فشار جنسی چیست؛ علائم و روش مدیریت تنش جنسی


فشار جنسی چیست؛ علائم و روش مدیریت تنش جنسی

تابه‌حال در موقعیتی قرار گرفته‌اید که احساس کنید پشت هر نگاه و خنده و تعامل کوچک، جریان جنسی عمیق‌تری پنهان است؟ این احساس مرموز و اغلب پرهیجان از فشار جنسی سرچشمه می‌گیرد؛ ترکیب پیچیده‌ای از احساسات و خواسته‌های ناگفته‌ که فکرکردن را دشوار...

تابه‌حال در موقعیتی قرار گرفته‌اید که احساس کنید پشت هر نگاه و خنده و تعامل کوچک، جریان جنسی عمیق‌تری پنهان است؟ این احساس مرموز و اغلب پرهیجان از فشار جنسی سرچشمه می‌گیرد؛ ترکیب پیچیده‌ای از احساسات و خواسته‌های ناگفته‌ که فکرکردن را دشوار می‌کنند. از‌آنجا‌که همه ما در طول عمرمان با این تنش دست‌به‌گریبان می‌شویم، خوب است علائم آن را بشناسیم تا سریع‌تر از دیگران سر از احوال خود دربیاوریم.

منظور از فشار جنسی دقیقا چیست؟

گاهی اوقات فارغ از زمان و مکانی که در آن حضور داریم، در یک لحظه جرقه‌ای در عمق وجود خود احساس می‌کنیم که ما را به‌سمت کسی جذب می‌کند. این جرقه ممکن است به‌خاطر نحوه گفتار و رفتار فرد یا تنشی باشد که از آن رنج می‌بریم. این لحظات پراضطراب توأم با هیجان از اوج فشار جنسی فرد خبر می‌دهند.

منظور از فشار جنسی احساسات پیچیده و امیال بیان‌نشده‌ای هستند که در واقعیت بیان نمی‌شوند و تجمع انرژی جنسی را به‌ دنبال دارند. نشانه‌های اصلی این تنش تماس چشمی طولانی‌مدت، تعرق، سرخ‌شدن سروصورت، تپش قلب، تغییر لحن، تغییر زبان بدن، میل به لمس و رفتار عاشقانه‌اند. این فشار و تنش ممکن است مثبت یا منفی باشد.

تنش جنسی مثبت چیست؟

فشار جنسی مثبت همان انتظار شیرینی است که برای تحقق خواسته‌های خود تحمل می‌کنیم. درست مثل وقتی هوس چیپس یا شکلات می‌کنیم، صبری برایمان باقی نمی‌ماند و طاقتمان طاق می‌شود.

تنش جنسی منفی چیست؟

گاهی اوقات تنش جنسی لابه‌لای هجمه‌ای از احساسات منفی مثل خشم یا شرم پنهان می‌شود. این حالت ممکن است ناشی از یک تجربه جنسی پرآسیب باشد یا به‌خاطر ناامنی‌های ذهنی فرد درمورد تصویر بدن یا عملکرد جنسی او رخ دهد.

چرا آدم‌ها تحت فشار جنسی قرار می‌گیرند؟

مهم است بدانیم پشت این نیاز و تنش که گاه‌به‌گاه در مواجهه با افراد احساس می‌کنیم چیست. انرژی جنسی زیاد ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • غریزه طبیعی بیولوژیکی ما برای حفظ بقا، به‌خصوص اگر تحرک کافی برای سوزاندن این «انرژی غریزی» نداشته باشیم.
  • نیاز ذاتی انسان به محبت، به‌خصوص در مواقعی که ترسیده‌ایم یا احساس تنهایی می‌کنیم.
  • تفسیر اشتباه این حقیقت که انسان آزاد و مجاز به تحقق خواسته‌های خود است. این درک اشتباه پذیرش احساسات، حتی احساسات اشتباه، را راحت‌تر می‌کند.
  • تصویر رسانه‌ها از تنش جنسی به‌عنوان یکی از ارکان عشق و روابط رمانتیک.

این فشار در برخی افراد بسیار قدرتمند است درحالی‌که عده‌ای اصلا آن را تجربه نمی‌کنند یا هیچ‌وقت به آن پاسخ نمی‌دهند.

