افشای مشخصات تراشه‌های دسکتاپ 3 نانومتری انویدیا؛ هسته‌های Cortex-X5 با گرافیک Blackwell و پشتیبانی از حافظه LPDDR6


پیش از این گزارش‌های متعددی درباره علاقه انویدیا به ساخت پردازنده‌های...
پیش از این گزارش‌های متعددی درباره علاقه انویدیا به ساخت پردازنده‌های دسکتاپ منتشر شده بود. اکنون اولین اطلاعات از مشخصات این پردازنده‌ها به بیرون درز کرده است. به نظر می‌آید تیم سبز برای پردازنده 3 نانومتری جدید خود از هسته‌های Cortex-X5 در...

پیش از این گزارش‌های متعددی درباره علاقه انویدیا به ساخت پردازنده‌های دسکتاپ منتشر شده بود. اکنون اولین اطلاعات از مشخصات این پردازنده‌ها به بیرون درز کرده است. به نظر می‌آید تیم سبز برای پردازنده 3 نانومتری جدید خود از هسته‌های Cortex-X5 در کنار پردازنده گرافیکی Blackwell و حافظه LPDDR6 استفاده خواهد کرد. جزئیات بیشتر را در شهر سخت افزار بخوانید.

ARM تا پایان سال جاری معماری هسته‌های جدید خود با نام Blackhawk را معرفی می‌کند که احتمالاً به عنوان Cortex-X5 شناخته می‌شود. ظاهراً این ریزمعماری جزء گزینه‌های جدید انویدیا برای ورود به بازارهای پردازنده‌های دسکتاپ می‌شود.

عرضه پردازنده دسکتاپ توسط انویدیا

عرضه پردازنده دسکتاپ توسط انویدیا

پیش از این شایعات زیادی درباره عرضه یک پردازنده دسکتاپ مبتنی بر هسته‌های ARM در حال انتشار است. به نظر می‌آید که تیم سبز تراشه‌های مختلفی برای اهداف متفاوت از جمله کنسول‌های گیمینگ Nintendo Switch و پردازنده‌هایی برای کامپیوترهای Al در دست ساخت دارد.

بر اساس گزارش videocardz این تراشه‌ها ممکن است با همکاری مدیاتک ساخته شوند. در همین رابطه اطلاعاتی از این تراشه‌ها به بیرون درز کرده است. ظاهراً تراشه‌ها نسل بعدی شرکت انویدیا شامل هسته‌های ARM Cortex-X5 Blackhawk به همراه گرافیک NVIDIA Blackwell خواهد بود.

همچنین شایعه شده که این تراشه از حافظه LPDDR6 پشتیبانی کرده و با فناوری 3 نانومتری N3P شرکت TSMC روانه بازار خواهد شد. پیش از این انویدیا تراشه‌های سری Tegra خود را داشته که روی میلیون‌ها دستگاه مختلف مانند پردازنده Tegra X1 روی Nintendo Switch نصب شده است.

پیش از این خبرگزاری رویترز اعلام کرده که انویدیا در حال توسعه یک پردازنده برای سیستم عامل ویندوز است. اما این گزارش هرگز به طور رسمی تایید نشد. تا اینکه جن سون هوانگ، مدیر عامل انویدیا، به کامپیوترهای CoPilot Plus مایکروسافت اشاره کرد.

در همین رابطه بخوانید:

- کابوس جدید برای اینتل؛ انویدیا پردازنده دسکتاپ می‌سازد!

این رایانه ها بیشتر پردازش هوش مصنوعی را روی دستگاه انجام می دهند و به رایانش ابری متکی نیستند. به گفته هوانگ، کامپیوترهای هوش مصنوعی فرصت‌هایی را برای سیستم‌های جدید، حتی رایانه‌های شخصی ایجاد می‌کنند.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته