آیا رابطه جنسی می تواند قاعدگی را به تاخیر بیندازد؟


زمان یا ریتم چرخه قاعدگی یک زن به طور مستقیم تحت تاثیر فعالیت جنسی نیست. چرخه قاعدگی بیشتر با تغییرات هورمونی در بدن تنظیم می شود و رابطه جنسی نمی تواند بر این تغییرات تأثیر بگذارد.

آیا رابطه جنسی می تواند قاعدگی را به تاخیر بیندازد؟
شفا آنلاین:سلامت> وقتی از نظر جنسی فعال هستید، طبیعی است که سؤالاتی در مورد تأثیر آن بر بدن شما داشته باشید. یک سوال رایج که بسیاری از زنان در ذهن دارند این است که "آیا رابطه جنسی می تواند پریود را به تاخیر بیندازد؟"
به گزارش شفا آنلاین رابطه جنسی تنها در صورت بارداری باعث تاخیر در پریود می شود و این به این دلیل است که در دوران بارداری پریود نمی شوید. با این حال، تغییرات در دوره شما از ماه به ماه رایج است و عوامل مختلفی ممکن است در این تاخیر نقش داشته باشند. برخی از ماه ها ممکن است پریود نشوید، یا ممکن است در دوره های غیرقابل پیش بینی یا نامنظم پریود شوید که ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بیفتد.


آیا رابطه جنسی می تواند قاعدگی را به تاخیر بیندازد؟
پاسخ منفی است!

زمان یا ریتم چرخه قاعدگی یک زن به طور مستقیم تحت تاثیر فعالیت جنسی نیست. چرخه قاعدگی بیشتر با تغییرات هورمونی در بدن تنظیم می شود و رابطه جنسی نمی تواند بر این تغییرات تأثیر بگذارد.

البته شایان ذکر است که رابطه جنسی در دوران قاعدگی می تواند باعث وقفه کوتاهی در خونریزی شود و این به این دلیل است که انقباضات رحم در حین ارگاسم می تواند به ترشح خون قاعدگی به طور موثرتری کمک کند. توجه به این نکته ضروری است که این وقفه موقت در خونریزی تأثیری بر چرخه قاعدگی ندارد و شروع دوره بعدی را به تعویق نمی اندازد.


ارتباط بین رابطه جنسی و پریود چگونه است؟
اگرچه رابطه جنسی بر چرخه قاعدگی شما تأثیر نمی گذارد، اما بین این دو رابطه وجود دارد:

۱. نوسانات هورمونی
در طول چرخه قاعدگی، سطوح هورمون برای تنظیم تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) و آماده سازی رحم برای بارداری احتمالی در نوسان است. هورمون‌های کلیدی درگیر عبارتند از استروژن، پروژسترون، هورمون لوتئینه کننده (LH) و هورمون محرک فولیکول (FSH).

بر اساس مطالعه ای که در مجله تحقیقات جنسی منتشر شده است، تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی می تواند بر میل جنسی (لبیدو) و برانگیختگی تأثیر بگذارد. برخی از زنان ممکن است به دلیل افزایش سطح استروژن در حوالی تخمک گذاری، افزایش میل جنسی را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در مراحل مختلف چرخه احساس جنسی بیشتری داشته باشند.

۲. تخمک گذاری و باروری
همانطور که در مطالعه منتشر شده در مجله StatsPearl مشخص شده است، تخمک گذاری معمولاً در اواسط چرخه قاعدگی (تقریباً ۱۴ روز قبل از شروع دوره بعدی) رخ می دهد و این زمانی است که تخمک از تخمدان آزاد می شود و بارورترین پنجره برای لقاح است. رابطه جنسی در طول تخمک گذاری احتمال بارداری را افزایش می دهد، زیرا اسپرم می تواند تخمک آزاد شده را در این بازه زمانی بارور کند.


۳. قاعدگی و فعالیت جنسی
قاعدگی یا ریزش دیواره رحم، شروع چرخه قاعدگی است. برخی از زنان ممکن است در طول قاعدگی به دلیل نوسانات هورمونی، ناراحتی جسمی یا ترجیحات شخصی تغییراتی را در میل جنسی یا راحتی تجربه کنند. فعالیت جنسی در طول قاعدگی برای اکثر افراد بی خطر است و می تواند دردهای قاعدگی یا سایر علائم را برای برخی از زنان تسکین دهد.


