدای اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد که میزان معاملات در هفته دوم اردیبهشت نسبت به هفته اول ماه جاری روند صعودی داشته است و این در حالی است که میانگین قیمت موزون معاملات در بازه زمانی 8 تا 14اردیبهشت نسبت به هفته پیش از آن کاهش 7.3درصدی داشته است که این موضوع را می‌‌‌توان به کاهش انتظارات تورمی، افت شاخص برنت و در ادامه کاهش قیمت‌های جهانی محصولات شیمیایی نسبت داد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