نشانه‌های تنش جنسی چیست؟

اکثر آدم‌ها دست‌کم یک بار فشار جنسی را در محیط‌های مختلف تجربه کرده‌اند. در ادامه برخی از نشانه‌های عجیب‌وغریب این فشار را بیان کرده‌ایم.

۱. ضربان قلب شدت می‌گیرد

تپش قلب در مواجهه با فرد موردنظر؛ از نشانه‌های فشار جنسی

هرچقدر هم تلاش کنید که این تپش ناگهانی را پنهان کنید، به‌محض آنکه عطری به مشامتان برسد، لبخند جذابی ببینید یا شیفته طرز صحبت طرف مقابل شوید، رنگ رخسارتان حال درونی‌تان را برملا می‌سازد.

۲. از فکرش راه گریز ندارید

یکی از نشانه‌های تنش جنسی این است که نمی‌توانید از فکرکردن درمورد طرف مقابل دست بردارید. به‌اصطلاح «کلید» می‌کنید روی آن شخص و حواستان از کارهای دیگر پرت می‌شود.

۳. با هر لمسی برق از سرتان می‌پرد

این لمس ممکن است صرفا دست‌دادن ساده باشد. تحت فشار جنسی، همین لمس ساده افکار عمیق‌تری را در ذهن فرد ایجاد می‌کند و به فکر فرو می‌رود که اگر این تماس طولانی‌تر بود چه می‌شد!

۴. چشم‌هایتان همه‌چیز را لو می‌دهند

چشم‌ها دریچه روح هستند و در این موقعیت خاص، پرده از شدت میل جنسی شما برمی‌دارند، از کلماتی که جرئت نمی‌کنید یا صلاح نمی‌بینید به زبان بیاورید. خیره‌شدن مداوم یکی از نشانه‌های واضح فشار جنسی است.

۵. به تته‌پته می‌افتید

ضعف تکلم در مواجهه با فردی که جذب او شده‌اید از اوج میل و فشار جنسی خبر می‌دهد. انگار که زبانتان بند آمده، متوجه آنچه می‌گویید نیستید و اصلا اعتماد‌به‌نفس کافی برای حرف‌زدن ندارید. حتی ممکن است نتوانید برخی کلمات را درست و کامل ادا کنید یا به لکنت بیفتید. این نشان می‌دهد باید برای «عادی‌بودن» اطراف آن شخص تلاش کنید.

۶. میل به ترک محیط ندارید

با تمام وجودتان می‌خواهید خونسرد و آرام باشید، اما انگار نیرویی خارج از وجودتان تسخیرتان کرده است و اصلا میل به ترک آن محیط ندارید. کاملا خودکار به‌سمت آن شخص برمی‌گردید و تمایل دارید این ملاقات ادامه‌دار باشد.

۷. هجوم نوراپی‌نفرین را احساس می‌کنید

هورمون نوراپی‌نفرین نقش پررنگی در پاسخ جنگ یا گریز بدن ایفا می‌کند. در مواجهه با فردی که از نظرتان جذاب است، نمی‌توانید از لبخندزدن دست بردارید، مدام عرق می‌کنید، شاید فشارتان کمی بیفتد و سرگیجه داشته باشید. همه اینها تحت‌تأثیر همین ماده شیمیایی پرقدرت است! اگر نگران تعریق کف دست‌هایتان هستید، نفس عمیق را فراموش نکنید.

۸. صدا و لحنتان تغییر می‌کند

زیر‌و‌بم صدای آدم‌ها در مواجهه با فردی که جذبشان می‌کند، تغییر می‌کند. از نظر علمی اثبات شده که وقتی پای تنش و فشار جنسی در میان است، لحن صدا ناخودآگاه عشوه‌آمیز می‌شود تا کلام فرد برای شخص مقابل جذاب‌تر و شنیدنی‌تر باشد.