۴. مخاط دهانه رحم تغییر می کند
قوام و حجم مخاط دهانه رحم در طول چرخه قاعدگی در پاسخ به سطوح هورمون تغییر می کند. مطالعه‌ای که در دایره‌المعارف تولید مثل منتشر شده نشان می‌دهد که در حوالی تخمک‌گذاری، مخاط دهانه رحم نازک‌تر و لغزنده‌تر می‌شود و انتقال اسپرم را تسهیل می‌کند و شانس لقاح را افزایش می‌دهد.

۵. عوامل عاطفی و روانی
عوامل عاطفی و روانی، مانند تغییرات خلقی، سطح استرس و پویایی روابط، می توانند بر میل جنسی و پاسخگویی در طول چرخه قاعدگی تأثیر بگذارند. ارتباط و درک بین شرکا در مورد تغییرات در سطح میل جنسی و راحتی می تواند صمیمیت و رضایت جنسی را افزایش دهد.

عواملی که می توانند پریود شما را به تاخیر بیندازند

۱. داروها و داروهای ضد بارداری
برخی داروها، از جمله داروهای ضد بارداری هورمونی (قرص‌های ضد بارداری، چسب‌ها، تزریقی)، می‌توانند با سرکوب تخمک‌گذاری یا تغییر سطح هورمون، بر چرخه‌های قاعدگی تأثیر بگذارند. همانطور که در مطالعه ای در مجله روانشناسی اجتماعی تجربی مشاهده شد، قطع یا تغییر در روش های پیشگیری از بارداری ممکن است به طور موقت نظم قاعدگی را مختل کند.


۲. شرایط و بیماری های پزشکی
بیماری‌های زمینه‌ای مانند PCOS، اندومتریوز، فیبروم رحم یا بیماری التهابی لگن (PID) می‌توانند باعث قاعدگی‌های نامنظم یا اختلالات قاعدگی شوند. بیماری‌های مزمن، اختلالات خودایمنی یا اختلالات دستگاه تناسلی ممکن است بر سطح هورمون‌ها و عملکرد قاعدگی تأثیر بگذارد.

۳. وزن بدن و BMI (شاخص توده بدنی)
تغییرات قابل توجه در وزن بدن، اعم از افزایش وزن یا کاهش وزن، می تواند سطح هورمون ها را مختل کند و چرخه قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس مطالعه ای که در مجله پزشکی خانواده و مراقبت های اولیه منتشر شده است، زنان با وزن کم یا وزن بدن بالا (چاقی) ممکن است دوره های نامنظم یا آمنوره (عدم قاعدگی) را به دلیل عدم تعادل هورمونی تجربه کنند.

درمان های طبیعی برای جلوگیری از تاخیر پریود
در حالی که داروهای طبیعی می توانند از سلامت کلی قاعدگی و تعادل هورمونی حمایت کنند، توجه به این نکته ضروری است که پاسخ های فردی ممکن است متفاوت باشد. این درمان های خانگی تضمینی برای جلوگیری از تاخیر در قاعدگی یا بی نظمی قاعدگی نیستند. با این حال، ترکیب داروهای طبیعی ممکن است به منظم بودن قاعدگی کمک کند و از سلامت باروری حمایت کند.


۱. چای زنجبیل
زنجبیل برای منظم کردن قاعدگی و جلوگیری از تاخیر در چرخه قاعدگی مفید است. مصرف منظم زنجبیل خام می تواند به کنترل قاعدگی شما کمک کند. زنجبیل شامل جینجرول است که به کاهش التهاب در بدن و به انقباض عضلات رحم و حفظ تعادل هورمونی کمک می کند.


۲. آب پاپایا
پاپایای نارس برای درمان پریودهای نامنظم معروف است که انقباضات رحم را تحریک می کند و قاعدگی را تسهیل می کند. به مدت چند ماه به طور منظم آب پاپایای نارس بنوشید، اما در طول دوره قاعدگی از مصرف آن اجتناب کنید.

۳. آب آلوئه ورا
آب آلوئه ورا یک راه فوق العاده برای کنترل چرخه قاعدگی و همچنین کاهش وزن است. همچنین متابولیسم شما را افزایش می دهد و سیستم گوارش شما را سالم نگه می دارد. آلوئه ورا به ترمیم عدم تعادل هورمونی، درمان ناهنجاری های قاعدگی و جلوگیری از تاخیر در پریود کمک می کند. با این حال، هرگز نباید در طول دوره قاعدگی خود آلوئه ورا مصرف کنید زیرا ممکن است باعث انقباضات رحمی بیشتر شود.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...