۹. فانتزی‌های جنسی سراغتان می‌آیند

زمانی که فشار جنسی شدید و عمیق‌ شود، ذهن فرد میزبان خیالات و فانتزی‌های جنسی درمورد شخص مدنظر می‌شود. ذهن در طول شبانه‌روز دست‌به‌گریبان فانتزی‌هایی است که این تنش را غیرقابل‌تحمل می‌کنند، چون هر لحظه و هر ثانیه تصور می‌کند که کنار شخص مدنظر است. البته رؤیای جنسی همیشه به این معنی نیست که ما خواهان رابطه جنسی با شخص مدنظریم. رؤیاهای ما از ناخودآگاه ما پرده برمی‌دارند، از تمایلاتی که ممکن است از وجودشان بی‌خبر باشیم.

۱۰. احساس سرخوردگی می‌کنید

اگر تنش جنسی مدت‌زمانی طولانی ادامه‌دار شود و برطرف نشود، سروکله احساسات منفی ناشی از ناامیدی پیدا می‌شود. تجمع این تنش ممکن است بر سلامت روان فرد اثر منفی بگذارد و او را زودرنج و پرخاشگر کند. بهترین راهکار این است که از موقعیت فاصله بگیرید و سعی کنید این ناامیدی را درمان کنید.

فشار جنسی خطرناک است یا طبیعی؟

فشار جنسی خطرناک است یا طبیعی - زنی و مردی در حال معاشرت با یکدیگر

تنش جنسی ذاتا بی‌خطر و بی‌ضرر است. آدمیزاد جذب زیبایی‌ها می‌شود و از این احساس راه فراری نیست. اما این فشار ممکن است محرک استرس، عصبانیت، پرخاشگری، رنجش و خصومت باشد، به‌خصوص اگر یک نفر از این فشار برای اعمال قدرت و کنترل دیگران استفاده کند. همچنین ممکن است احساس ناراحتی و انتقام‌جویی را به‌عنوان واکنش در فرد تحریک کند. بسیاری از قربانیان تجاوز، تعرض جنسی، آدم‌ربایی و حتی قتل، در اصل قربانی فشار جنسی مجرم بوده‌اند.

ما آدم‌ها خواسته‌ها و آرزوهای بزرگ داریم، اما همیشه شرایط عملی‌کردن این خواسته‌ها وجود ندارد. می‌توانیم و حق داریم خواسته‌های خود را ابراز کنیم، به‌شرطی که محترمانه باشد و موجب ناراحتی دیگران نشود.

چطور تحت این فشار به ستوه نیاییم؟

فشار جنسی آزاردهنده است،‌ اما همیشه نیازمند پاسخ نیست! هر زمان علائم این فشار را در خود مشاهده کردید، بدانید که بهترین راه برای خلاصی از آن صحبت‌کردن است. اگر می‌بینید این تنش یک‌سویه است و شخص مقابل از آن اجتناب می‌کند، بهتر است با این وسوسه مبارزه کنید. اما اگر هر دو احساس مشابهی دارید، می‌توانید با صحبت درمورد احساسات خود قدم‌های بعدی به‌سمت یک ارتباط جدی و سالم را بردارید.

برای آنکه تحت فشار جنسی اطرافیان به ستوه نیایید و این خواست یک‌سویه را بهتر مدیریت کنید، این چند نکته را بادقت بخوانید:

  • هرکجا هستید، فاصله امنی با تمام افراد غریبه داشته باشید؛
  • برای رفتن به مکان‌های جدید حتما همراه داشته باشید؛
  • همیشه چهارچشمی مراقب اطراف خود باشید؛
  • دلسوزی و دل‌رحمی را کنار بگذارید و قاطعانه درمورد خواسته خود حرف بزنید، «نه گفتن» ترس ندارد؛
  • هرگز از تماس‌گرفتن برای کمک نترسید.

کلام آخر

زندگی بازی کشش و خویشتن‌داری است. افسار تنش جنسی مثل تمام امیال و خواسته‌های دیگر در دست خود ماست. این تنش همان‌قدر که جذاب و سرگرم‌کننده است، ممکن است خطرناک باشد و موجب رفتارهای ناپسند و آزاردهنده شوند. به خاطر بسپارید بهترین پاسخ به تنش جنسی همراه با احترام به فضای دیگران و برقراری ارتباط مؤثر است.

اگر این تنش را تجربه کرده‌اید و راهکاری برای مهار آن بلدید، حتما در بخش نظرات برای ما و همراهان عزیز ما بنویسید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بهترین فصل برای باردار شدن